۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۶۶۳۹۴۱

جزئیات طرح انصارالله برای توقف جنگ علیه یمن

جزئیات طرح انصارالله برای توقف جنگ علیه یمن
یک روزنامه قطری گزارش داد که جنبش انصارالله طرحی به فرستاده سازمان ملل در یمن ارائه و مطالبات مشروع و قانونی ملت یمن را در آن مطرح کرده است.
به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری رسا، جنبش انصار الله شامگاه یکشنبه (روز گذشته) از مطالبات خود خبر داد که آن را به «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل در یمن ارائه کرده است.

روزنامه العربی الجدید گزارش داد که این مطالبات درباره توقف نفوذ نظامی به سمت استان نفتی مأرب است.
 
به گزارش این روزنامه، انصارالله از ائتلاف سعودی-اماراتی خواسته است که محاصره را بردارند و به صورت جدی وارد مذاکرات شوند تا جنگ در این کشور پایان یابد.

«مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن در سالروز پیروزی انقلاب این کشور (۲۱ سپتامبر) این طرح را مطرح کرد. وی این پیروزی را به مردم یمن تبریک گفت و بار دیگر یمنی‌هایی را که در جبهه ائتلاف سعودی قرار گرفته‌اند، به آغوش وطن دعوت کرد.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن از سازمان ملل و شورای امنیت خواست به جای سیاست‌های دوگانه، اقدام ائتلاف سعودی در محاصره یمن و حمله هوایی به این کشور را محکوم کنند و گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌ها در یمن را باز کنند.

وی با تأکید بر اینکه مطالباتی را به گریفیتس گوشزد کرده است، گفت که این مطالبات، مطالبات بر حق و عادلانه‌ای برای ملت این کشور است.

المشاط اشاره‌ای به این مطالبات نکرد، ولی العربی الجدید به نقل از «منابع آگاه» گزارش داد، طرحی که «عبدالملک الحوثی» رهبر انصار الله به گریفیتس ارائه کرده، شامل مطالباتی درباره سهم مشخص ملت یمن از منابع نفتی و گازی استان مأرب است.

به گفته این منابع، مطالبات انصارالله شامل تقویت سیستم برق صنعاء از طریق مأرب و اختصاص بالاترین مقدار گاز خانگی به مناطق آزاد شده یمن با قیمتهای معین است.

انصارالله همچنین تأکید کرد، باید قبایل و گروه های وابسته به این جنبش که در مأرب حضور دارند، در پستهای مهم دولتی به کار گرفته شوند و از هیچ نهاد اجرایی و اقتصادی کنار گذاشته نشوند.

این جنبش همچنین به گریفیتس گفته است که باید شماری از زندانیان در بند ائتلاف سعودی-اماراتی آزاد شوند. این افراد هنگامی که از طریق زمینی قصد داشتند از صنعاء به حضرموت بروند، دستگیر شدند.

این در حالی است که «عبد الله یحیى الحاکم» از فرماندهان نظامی انصارالله که رئیس سازمان اطلاعات صنعاست، پیشتر اعلام کرد که «تصمیم آزادسازی مأرب» گرفته شده است.

الحاکم تأکید کرد که این تصمیم، «حاکمیتی و ملی» است و انصارلله مخالف مداخلات خارجی برای توقف این عملیات است.
ارسال نظرات