۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
کد خبر: ۶۶۵۳۸۳

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی
خراسان رضوی - حفظ سلامت زائران محور اصلی اجرای برنامه‌های دهه پایانی ماه صفر و همراه با زائران جامانده اربعین در ویژه‌برنامه «در آستان خورشید» ازجمله خبرهای کوتاه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمدمهدی برادران مدیر عالی حرم مطهر رضوی در نشست خبری تشریح برنامه‌های دهه آخر صفر که با حضور قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از اصحاب رسانه در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی این آستان مقدس برگزار شد، به برنامه‌های حرم مطهر رضوی در ایام دهه پایانی ماه صفر اشاره کرد و گفت: هرسال در ایام سوگواری و عزاداری اربعین حسینی و دهه پایانی ماه صفر، هیئت‌های مذهبی از استان‌ها و شهرستان‌های مختلف به مشهد سفر می‌کردند اما امسال، به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا، این هیئت‌ها از تشرف به بارگاه منور رضوی و عزاداری و سوگواری در این ایام محروم‌اند.

وی اظهار کرد: از همین رو، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، خدام بارگاه نورانی ثامن‌الحجج(ع) با پرچم علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) ضمن حضور در مبدأ حرکت هیئت‌ها با بسته‌های متبرک رضوی پذیرای معنوی هیئت‌های مذهبی هستند.

برادران با تاکید بر اینکه در برنامه‌های اجرایی داخل حرم نیز سعی ما این است که برنامه‌ها را در فضاهای روباز اجرا کنیم؛ تصریح کرد: در این ایام، حرم مطهر میزبان گروه‌هایی به نمایندگی از زائران خواهد بود. برای نمونه، از آذری‌زبانان مقیم شهر مشهد دعوت کرده‌‎ایم در حرم حضور یابند و به نمایندگی و نیابت از هیئت‌های مذهبی آذری‌زبان که هرسال به این بارگاه منور مشرف می‌شدند، به عزاداری و سوگواری بپردازند. این برنامه ویژه عرب‌زبانان، یزدی‌ها و مازندرانی‌ها نیز برگزار خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: ما امسال میزبان سایر کشورها از جمله اردوزبانان پاکستان و هم‌چنین سایر ملیت‌ها هستیم و برنامه‌های خاصی برای آنان نیز پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: امسال در حوزه بانوان مراسم روضه‌خوانی را در فضای باز مدرسه خیرات‌خان تدارک دیده‌ایم که با همکاری خود بانوان و با رعایت دستور‌های بهداشتی در حال اجراست.

برادران افزود: هم‌چنین در این ایام، برنامه‌هایی ویژه کودکان و نوجوان، اهالی شعر و کتاب، نابینایان و ناشنوایان تدارک دیده شده است.

وی به نحوه برگزاری مراسم خطبه‌خوانی و شام‌غریبان نیز اشاره کرد و گفت: امسال تعدادی از خادمان به نمایندگی از همه خدام و ارادتمندان به ساحت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) در این ویژه‌برنامه‌ها حضور خواهند داشت. علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را از طریق رسانه ملی دنبال کنند.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی ادامه داد: برنامه ویژه‌ای نیز با همکاری اصحاب هنر در صحن امام حسن مجتبی(ع) با حضور سخنرانان و مداحان مطرح همچون حاج صادق آهنگران، مهدی رسولی، میثم مطیعی، سرودخوانی گروهی صدنفره و اجرای نمایش که یادآور برخی روایت‌های تاریخی است تدارک دیده شده است و هرشب ساعت 21 برگزار می‌شود.

وی اجرای برنامه «سلسلة‌الذهب» در صحن جامع رضوی را از دیگر برنامه‌های این ایام ذکر کرد و گفت: این ویژه‌برنامه هرشب پس از نماز مغرب و عشا با رعایت کامل پروتکل‌ها با حضور حجج‌اسلام‌والمسلمین حسینی قمی، ناصر رفیعی و عالی، و مداحی سید مجید بنی‌فاطمه برگزار می‌شود و از شبکه‌های یک و 3 سیما میهمان مخاطبان خواهد بود.

