۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۶۶۵۰۱۳
حجت الاسلام همتی مطرح کرد؛

اجرای سند ۲۰۳۰ و غفلت مسؤولان فرهنگی

اجرای سند ۲۰۳۰ و غفلت مسؤولان فرهنگی
تهران - حجت الاسلام همتی اجرای سند ۲۰۳۰ را بیانگر غفلت شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و گفت: مدیریت فرهنگی در قالب جلسات و مصوبات محقق نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حیدر همتی مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، ظهر امروز در پنجمین هم اندیشی فقه نظام ساز با «نقد سند 2030 از منظر فقه التربیه» که به همت این موسسه در محیط اسکایپ برگزار شد، گفت: یکی از موضوعات و محورهایی که همواره مورد تاکید ائمه اطهار(ع) بوده بحث علم به زمانه و آگاهی یافتن از وقوع اتفاقات و رخدادهای هر زمان است.

وی افزود: بسیاری از اوقات بعد از عبور از زمان و شفاف شدن جبهه حق و باطل، قرار گرفتن در هر یک از این دو جبهه کار آسانی خواهد بود؛ عالم به زمان بودن به قدری اهمیت دارد که حتی انبیای الهی نیز معجزات خودشان را با اقتضائات همان جامعه تطبیق می دادند.

حجت الاسلام همتی درباره علم کلام، عنوان کرد: آن چیزی که در دوران غیر معصوم شاهد آن هستیم علم کلام است که هدف خود را تبیین، دفاع و اثبات گزاره های دینی قرار داده است از این رو در دوره غیبت برای اثبات حقانیت شاهد علم کلام هستیم.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام ضا(ع) ادامه داد: آن چیزی که تا قبل از دوران حضرت امام شاهد آن هستیم این است که علم کلام به دنبال اثبات گزاره های دینی و تبیین گزاره های دینی است اما در زمانه امام خمینی(ره) آن چیزی که اتفاق افتاد حرکت از نظر به عمل با عنوان تشکیل نظام اجتماعی بود.

وی هدف نظامات اجتماعی را تربیت بشر بیان و عنوان کرد: نظامات اجتماعی به دنبال تربیت بشر است، به او هدف می دهد و انسان را دوباره باز آفرینی می کند؛ اولین اتفاق در زمانه کنونی حرکت از نظر به عمل و تشکیل نظام اجتماعی توسط بنیان گذار جمهوری اسلامی بود.

حجت الاسلام همتی جهانی شدن و جهانی سازی را دو اتفاق مهم در عصر کنونی بیان و اظهار داشت: دومین اتفاقی که در زمانه کنونی در حال رخ دادن است با دو عنصر جهانی شدن و جهانی سازی مواجه هستیم؛ جهانی شدن فرایندی تکوینی و جهانی سازی اراده تحقق نظام های اجتماعی و طراحی نظام های نوین بشری است، لذا زمانه امروز زمانه نظام سازی عملی برای زندگی بشر است.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) ادامه داد: امروزه دیگر برای اثبات حقانیت دین بحث های نظری کارایی ندارد، بشر امروز به دنبال استدلال های فلسفی برای اثبات حقانیت مکتب نیست بلکه امروز عصر عمل است، هر نظام اجتماعی که کارآیی خود را در پاسخگویی به مسائل زندگی بشری به اثبات برساند به نوعی با موضوع حقانیت گره خواهد خورد و امروزه نقطه دفاع از مکتب در حوزه عمل شکل می گیرد و هر مکتبی که بتواند حوزه عمل را به عدالت گره بزند می تواند حقانیت خود را اثبات کند.

وی با بیان اینکه سند 2030 بر پایه جهانی سازی به دنبال ارائه نظم نوین برای جامعه بشری است، گفت: نظام ها زمانی که بر اساس این سند مستقر شوند انسان ها را بازآفرینی می کنند، به آنها هدف می دهند و تربیتشان می کنند برای همین اگر در این زمینه غفلتی صورت بپذیرد دیگر جابجایی نظام ها کار مشکلی خواهد بود.

حجت الاسلام همتی خاطرنشان کرد: زمانی که از آقایان شورای عالی انقلاب فرهنگی سوال شد چرا سند 2030 در آموزش و پرورش در حال اجرا است عذری که آوردند این بود که این سند وارد شورا نشد و بدون مصوبه اجرا شد؛ و جمله ای که رهبر معظم انقلاب فرمودند: دیدبان فرهنگی در این اوضاع غافل بود و ندید آنچه اتفاق افتاد؛ بسیاری از بزرگان تصور می کنند مدیریت فرهنگی در قالب جلسات و مصوبات قابل اداره است در حالی که در جلسات و مصوبات اتفاقاتی می گذرد و در کف جامعه اتفاق دیگر./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات