۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۶۶۴۷۷۷
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی:

ایستادگی در برابر ظلم فرهنگی و اقتصادی دشمن از مصادیق جهاد است

ایستادگی در برابر ظلم فرهنگی و اقتصادی دشمن از مصادیق جهاد است
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام سالاری مکی گفت: امروز ایستادگی در برابر ظلم فرهنگی و اقتصادی که از سوی جبهه استکبار بر ملت شریف ما وارد شده، از مصادیق جهاد فی سبیل الله است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در دیدار با مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، با اشاره به آیه 40 سوره حج، اظهار کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید: «الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ بِغَیرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ یقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ ۗ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یذْکرُ فی‌ها اسْمُ اللَّهِ کثِیرًا ۗ وَلَینْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ ینْصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِی عَزِیزٌ».

وی ادامه داد: حق‌تعالی در این آیه می‌فرماید: آن مؤمنانی که به‌ناحق از خانه‌هایشان آواره شده و جرمی نداشتند جز آنکه می‌گفتند پروردگار ما خدای یکتاست و اگر خدا رخصت جنگ ندهد و دفع شر بعضی از مردم را به بعض دیگر نکند همانا صومعه‌ها و دیرها و کنشت‌ها و مساجدی که در آن نماز و ذکر خدا بسیار می‌شود همه خراب و ویران شود و هر که خدا را یاری کند البته خدا او را یاری خواهد کرد که خدا را منتهای اقتدار و توانایی است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی اضافه کرد: بخش دوم آیه تبیین فلسفه جهاد دفاعی است؛ زیرا در منطق قرآن اگر پیروان ادیان توحیدی در برابر مهاجمان و متجاوزان ایستادگی نمی‌کردند عبادتگاه‌های آنان منهدم شده و از بین می‌رفت.

وی تصریح کرد: از این بیان معلوم می‌شود که ادیان الهی برای حفظ موجودیت خود و حراست از اعتقادات دینی و مراکز عبادی خود از حق دفاع برخوردارند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی گفت: پس یکی از فلسفه‌های مشروعیت جهاد دفاعی حفظ و حراست از معابد و مراکز دینی است و این امر اختصاص به مسلمانان ندارد و حق دفاع در همه مکاتب آسمانی رسمیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: برای خداوند حفظ دین و مراکز عبادی موحدان عالم امری آسان است؛ اما سنت الهی این هست که شرایع و ادیان الهی از طریق مردم حفظ شود تا مردم نسبت به اعتقادات عبادتگاه‌ها و مراکز دینی و سرزمین خود احساس مسؤولیت کنند و در راه دفاع از آن بایستند.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: وجود چنین احساسی در مردم و دفاع در برابر تجاوز دشمن موجب جلب حمایت الهی شده و نصرت الهی را به همراه دارد.

وی اضافه کرد: بر اساس همین منطق امروز هم ایستادگی در برابر ظلم فرهنگی و اقتصادی که بر ملت شریف ما وارد شده مصداق جهاد است.

حجت‌الاسلام سالاری ادامه داد: اینکه رهبر معظم انقلاب به‌صورت مکرر از جهاد علمی اقتصادی و جهاد فرهنگی و یا تعبیر جنگ اراده‌ها که نشان از یک هجمه روانی به ملت است، صحبت می‌کنند نشان‌دهنده اهمیت این موضوع و ضرورت اهتمام ویژه به آن است./9314//210/خ

هادی رحیمی
ارسال نظرات