۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۶۶۴۹۰۶
شيخ خالد الملا:

آیت‌الله تسخیری فقیه وحدت جو بود

آیت‌الله تسخیری فقیه وحدت جو بود
رییس جمعیت علماء عراق از آیت الله تسخیری به عنوان فقیه وحدت جو یاد کرد و گفت: ایشان در کنفرانس‌های اسلامی به نشر رسالت اسلام می‌پرداخت.
به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، رییس جمعیت علماء عراق در وبینار «بررسی ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های حضرت آیت ‌الله تسخیری» از آیت الله تسخیری به عنوان فقیه وحدت جو یاد کرد و گفت: ایشان در کنفرانس‌های اسلامی به نشر رسالت اسلام می‌پرداخت؛ رسالتی که هدفش امت واحده بود، نه تفرقه افکنی.

شیخ «خالد الملا» گفت: آیت الله تسخیری هنگامی که راجع به اسلام صحبت می‌کرد، با تعمق و دلسوزی نمایانی سخن می‌گفت؛ بزرگترین هم و غم و مشغولیت او این بود که امت اسلام را یک امت واحدی ببیند.
 
وی با یادآوری خاطرات خود از شرکت آیت ‌الله تسخیری در کنفرانس‌های اسلامی مطرح کرد: بنده سال‌های زیادی ایشان را می‌شناختم و از طریق کنفرانس‌ها و همایش‌هایی که در خصوص وحدت اسلامی برگزار می‌شد با او همکاری نزدیکی داشتم، چه آنهایی که در تهران برگزار می‌شد و چه آنهایی که در کشورهای دیگر مثل عراق، روسیه، لبنان و کویت دایر بود.

رییس جمعیت علماء عراق در ادامه، بیان کرد: آنچه آیت الله تسخیری را نسبت به دیگر علماء متمایز می‌کند، این است که با مرگ او، راه او را پایان یافته نمی‌دانیم؛ چون اینگونه مردان عظیمی حتی اگر هم رحلت کنند، مردم آثار و کتاب‌های آنها را برای صدها سال مطالعه و برنامه‌ها و پروژه‌های آنها را مشاهده می‌کنند.

شیخ خالد الملا اظهار کرد: ایشان با استحکام و شجاعت در برابر حکام ظالم و ستمگری که مسلمانان را اذیت می‌کنند، ایستاد و هنگامی که در عراق بود در این راه به خاطر موضع گیری‌های سیاسی و مذهبی خود، بازداشت و شکنجه شد و در همان زمان به فراگیری دانش و طلب علم با جدبت مشغول بود.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت دیگر آیت الله تسخیری، نزدیک شدن به توده مردم بود. ایشان تواضع داشت و سعی می‌کرد اتحاد و همیاری بین اطیاف مختلف مردم عراق و علمای عراق و شیعه و سنی به وجود آورد.
 
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به پاس بزرگداشت نام و یاد عالم ربانی حضرت آیت الله شيخ محمد علي تسخیری(ره)، همزمان با آیین چهلمین روز ارتحال ایشان، نشست بین‌المللی بررسی ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های آیت‌الله تسخیری را در روز سه شنبه 8 مهر 1399 با حضور شخصیت‌ها و اندیشمندانی از جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام در محورهای ولایت مداری و انقلابی‌گری، مجاهدت و خستگی ناپذیری، اخلاق و معنویت، وحدت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی، ارتباطات اسلامی و دیپلماسی فرهنگی و علم و اندیشه (به صورت حضوری و ویدئو کنفرانس) برگزار کرد.

در این مراسم سه نشریه به زبان‌های عربی، فارسی و انگلیسی نیز درباره آیت‌الله تسخیری از سوی مؤسسه الهدی رونمایی شد و این سه نشریه ابعاد شخصیتی این عالم وحدت‌گرا را از جنبه‌های مختلف بررسی کرده است./د102/ق
ارسال نظرات