۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۶۶۳۹۴۰

واکنش شورای عالی اسلامی شیعه به تحریکات فرقه‌ای درباره تشکیل دولت

واکنش شورای عالی اسلامی شیعه به تحریکات فرقه‌ای درباره تشکیل دولت
شورای عالی اسلامی شیعه لبنان اظهارات یک چهره مذهبی برجسته در این کشور ضد گروه شیعه درباره تشکیل دولت را محکوم کرد.
به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری رسا، شورای عالی اسلامی شیعه در لبنان با صدور بیانیه‌ای آنچه که از جانب یک چهره برجسته مذهبی ضد گروه اسلامی شیعه برای تحریک طایفه‌ای و تحریف واقعیت و افترا زدن به این گروه بیان شده را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده که گروه شیعه در لبنان همواره بهترین جوانان و توانایی‌های خود را برای آزادی کشور و اخراج تروریست‌های صهیونیستی و تکفیری از مناطق مختلف کشور با هرگروه و مذهبی فدا کرده تا لبنان را افتخار عرب و آزادگان جهان قرار دهد و همه لبنانی‌ها از نعمت ثبات و آزادی و کرامت ملی برخوردار باشند.

شورای عالی اسلامی شیعه افزود که کسی که به خارج تکیه کرده و در خدمت توطئه‌های مشکوک ضد منافع ملی و وطنی است در مسیر تحریف واقعیت‌ها و گمراه کردن لبنانی‌ها در موضوع تشکیل دولت نجات و اصلاحی که حافظ وحدت لبنان با میثاق ریاست‌جمهوری و قانون اساسی و ثبات و اقتصاد آن گام برمی‌دارد.

در ادامه این بیانیه همچنین اشاره شده که ما خواستار ابقای گروه شیعه در وزارت دارایی هستیم و این به دلیل اصرار ما بر مشارکت ملی در قدرت اجرایی با توافق فراکسیون‌های پارلمانی است.

این شورا از سکوت در برابر نقض میثاق ریاست‌جمهوری در روزی که دولت بدون مشارکت گروه شیعه تشکیل شد ابراز تعجب و خاطرنشان کرد که گروه شیعه همواره خواستار اجرای توافق طائف بوده و اگر بخواهیم سیاست چرخشی بودن را در وزارتخانه‌ها اجرا کنیم این سیاست باید جزء مسئولیت‌های مهم باشد و در ماده 95 قانون اساسی لبنان آمده که مشاغل مهم از جمله وزارتخانه‌ها باید میان مسلمانان و مسیحیان بدون هیچ تخصیصی به هر یک از طائفه‌ها با رعایت اصل شایستگی و تخصص تقسیم شود.

این شورا همچنین تاکید کرد که سیاست منزوی کردن و در حاشیه قرار دادن که امام موسی صدر نسبت به آن هشدار داد کشور را نمی‌‌کند و دولت را تشکیل نمی‌دهد؛ بلکه سبب نابودی وحدت ملی و بی‌ثباتی خواهد شد آن هم در زمانی که کشور به همکاری ملی بیشتری نیاز دارد.

در ادامه بیانیه مذکور آمده که ما همیشه خواستار لغو طایفه‌گری سیاسی و تکیه بر اصل شهروندی به عنوان معیار فعالیت سیاسی در کشوری عادلانه که مبتنی بر اصل مساوات در حقوق و مشاغل جدا از امتیازات فرقه‌ای باشد بوده و هستیم.

این شورا با ابراز تاسف درباره اینکه یک قشر سیاسی فاسد در مقابل مقاومت ایستاده و برای تحمیل جنگ ضد آن تلاش می‌کنند اعلام کرد که ما این گروه را مسئول فروپاشی اقتصادی کشور می‌دانیم.

پیش از این «بشاره پترس راعی»، اسقف مسیحیان لبنان از حزب‌الله و جنبش امل انتقاد کرده و مدعی شده بود که به چه اعتباری یک گروه خواستار وزارتی خاص است گویی که ملک آنهاست و تشکیل دولت را متوقف می‌کنند؟

این اظهارات او واکنشی بود به پایبندی جنبش امل و حزب‌الله لبنان بر دستیابی به پست وزارت دارایی در دولت جدید لبنان.

راعی افزود: چرا یک طایفه تشکیل دولت را متوقف کرده تا به مقصدش برسد. این مسئله باعث فلج سیاسی شده است. کدام دانش قانون اساسی اجازه احتکار پست وزارتی را می‌دهد؟

او خطاب به مصطفی ادیب، مامور تشکیل دولت لبنان گفت: دولت را تشکیل بده و بازی پارلمانی را رها کن. تو تنها نیستی بلکه ما آماده‌ایم به نفع لبنان و دموکراسی چشم‌پوشی کنیم.
ارسال نظرات