۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۶۶۴۹۳۸

کتاب «روش‌شناسی استنباط احکام از آیات قرآن در سنت اهل‌بیت(ع)» منتشر شد

کتاب «روش‌شناسی استنباط احکام از آیات قرآن در سنت اهل‌بیت(ع)» منتشر شد
کتاب «روش‌شناسی استنباط احکام از آیات قرآن در سنت اهل بیت (ع)» از سوی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر می‌شود.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر صادقی فدکی، نویسنده کتاب «روش‌شناسی استنباط احكام از آیات قرآن در سنت اهل‌بیت(ع)»، گفت: استنباط از قرآن نیازمند روش استنباط ویژه است و از آنجا که اهل بیت(ع) اشراف کامل بر علوم قرآن و معارف آن دارند و مفسر حقیقی قرآن هستند؛ لذا رجوع به فرمایش ایشان قطعاً نقش مهمی در برداشت از قرآن دارد.

وی افزود: در این پژوهش قواعدی که اهل بیت(ع) برای برداشت از قرآن فرموده‌اند گردآوری شده و یا توصیه‌هایی که ایشان به برخی صحابه در مواجهه با قرآن داشته‌اند، بیان شده است. کتاب تألیف شده و به پایان رسیده و در ۳۰۰ صفحه و سه فصل در آستانه چاپ قرار دارد و احتمالاً تا پایان امسال به دست مخاطبان و علاقه‌مندان خواهد رسید.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن اظهار کرد: اهل بیت(ع) از اصول مختلفی برای استنباط از قرآن استفاده کرده‌اند و بدون آشنایی و توجه به این اصول، امکان برداشت از قرآن وجود ندارد؛ در روایات بیان شده که اگر کسی بدون این اصول، قواعد و روش‌ها به سراغ قرآن برود و مدعی برداشت از آن شود، هم خودش و هم دیگران را به هلاکت و گمراهی کشانده است.

صادقی فدکی در پایان بیان کرد: آشنایی با علم لغت یکی از این اصول است. قواعد علم صرف و نحو و آشنایی با بسیاری از قواعد اصولی که در روایات آمده و شناخت ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه و قاعده تفسیر قرآن به قرآن و سنت از جمله این موضوعات و روش‌هاست. برخی برداشت‌های بی‌قاعده آسیب فراوانی به معارف قرآنی وارد می‌سازد و ممکن است منجر به تفسیر به رأی شود که به هیچ وجه در مکتب اهل بیت(ع) پذیرفتنی نیست./826/د102/ق

ارسال نظرات