۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۶۶۴۱۱۹
آیت الله رشاد:

نابودی منافع کشور عین بی عقلی است

نابودی منافع کشور عین بی عقلی است
تهران - رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه استان تهران عجب و خود شیفتگی را نشانه بی خردی دانست و گفت: نابودی منافع کشور عین بی عقلی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه استان تهران، صبح امروز پیش از آغاز درس خارج اصول که در مدرسه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند: خرد آدمی دارای حسودان و رقیبان متعددی است.

وی افزود: عناصر و عواملی که در برابر خرد انسان قرار می‌گیرند و معارض با خرد آدمی هستند آثار خرد و خردمندی را ضایع و از میان می‌برند و کارکرد عقل را خنثی می‌کنند یکی از این رقبا عجب است.

آیت‌الله رشاد بیان داشت: انسان زمانی که گرفتار عجب می‌شود عقل او به محاق می‌افتد، کسی که به عجب مبتلا می‌شود دیگر عقل او کارکرد متعالی که باید داشته باشد را نمی‌تواند داشته باشد زیرا عجب باعث خنثی کردن کارکردهای متعالی عقل می‌شود.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) عنوان کرد: انسان زمانی که گرفتار عجب، خودبزرگ‌بینی و خود برتر انگاری می‌شود دست‌به‌کارهای نابخردانه می‌زند و سبب می‌شود دست‌به‌کارهای غیرعقلانی بزند.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه استان تهران اظهار داشت: زمانی که انسان از بیرون به اعمال، رفتار و گفتار کسی که به عجب مبتلا شده نگاه می‌کند متعجب می‌شود که چرا این فرد چنین رفتارها و کارهای غیرعقلانی انجام می‌دهد.

وی افزود: انسان زمانی که گرفتار عجب می‌شود با غرور و خودفریفتگی تمام اقداماتی را انجام می‌دهد که خلاف عقل و رفتار خردمندانه است؛ برای همین عجب و خودشیفتگی عقل آدمی را خنثی و متوقف می‌سازد گویی در غیاب عقل تصمیم می‌گیرد و عمل می‌کند.

آیت‌الله رشاد در پایان خاطرنشان کرد: سر اینکه انسان‌های خودفریفته دست‌به‌کارهای غیرعقلانی می‌زنند و گاه کسانی که دست به نابودی مصالح جریان و کشور خود می‌زنند همین قضیه است چون نمی‌توانند مصالح خود و منافع کشور را تشخیص دهند و ببینند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات