۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۶۶۳۹۱۶

دست و پا زدن حاکمان عربستان برای جلوگیری از موفقیت انصارالله در فتح «مأرب»

دست و پا زدن حاکمان عربستان برای جلوگیری از موفقیت انصارالله در فتح  «مأرب»
هم زمان با ادامه پیشروی‌های انصارالله در مأرب و آزادسازی کامل آن در زمانی نزدیک٬ عربستان درحال دست و پازدن و کمک طلبیدن از هر طرفی است تا مانع از سقوط کامل این شهر شود.
به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری رسا٬ هم‌زمان با ادامه پیشروی‌های نیروهای انصارالله به سمت «مأرب» عربستان سعودی تماس های خود را برای جلوگیری از اجرای سناریوی سقوط این شهر که به مثابه آخرین میخ در تابوت جنگ یمن خواهد بود افزایش داده است. هم‌زمان با این تحرکات عربستان درخواست‌های بین‌المللی و سازمان ملل برای احیای روند سیاسی حل بحران جنگ نیز افزایش یافته است.

در همین راستا هفته گذشته وزارت امور خارجه روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه این کشور با «فیصل بن فرحان»وزیر امور خارجه عربستان سعودی درباره تحولات اخیر جنگ یمن تلفنی گفت‌وگو کرد.

تعدادی از منابع که برخی از آنها روسی هستند اعلام کردند که احتمال دارد مسکو نزد جنبش انصارالله برای توقف پیشروی‌های این جنبش به سمت شهر مأرب میانجی‌گری کند.

آمریکا که اکنون برای انتخابات نوامبر آماده می‌شود ظاهرا توجهی به خواسته‌های عربستان ندارد و ریاض تصمیم گرفته تا برای نجات خود از این بن‌بست به سمت مسکو روی بیاورد. لازم به ذکر است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در سالهای گذشته از ترس فروش تسلیحات چین و روسیه به عربستان٬ تعدادی قرارداد تسلیحاتی با سعودی ها امضا کرده که بر خلاف قوانین ایالات متحده بوده است.

ارتباطات اخیر عربستان با روسیه پس از یک سری تماس‌های ریاض با کشورهای عضو ائتلاف متجاوز و کشورهایی مانند پاکستان و سنگال صورت گرفته که همه آنها در راستای جلوگیری از سقوط مارب بوده است.
این تماس‌ها نشان می‌دهد که عربستان در تقابل میدانی با انصارالله شکست خورده است؛ جایی که در نتیجه بی‌تدبیری‌ها و عدم توانایی نیروهای سعودی برای جلوگیری از ورود انصارالله به مارب٬ این نیروها از مرکز استان فرار کرده و سرنوشت شهر را به دست مزدوران خود سپردند.

به موازات این تحرکات عربستان٬ انگلیس در تلاش برای طرح مسئله مارب در شورای امنیت است تا مانع از آزادسازی آن توسط یمنی‌ها شود. انگلیس در این راستا ادعا می‌کند که در پیشروی‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به سمت مارب٬ غیرنظامیان و آوارگان مورد تجاوز قرار می‌گیرند؛ این ادعا درحالی است که تاکنون هیچ مورد آسیب به غیرنظامیان در این شهر و مناطق مختلف آن به ثبت نرسیده و غیرنظامیانی که در درگیری‌ها قربانی شدند همگی زیر آتش تجاوزات جنگنده‌های عربستان سعودی بوده‌اند٬ همانطور که هفته گذشته در منطقه ماهلیه چندین غیرنظامی در اثر تجاوزات هوایی دشمن سعودی شهید و یا زخمی شدند.

ادعاهای انگلیس یک رویه معمول در میان کشورهای بزرگ است که هر زمان انصارالله به دستاوردهای میدانی می‌رسد٬ نمایندگان این کشورها که عضو دائم شورای امنیت هستند در کنار آلمان و کویت و سوئد و اتحادیه اروپا در نیویورک دور هم جمع شده و با صدور بیانیه‌ای خواستار احیای روند سیاسی برای حل بحران جنگ یمن می‌شوند که بیانگر نگرانی شدید آنها از پیشروی‌های انصارالله در مارب است.

در این بیانیه‌ها تاکید می‌شود که بحران جنگ یمن نیاز به یک روند سیاسی جامع و شامل با مشارکت همه زنان و جوانان دارد و همه طرف‌ها باید در این مسیر بدون قید و شرط با «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل همکاری کنند.

بنابراین ناگهان سازمان ملل که چشم خود را به روی جنایت‌های عربستان ضد یمنی‌ها و محاصره ظالمانه این کشور بسته و سعودی‌ها را از لیست سیاه قاتلان کودکان بیرون کشید٬ «آنتونیو گوترش» دبیر کل این سازمان از طرف‌های درگیر جنگ یمن خواسته تا با گریفیتس درباره رسیدن به یک راه حل سیاسی و آتش‌بس همکاری کنند.

از سوی دیگر «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس در جلسه مشترک در نیویوک تلاش کرد با ریختن اشک تمساح برای اوضاع انسانی یمن و به ویژه شمال برای توقف دستاوردهای انصارالله سوءاستفاده کند. «مایک پامپئو» وزیر خارجه ایالات متحده اوایل مارس گذشته به سازمان ملل رفته و طبق اطلاعات مجله فارین پالیسی این سازمان را تحت فشار گذاشت تا کمک‌های خود را به مناطق تحت سیطره انصارالله متوقف کند.

ابتدای ماه ژوئن گذشته واشنگتن در کنفرانس موسوم به اهداکنندگان که در ریاض برگزار شد٬ کمک‌های جمع‌آوری شده را به استان‌های تحت سیطره عربستان و امارات منتقل کرد.
ارسال نظرات