۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۶۶۴۲۹۰

افتتاح رشته «فقه التربیه» در مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا

افتتاح رشته «فقه التربیه» در مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا
تهران - حجت الاسلام همتی گفت: رشته «فقه التربیه» در راستای پیوند فقاهت با علوم انسانی در مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حیدر همتی مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، ظهر امروز در آیین افتتاحیه رشته «فقه التربیه» که به صورت ویدیو کنفرانس در همین موسسه حوزوی برگزار شد، گفت: بنیان تمدن نوین اسلامی بر پایه توحید است و تحقق توحید از اهداف تمدن سازی دینی به شمار می رود.

وی تمدن توحیدی را اساس حرکت به سمت وحدت در همه ابعاد عالم هستی دانست و اظهار داشت: حرکت به سمت وحدت در ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بر پایه وحدت در معرفت تحقق پیدا کرده است.

حجت الاسلام همتی ادامه داد: امام خمینی(ره) برپایه تحقق توحید در انسان و جامعه، انقلاب اسلامی را در ایران رهبری کردند که بنیان آن براساس حرکت از نظر به عمل و پیوند حکمت نظری به عملی بود. رهبر کبیر انقلاب فرمودند حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمام فقه در تمام زوایای زندگی بشر است، یعنی فقاهت با فرهنگ اقتصاد، سیاست و سبک زندگی مردم گره خورده است.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) بیان داشت: در گام دوم انقلاب اسلامی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی بی شک از رهگذر نظام سازی اجتماعی امکان پذیر خواهد بود.

وی افزود: گره فقاهت با علوم انسانی روشی است بر آمده از اندیشه خمینی کبیر، یعنی توجه به اصل مقتضیات زمان و مکان در فرایند اجتهاد، که گاه با تعابیر انحرافی همانند فقه پویا و یا ذبح فقاهت در فرایند توجه صرف به مقتضای زمان و مکان و یا ذبح مقتضای زمان و مکان و نیز توجه تنها به جمودگرایی و فقاهت، که هر دو راه از اندیشه خمینی کبیر جدا هستند.

حجت الاسلام همتی در ادامه گفت: توجه صرف به مقتضیات زمان و مکان یا ذبح مقتضیات زمان و مکان با جمودگرایی و فقاهت دو راهی هستند که از اندیشه خمینی کبیر جدا است.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) عنوان کرد: موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) که مبنای فکری و اندیشه خود را از مبنای اندیشه امام خمینی(ره) اخد کرده است به دنبال گره فقاهت با علوم انسانی است یعنی نگاه حجت مند و روش مند به علوم انسانی برپایه نگاه شارع و نگاه پویا به فقاهت و گره آن با واقع زندگی است. در افق آینده این موسسه طراحی 40 رشته براین مبنای فکری مدنظر گرفته شده است و امروز رشته فقه التربیه را افتتاح خواهیم کرد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات