۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۶۶۲۳۵۸
حجت الاسلام همتی تشریح کرد؛

چه کسانی در زیارت عاشورا لعن شدند؟

چه کسانی در زیارت عاشورا لعن شدند؟
تهران - حجت الاسلام همتی به نقش امت و افراد در وقوع واقعه کربلا اشاره کرد و گفت: بنیان‌گذاران و تئوری پردازان امت اموی از زمینه سازان اصی حادثه عاشورا بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حیدر همتی مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، امروز ظهر به‌صورت آنلاین به بررسی لعن‌هایی که در زیارت عاشورا بیان‌شده پرداخت و گفت: با نگاهی اجمالی به لعن‌هایی که در زیارت عاشورا بیان‌شده می‌توان به این نتیجه رسید که سقوط و یا صعود، اضمحلال و یا کمال یک جامعه امری فرایندی است.

نقش امت و افراد در وقوع واقعه کربلا

وی افزود: همچنین بیانگر آن است که مجموعه‌ای از عوامل در تحقق عاشورا نقش داشته است به این معنا که یک جامعه و نظام اجتماعی به‌عنوان یک کل که از آن به عنوان امت تعبیر شده در جریان کربلا نقش بسزایی داشته است اما متأسفانه آن چیزی که در اذهان عمومی وجود دارد بیشتر به نقش اشخاص به‌عنوان افراد تأثیرگذار اصلی اشاره‌شده است درحالی‌که اعمال افراد مختلف زمینه‌ساز بروز این مسأله بوده است.

حجت الاسلام همتی ادامه داد: وقتی یک جامعه و امت به اضمحلال می‌رود تک‌تک افراد در این امر نقش دارند لذا فعالیت در نظام الهی و نظام طاغوت دو نظام دارای مجموعه عوامل بوده که بر همه عرصه‌های زندگی انسان اثرگذار است، ازاین‌رو توجه به لعن‌های زیارت عاشورا نمایان گر فرایندی بودن واقعه کربلاست و تنها یک حادثه نیست بلکه در فرایند زمانی و مجموعه عوامل و یک نظام اجتماعی در تحقق آن نقش دارد.

بنیان‌گذاران و تئوری پردازان امت اموی از زمینه سازان اصی حادثه عاشورا

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) یکی از عوامل نقش‌آفرین در وقوع واقعه کربلا را بنیان‌گذاران و تئوری پردازان زمینه‌ساز تحقق امت اموی دانست و اظهار داشت: در فرازی از زیارت عاشورا آمده لعن اللَّهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ عَلَیْکُمْ اَهْلَ الْبَیْتِ؛  اَسَسَّ اَساسَ ذلِکَ وَ بَنی عَلَیْهِ بُنْیانَهُ وَ جَری فی ظُلْمِهِ وَ جَوْرِهِ عَلَیْکُمْ وَ علی اَشْیاعِکُمْ؛ این گروه در حقیقت تئوری پردازان جامعه هستند که بنیان‌گذار و زیربنای فکری جامعه را طراحی می‌کنند که زمینه‌ساز ظلم به اهل‌بیت(ع) شدند.

وی افزود: اصلی‌ترین کار این گروه در زمینه‌سازی برای ظلم دفعتکم عن مقامکم و ازالتکم عن مراتبکم التی رتبکم الله فیها بوده است که از طریق قداست زدایی از مفهوم امامت و اهل‌بیت(ع) و عرفی سازی امر امامت همراه بوده است.

عاشورا نتیجه سقیفه؛ از انتصاب تا انتخاب متعصبانه و ظاهرگرایانه

حجت الاسلام همتی به فراز دیگر زیارت عاشورا اشاره کرد و گفت: در این فراز آمده وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً دَفَعَتْکُمْ عَنْ مَقامِکُمْ و َاَزالَتْکُمْ عَنْ مَراتِبِکُمُ الَّتی رَتَّبَکُمُ اللَّهُ فیها؛ دفع از مقام و جایگاه قدسی به آن اشاره دارد. پایین آوردن سطح امامت امری که در سقیفه اتفاق افتاد و از انتصاب به سمت انتخاب متعصبانه و ظاهرگرایانه بدون توجه به معیارهای نبوی اتفاق افتاد.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) ادامه داد: به حدی که در حوزه فقاهت و اجتهاد عرف زدگی بدون ملاک، در حوزه تفسیر قرآن ظاهرگرایی، در حوزه اجتهاد قیاس زدگی و نیز ظنون گرایی شکل گرفت و جایگاه وجودی امام به‌عنوان مفسر و تأویل گر و نگهبان دین دفع شد و جالب این‌که در مقابل نگاه افراطی به مقبولیت صحابی به کمترین انتصاب به پیامبر(ص) جایگزین مرجعیت فکری و دینی مردم شد و دستگاه تولید اعتبار با احادیث جعلی بنیان و اساس فکری جدیدی را تولید کرد.

وی افزود: این امر تا جایی پیش رفت که تبدیل به ماهیت دین منجر شد اتفاقی که امام حسین(ع) در خطبه منی به آن اشاره داشتند یعنی جایگاه حلال و حرام را در جامعه عوض‌شده وعده‌ای نیز به دلیل مطامع دنیوی سکوت کردند و زمینه‌ساز تحقق این امر شدند و جریان و تسری دهنده این بنیان و اساس به شمار آمدند.

سقوط خواص و نخبگان در ورطه دستگاه طاغوت

حجت الاسلام همتی در ادامه بیان داشت: در فرازی از زیارت عاشورا آمده لَعَنَ اللّهُ الْمُمَهِّدینَ لَهُمْ بِـالَّتمْکینِ مِنْ قِتالِکُم. اَشْیاعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ وَ اَوْلِیائِهِم این‌ها کسانی بودند که در حوزه نظری نخبگان جامعه بودند و از کسانی که در دستگاه طاغوت پیروی کردند و حاکمیت ظالم را تبعیت و حمایت و کارگذار بودند.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) به گروه دیگر اشاره و بیان کرد: اما گروه دیگری که مورد لعن هستند افراد به‌ظاهر معمولی که مشغول امور جزئی و غیررسمی و در شغل‌های غیر اثرگذار در دایره کلان هستند. حتی کسانی که در شغل اسطبل داری در نظام طاغوت مشغول به خدمت بودند این‌ها نیز به‌نوبه خود در تقویت سیستم ظلم اثر دارند و این گروه نیز مورد لعن قرار گرفت اند لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً اَسْرَجَتْ وَ اَلْجَمَتْ وَ تَنَقَّبَتْ لِقِتالِکَ، و خدا لعنت کند گروهی را که اسب‌ها را برای جنگ با حضرتت زین و لگام کردند و برای جنگ با تو مهیا گشتند.

وی در پایان با اشاره به فراز دیگر زیارت عاشورا، خاطرنشان کرد: در فراز دیگری چنین آمده وَ لَعَنَ اللَّهُ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ لَعَنَ اللَّهُ شِمْراً (شَمِراً) کسانی که به‌صورت آشکار و مباشر اقدام به ظلم و جنایت کردند.

حجت الاسلام همتی ادامه داد: بر این اساس ازآنجایی‌که انسانیت‌ها در نظام‌های اجتماعی متولد و زیست می‌کنند و فعالیت دارند اعمال آن‌ها در جهت تقویت و یا تضعیف کلان نظام سیاسی و اجتماعی است و به همان نسبت نیز مورد ثواب و یا عقاب واقع خواهند شد و مجموعه عوامل در شکل‌دهی به‌نظام و امت نقش‌آفرین است بنابراین اولاً فرایندی است دوما این‌که اجزا خرد را نباید در تحقق نظام ارزشی و یا ضد ارزش نادیده گرفت. /813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات