۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۶۶۵۵۱۸

چهارباغ؛ نماد هویت ایرانی یا کپی از شانزلیزه

چهارباغ؛ نماد هویت ایرانی یا کپی از شانزلیزه
اصفهان - حجت الاسلام عبداللهی نژاد گفت: متأسفانه در مدیریت چهارباغ اصفهان هدف گذاری صورت نگرفته است، نگاه مدیریت چهارباغ به خیابان استقلال ترکیه و شانزلیزه فرانسه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، کلانشهر اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی لقب گرفته است، شهری با ظرفیت‌های گسترده فرهنگی، مذهبی و اقتصادی که همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است و فعالیت‌های گسترده فرهنگی هنری در این شهر همواره در جریان است.

اصفهان یکی از شهرهای شاخص دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بوده که شهدای بسیار زیادی تقدیم میهن اسلامی و اسلام عزیز کرده و در دفاع از حرم نیز خوش درخشیده است، همچنین حوزه علمیه اصفهان یکی از حوزه‌های پررونق در طول تاریخ محسوب می‌شود که علما و فضلای زیادی در این حوزه علمیه تربیت شده و در جهان اسلام درخشیده‌اند.

اما آن روی سکه پایتخت فرهنگ و هنر ایران اسلامی مشکلات و معضلات فرهنگی و اقتصادی متعدد است که گریبانگیر این شهر و مردم آن شده است، حضور سازمان یافته گروه‌های ضدفرهنگی هیپ هاپی و لش، مروجین بدحجابی و کشف حجاب و مسائلی از این دست از جمله مشکلات فرهنگی اصفهان محسوب می‌شود.

چهارباغ عباسی اصفهان به عنوان یک محل فرهنگی هنری و عرصه‌ای برای حضور خانواده ها و جوانان یکی از محل‌هایی است که معضلات فرهنگی در آن به صورت مشهود روبه گسترش است و باعث نگرانی مردم، خانواده معظم شهدا و علما و فضلای این شهر شده است.

در این خصوص گفتگویی با حجت الاسلام احمد عبداللهی نژاد دبیر ستاد احیای امربه معروف و نهی از منکر استان اصفهان پیرامون نیم نگاهی به مسائل فرهنگی و حواشی چهارباغ اصفهان انجام شده است که مشروح آن در ادامه آمده است:

 

رسا ـ شرایط فرهنگی چهارباغ اصفهان از کجا شکل گرفته است؟

تاریخچه و گذشته چهارباغ به خوبی مشخص است اما چهارباغ عباسی اصفهان با خیزهایی در حوزه مدیریتی مواجه بوده است که در شرایط فرهنگی آن اثرگذار بوده است، به عنوان مثال دو سال گذشته مدیریت چهارباغ یک سری برنامه‌هایی در چهارباغ اجرا کرد، مثلا در نوروز سینماهای داخل چهارباغ تبدیل به محل برگزاری کنسرت شد.

ما مسؤولان مربوطه شهرداری را بازخواست کردیم و جلسه‌ای با مدیران ارشاد برگزار شد و پس از آن این برنامه لغو شد، مشکل ما برگزاری کنسرت نبود بلکه حواشی کنسرت همواره مد نظر بوده است، در کتاب مکاسب در بخش مکاسب محرمه، در بحث «غنا» شیخ انصاری از قول محدث کاشانی و محدث سبزواری می‌فرماید که غنا اصلا حرام نیست، برفرض اینکه غنا حرام نباشد اما مقترن بودن به لهو و لعب قطعا حرام است.

 

رسا ـ با نفس برگزاری کنسرت مخالف هستید یا علت دیگری دارد؟

در مسأله کنسرت‌ها وضعیت به صورت مناسبی نیست، کسی را به محل برگزاری این کنسرت‌ها در چهارباغ فرستادم تا موضوع را بررسی کند، وی با من تماس گرفت و گفت نیاز نیست اصلا کسی وارد کنسرت بشود بلکه از محل پارکینگ و میزان اختلاط میان دختران و پسران و پوشش‌ها و رفتارها همه چیز مشخص است، متأسفانه حواشی کنسرت‌ها بسیار زیاد بود و لازم بود برای آنها چاره اندیشی شود.

حرف ما به اداره ارشاد این بود که کنسرت باید براساس قوانین ابلاغی از وزارت ارشاد برگزار شود نه اینکه براساس رویه‌ای که در شهر اصفهان شکل گرفته است، موضوع دیگر این بود که اداره کل ارشاد و همچنین اداره اماکن باید در کنسرت‌ها ناظر داشته باشند، همچنین مسائل امنیتی و مسائل ترافیکی و مسائلی نظیر وجود آتش نشانی و آمبولانس برای مراقبت از سلامت مردم باید در نظر گرفته شود.

حال اگر در یک شب چندین نقطه شهر کنسرت برگزار شود قطعا کیفیت پشتیبانی از این برنامه‌ها مطلوب نخواهد بود، سالن‌های خاص کنسرت در اصفهان وجود دارد و اینکه در سینماها و آن هم در چهارباغ که پیاده‌رو است و مشکلات مربوط به خود را هم دارد، قطعا مشکلات مضاعفی به دنبال خواهد داشت.

ضمن اینکه برگزاری کنسرت در نوروز و در زمانی که مردم اصفهان در مسافرت هستند و عمده افراد حاضر در چهارباغ مسافرین نوروزی هستند باعث شکست مالی و استقبال ضعیف از این کنسرت‌ها شد و قرار نیست شهرداری اینهمه از بیت المال هزینه کند برای یک قشر خاص و در نهایت هم اسراف بیت المال صورت بگیرد و ما برمبنای همین ادله خواستار تعطیلی کنسرت‌ها در سینماهای چهارباغ شدیم.

 

رسا ـ ارزیابی شما از مسأله مدیریت چهارباغ چگونه است؟

رویدادهایی که در چهارباغ برگزار می‌شود از مسائل مهم مربوط به چهارباغ است، جدای از مناطق شهرداری یک مدیریت ویژه برای چهارباغ اصفهان در نظر گرفته شده است که قطعا به خاطر شرایط خاص چهارباغ این کار اقدام مثبتی است، اما شرح وظایف این مدیریت چهارباغ این است که اقدامات عمرانی لازم صورت بگیرد تا چهارباغ به یک محل امن و به دور از هیاهوی شهر برای مردم تبدیل شود و یک پیاده رویی باشد برای آرامش مردم و بتوانند در این محل به پیاده روی و لذت بردن از فضای زیبای چهارباغ بپردازند.

آن زمانی که رویدادها و کنسرت‌ها در چهارباغ برگزار می‌شد هنوز یک قسمتی از کف چهارباغ آماده نبود، حرف ما این بود که باید ابتدا چهارباغ را آماده کنید تا اینکه کنسرت برگزار کنید، اساسا مدیریت چهارباغ نباید برگزار کننده کنسرت و چنین برنامه‌هایی باشد و این اقدامات در حیطه وظایف آن نیست.

مسأله دیگر که در بدنه مدیریت شهری به دنبال آن بودند ترویج موسیقی خیابانی بودند، ما هنوز در برگزاری کنسرت‌ها به بلوغ مدیریتی نرسیده‌ایم، چگونه می‌خواهیم امنیت برگزاری موسیقی خیابانی و پیشگیری از حواشی آن را تأمین کنیم؟ یا اینکه برنامه ریزی صورت گرفته بود شب یلدا به مدت سه شب برنامه‌های متنوعی در چهارباغ برگزار شود و این در تضاد با فلسفه شب یلدا است که هدف از این آیین ایرانی صله رحم و دورهم جمع شدن خانواده‌ها است، این موضوع را برای دانشگاه‌ها هم مطرح کردیم، بهترین کار در شب یلدا ترویج و تبلیغ کنار هم بودن خانواده‌ها است.

اینکه فضایی ایجاد کنیم که در آن امنیت نباشد و عده‌ای برای کارهای پرحاشیه در آن حاضر شوند قطعا مغازه‌دارانی که به آنها قول داده شده است فضا برای کسب و کار آنها در چهارباغ مناسب سازی می‌شود متضرر خواهند شد، وقتی چهارباغ بجای اینکه محل آمد و شد خانواده‌ها باشد تبدیل به محلی برای افراد به دنبال حاشیه و مسائل بی ربط با فلسفه شکل گیری چهارباغ باشند قطعا مغازه‌داران هم متضرر خواهند شد.

اداره کل ارشاد گذر فرهنگ و هنر در چهارباغ طراحی کرد و برای رسیدن به این هدف با وزیر ارشاد برای افتتاحیه آن صحبت کرده بودند، این گذر محلی بود برای موسیقی خیابانی و آلات موسیقی و مسائلی از این دست که پیرامون آن و حواشی که می‌توانست به دنبال داشته باشد به وزیر اطلاع دادیم وی نیز از افتتاح این گذر خودداری کرده و به ارشاد اصفهان نیز تذکر داد.

 

رسا ـ فعالیت گروه‌های ضدفرهنگی در چهارباغ عباسی هم وجود دارد؟

موضوع ما این است که در فضای سنتی چهارباغ که ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد باید محیطی مناسب خانواده‌ها و ترویج فرهنگ اصیل و ناب ایرانی اسلامی فراهم بیاید نه اینکه شاهد حضور گروه های هیپ هاپی و لش و استعمال مواد مخدر در چهارباغ باشیم و خانواده‌ها نتوانند از این محیط بسیار ارزشمند به خوبی استفاده کنند.

گروه‌های مختلف ضدفرهنگی در چهارباغ فعالیت دارند و امنیت خانواده‌ها در این منطقه تأمین نشده است، مدیریت چهارباغ اگرچه با ما همکاری داشته است اما واضح است که برنامه مدون و خاص فرهنگی و یک چشم انداز برای چهارباغ ندارد و همین مسأله یکی از مشکلات چهارباغ است.

نهادهای مختلفی نظیر نیروی محترم انتظامی و حوزه علمیه در چهارباغ کم رنگ هستند و برنامه درستی برای این منطقه ندارند، چندی پیش در هتل عباسی اصفهان که در کنار چهارباغ قراردارد یک شوی مد و لباس برگزار شد، هتل عباسی مستأجر حوزه علمیه اصفهان است چرا که از موقوفات حوزه علمیه محسوب می‌شود و حوزه علمیه موظف است که نسبت به آنچه در این هتل انجام می‌شود نظارت داشته و اجازه ندهد موقوفه حوزه علمیه به محلی برای مسائل مبتذل فرهنگی تبدیل شود.

متأسفانه در مدیریت چهارباغ عباسی اصفهان هدف گذاری صورت نگرفته است، نگاه مدیریت چهارباغ به خیابان استقلال ترکیه و شانزلیزه فرانسه است و آنچه شاهد هستیم که در چهارباغ رخ می‌دهد نمونه سازی و الگوبرداری شده از فرهنگ غیرایرانی است و تلاش نشده است که فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در چهارباغ اصفهان نهادینه شود.

 

رسا ـ توصیه شما برای بهتر شدن شرایط چهارباغ چیست؟

چهارباغ محلی نسبتا بسته است که باید دروبین‌های مدار بسته در آن نصب شود، چرا که گروه‌های ضدفرهنگی به خوبی می‌دانند چهارباغ برای فعالیت‌های آنان مناسب است و آنها رصد نخواهند شد، به همین دلیل شاهد هستیم که مسائل ضدفرهنگی و ضدامنیتی در چهارباغ رخ می دهد و افراد شناسایی هم نمی‌شوند.

برخی از این گروه‌ها که توسط پلیس امنیت اخلاقی بازداشت شده‌اند اظهار کرده‌اند امنیت آنها در چهارباغ تأمین است و می‌توانند به راحتی به فعالیت‌های خود بپردازند، قطعا لازم است که فضای چهارباغ به نحوی مدیریت شود که گروه‌های ضدفرهنگی نتوانند در این منطقه آزادانه فعالیت کنند.

فعالیت‌های فرهنگی و سازنده بسیاری در چهارباغ می توان انجام داد که مشروط به هدف گذاری و برنامه ریزی و مدیریت صحیح است، نباید اجازه دهیم چنین محیط فرهنگی و مناسبی در اختیار افراد و جریان‌های ضد فرهنگی قرار بگیرد و به نظر می‌رسد چهارباغ یک مشت نمونه خروار از مشکلات فرهنگی اصفهان است و اصفهان نیازمند یک مدیریت فرهنگی و مذهبی صحیح و هدفمند است./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
کاش عکس هم می زاشتید
1
0