میزبانی حرم مطهر رضوی از مسابقه فرهنگی «خط حزب‌‌الله»

معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی این هفته نیز طبق روال هفته‌های گذشته، در راستای آگاهی‌بخشی و آشنایی زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) با منویات مقام معظم رهبری، میزبان برگزاری مسابقه فرهنگی «خط حزب‌‌الله» بر اساس محتویات این نشریه است.

سؤالات از دویست‌وپنجاه‌و‌دومین شماره این نشریه طراحی ‌شده است. آخرین مهلت شرکت در این مسابقه 24 مهر 1399 است.

علاقه‌مندان می‌توانند به بخش مسابقات سایت حرم مطهر رضوی به نشانی razavi.aqr.ir مراجعه کنند. پس از دریافت نشریه مذکور، پاسخ‌نامه را تکمیل و به سامانه پیامکی 3000802222 ارسال کنند و در صورت برنده شدن، از جوایز متبرک آستان قدس رضوی بهره‌مند شوند.

گفتنی است نشریه‌ «خط حزب‌الله» به عنوان رسانه مکتوب پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR با هدف انتشار در محافل انقلابی، نمازهای جمعه، هیئت‌‌های مذهبی و پایگاه‌های بسیج منتشر می‌شود.

وبینار «شاخصه‌های بانوان اربعینی» به زبان انگلیسی در حرم رضوی برگزار می‌شود

به همت مدیریت امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی، وبینار «شاخصه‌های بانوان اربعینی و نقش آن در الگوگیری بانوان معاصر جهان اسلام» ویژه انگلیسی زبانان در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

در آستانه اربعین سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، وبینار تخصصی ویژه مخاطبان انگلیسی زبان 16 مهر از ساعت 20:30 زنده و مستقیم از صحن و سرای بارگاه منور رضوی و از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام به آدرس imamrezaEn@ برپا می‌شود.

زینب کاروفی، کارشناس مذهبی حرم مطهر رضوی در این وبینار به تبیین مقام حضرت زینب کبری(س)، تأثیر ایشان در ماندگاری قیام عاشورا و نهادینه کردن فرهنگ والای مقاومت و صبر برای زنان کنونی جامعه جهان اسلام می‌پردازد.

همراه با زائران جامانده اربعین در ویژه‌برنامه «در آستان خورشید»

هم‌زمان با دهه پایانی ماه صفر و به همت مؤسسه رسانه‌های نوین آستان قدس رضوی، ویژه‌برنامه «در آستان خورشید» از طریق فضای مجازی با زائران جامانده اربعین حسینی همراه می‌شود.

به گزارش آستان‌نیوز، برنامه «در آستان خورشید» یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تدارک دیده‌شده به مناسبت اربعین حسینی است که برای نخستین بار از سوی این مؤسسه در فضای مجازی به نمایش گذاشته شده است.

این ویژه‌برنامه در 3 نوبت صبح، ظهر و عصر به مدت نیم ساعت از طریق صفحات مجازی آستان قدس رضوی از جمله روبیکا، ایتا و بله به آدرس aqr_ir@ برای علاقه‌مندان قابل مشاهده است.

«در آستان خورشید» که از 6 مهر مصادف با نهم ماه صفر با اجرای احسان آقابیگی در فضای مجازی به نمایش در آمده است، از مسیر بصره تا کربلا همراه زائران است و از موقعیت‌های مختلف و شهرهای بین این مسیر به ارائه گزارش می‌پردازد.

این برنامه که تا پایان مراسم اربعین حسینی ادامه خواهد داشت، در طول مسیر مزین به پرچم مقدس آستان قدس رضوی خواهد بود./864/ت304/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات