۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۶۵۵۹۳۴
حجت الاسلام عبداللهی نژاد مطرح کرد؛

فیلترینگ بدترین روش مبارزه با معضلات فضای مجازی/ حوزه پوشاک رها شده است

فیلترینگ بدترین روش مبارزه با معضلات فضای مجازی/ حوزه پوشاک رها شده است
دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان گفت: فیلترینگ بدترین و بی سلیقه‌ترین اقدام برای مقابله با معضلات فضای مجازی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام احمد عبداللهی نژاد، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان، ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه خداوند در سوره آل عمران آیه ۱۱۰ می‌فرمایند: شما بهترین امتی هستید که پدیدار شده‌اید چرا که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنید، گفت: در روایت از امام علی(ع) آمده است بدترین قوم، قومی هستند که امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کنند، این موضوع نشان دهنده این است که ملاک برای بهترین و بدترین قوم اهتمام آنها به امر به معروف و نهی از منکر است.

وی در ادامه افزود: ماهیت ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر که از سال ۹۴ ابلاغ شد نشان دهنده ساختار و برنامه‌های کاری ستاد احیا است، ظرفیتی را قانون برای هر استان ایجاد کرده است به نام ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر که متشکل از امام جمعه شهر، استاندار، دادستان مرکز استان، رییس شورای هماهنگی تبلیغات، فرمانده ناجا، مدیرکل صدا و سیما، فرمانده ارشد ناجا، مدیر حوزه علمیه برادران و خواهران، دو نفر نماینده مجلس، رییس سازمان تبلیغات و دبیر ستاد به انتخاب رییس در آن حضور دارند.

مصوبات ستاد برای دستگاه‌ها لازم الإجرا است

حجت الاسلام عبداللهی نژاد با بیان اینکه نمایندگان همه دستگاه‌ها در ستاد احیا حضور دارند و به همین دلیل است که مصوبات آن لازم الاجرا است، اظهار کرد: چارچوب کاری ستاد به خوبی در قانون مشخص شده است، مصوبات ستاد از نظر مسؤولان یاد شده در جلسات ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر می‌گذرد و براساس قانون تمام دستگاه‌های دولتی، مؤسسات، شرکت‌های خصوصی، شرکت‌های خدمات عمومی و دستگاه‌های مختلف موظف هستند از مصوبات ستاد احیا تبعیت کنند و بنابر این اهداف، وظایف و برنامه‌های ستاد احیا به خوبی مشخص است.

وی امر به معروف و نهی از منکر مسؤولان را اولویت ستاد احیا عنوان کرد و گفت: تذکر لسانی در سطح جامعه و تذکر به دیگران توسط نیروهای متدین و انقلابی انجام می‌شود، ضمن اینکه مردم کمترین نیاز به تذکر را دارند درحالی که مسؤولان بیشترین نیاز به تذکر را دارند، آسیب‌هایی که در ستاد احیا بررسی کرده‌ایم به دلیل عدم فعالیت صحیح مسؤولان است و حتی می‌توان گفت اگر مسؤولان به درستی کار خود را انجام می‌دادند حتی به ستاد احیا هم نیاز نبود.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان با بیان اینکه مسؤولان و فعالیت‌های آنان را رصد می‌کنیم و بنابر وظایف خود به آنها نسبت به انجام منکرات متذکر می‌شویم، اظهار کرد: زمانی که مسؤولی نسبت به تذکرات بی توجه باشد پرونده آن را به دستگاه قضایی ارجاع می‌دهیم، بنابر قانون مدیر و مسؤولی که از مصوبات ستاد احیا و دستورات آن استنکاف نکنند به یک تا ۵ سال انفصال از خدمات دولتی محکوم می‌شود.

تذکرات آیت الله طباطبایی‌نژاد به مسؤولان در جلسات خصوصی

وی ضمن تقدیر از نقش آیت الله طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در حمایت از ستاد احیا و متذکر شدن مسائل مختلف به مسؤولان، تصریح کرد: آیت الله طباطبایی نژاد همیشه پیگیر مسائل مربوط به ستاد احیا بوده و نسبت به موضوعات مختلف حساسیت نشان داده و تذکرات لازم را در جلسات خصوصی به مسؤولان ارائه می‌دهد، حضرت آیت الله مظاهری و آیت الله مهدوی نیز از حامیان جدی و ویژه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر بوده‌اند. دادستان اصفهان نیز یک شخصیت به روز عالم و مقید به امر به معروف و نهی از منکر است.

حجت الاسلام عبداللهی نژاد پیرامون توجه ستاد احیا به مباحث اقتصادی، خاطرنشان کرد: اولویت مباحث نظام در حوزه اقتصاد است و به همین دلیل ستاد احیا توجه ویژه‌ای به این حوزه دارد، اما باید دقت داشت که امر به معروف و نهی از منکر ناظر به منکراتی است که علنی باشند و حق تحقیق و تفحص بنابر قانون برای ستاد احیا در نظر گرفته نشده است، البته رسیدگی به گزارشات از وظایف ستاد احیا است.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در ادامه افزود: بعضی مسؤولان اسم مفسدان اقتصادی را تغییر می‌دهند و می‌گویند اینها فعال اقتصادی هستند، همین موضوع برخورد با آنها را دشوار می‌سازد. مسأله فضای مجازی موضوع دیگری است که دغدغه‌مندان همواره آن را مطالبه می‌کنند و مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب نیز در این خصوص بسیار است.

فیلترینگ بدترین راه برای مبارزه با معضلات فضای مجازی

وی فیلترینگ را بدترین و بی سلیقه‌ترین اقدام برای مقابله با معضلات فضای مجازی دانست و تصریح کرد: ایجاد شبکه ملی اطلاعات بهترین راهکار در خصوص مقابله با آسیب‌های فضای مجازی است، موضوع فضای مجازی مسأله ای است که در سطح ملی مطرح است و فراتر از موضوعات استانی است، یکی از عرصه‌هایی که باید مباحث فضای مجازی را از آن مطالبه کرد معاونت فضای مجازی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها است.

حجت الاسلام عبداللهی نژاد با اشاره به برخی مفاسدی که در بعضی تورهایی که از طریق فضای مجازی اطلاع رسانی می‌شود، اظهار کرد: برخی از تورهای اینچنینی را شناسایی و به مسؤولان مربوطه در حوزه گردشگری متذکر شدیم، در نهایت نیز ارجاع به پلیس در برخی موارد انجام شد که نتیجه چندانی در بر نداشت و ناهماهنگی میان دستگاه‌ها باعث شده که جدیت در این خصوص نتوان داشت و نتایج مؤثری در بر نداشته باشد.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان خاطرنشان کرد: مسأله پوشاک و آسیب‌های این حوزه بسیار مهم است، ۱۸ دی ماه سال گذشته در کمیسیونی با حضور مسؤولان مربوطه نظیر بازرسی اصناف، اتاق اصناف و اتحادیه‌های مربوطه به ریاست دادستان تشکیل و تصویب کردیم که فروشنده پیش از اینکه هزینه کند و لباسی را خریداری کند با تذکر مسؤولان مواجه شود تا اگر به تذکرات بی‌توجه بود با آن برخورد شود، این موضوع ناظر به مردم نیست بلکه رده‌های بالاتر نظیر تولید کنندگان و عرضه کنندگان و مسؤولان این حوزه را مورد بازخواست قرار می‌دهد.

بی‌توجهی بازرسی اصناف و اتاق اصناف به معضلات حوزه پوشاک

وی از عدم اجرای مصوبات ستاد احیا در خصوص مسأله پوشاک و لباس از سوی وزارت صمت، بازرسی اصناف، اتاق اصناف و صنف‌های مربوطه خبر داد و اظهار کرد: مسؤولان مربوطه پس از پیگیری‌های ستاد احیا متعهد به انجام مصوبات شده‌اند و ما تا حصول نتیجه لازم پیگیر این مسأله خواهیم بود. نمی‌توان انتظار داشت خانم‌ها چادر به سر کنند در حالی که قیمت چادر بسیار بالا است یا اینکه بخواهیم افراد لباس مناسب بپوشند درحالی که لباس مناسب به سختی پیدا می‌شود.

حجت الاسلام عبداللهی نژاد با بیان اینکه فرهنگسازی با اجرای قانونی امر به معروف و نهی از منکر در تضاد نیست، عنوان کرد: فرهنگسازی در مصادیق لازم است، مانند آنچه در حوزه بهداشتی در زمینه کرونا مشاهده کردیم، اگر مانند آنچه در حوزه رسانه‌ای برای کرونا و مقابله با این ویروس شاهد بودیم با مشکلاتی نظیر خودروهای بی کیفیت و منکرات مشاهده می‌کردیم، بسیاری از مشکلات امروزه حل شده بود.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان با اشاره به وظایف دستگاه‌های مختلف در خصوص فرهنگسازی فریضه امر به معروف و نهی از منکر به ویژه وظیفه صدا و سیما در این خصوص، تصریح کرد: مبنای امر به معروف و نهی از منکر مسائل ایجابی است، امر به معروف و نهی از منکر جلوه رحمت الهی است و دستگاه قضایی جلوه غضب خداوند است، اگر کسی نسبت به فرهنگ ایجابی امر به معروف و نهی از منکر بی توجه باشد با دستگاه قضایی از جلوه غضب خداوند با آنها برخورد خواهد شد.

بیش از 95 درصد اصناف تذکرات ستاد احیا را می‌پذیرند

وی ادامه داد: در خصوص مشکلاتی که برخی اصناف داشته‌اند به آنها دوستانه تذکر داده شده است و خوشبختانه بیش از ۹۵ درصد اصناف این تذکرات را پذیرفته‌اند و این نشان دهنده وجود فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است. در خصوص مسأله مد و پوشاک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتاق اصناف باید اقدامات لازم را انجام دهند که متأسفانه نسبت به آن بی‌توجه هستند و اصحاب رسانه لازم است در این خصوص مطالبات لازم را داشته باشند.

حجت الاسلام عبداللهی نژاد، امر به معروف و نهی از منکر را یک موضوع فطری عنوان کرد و گفت: در قرآن کریم شاهد هستیم یک مورچه به دیگران خطر عبور لشکر حضرت سلیمان را متذکر می‌شود یا هدهد وقتی قوم خورشید پرست را می‌بیند ناراحت شده و از آنها به حضرت سلیمان گلایه می‌کند، امروز اگر بعضی منکرات در جامعه رواج دارد علت این است که احساس نمی‌کنند منکراتی نظیر بدحجابی واقعاً منکر است، وقتی شخصی نسبت به منکر خود جاهل است یا غافل است بنابر شرع نباید آن را تنبیه کرد و حتی امر به معروف و نهی از منکر فرد غافل لازم نیست.

حوزه علمیه به فضای فرهنگی ورود جدی داشته باشد

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان با اشاره به عدم ورود جدی حوزه علمیه به فضای فرهنگی و پرداختن به مسأله امر به معروف و نهی از منکر، اظهار کرد: یکی از تکالیف حوزه علمیه تولید محتوا و متن برای آموزش در سنین مختلف است،  که متأسفانه این موضوع در حوزه علمیه چندان جدی گرفته نشده است. متأسفانه بودجه ستاد احیا در اختیار استانداری قرار گرفته است و سازمان مدیریت برنامه ریزی استانداری اصفهان دستورات استاندار سابق اصفهان را انجام نداد تا اینکه استاندار تغییر کرد و هم اکنون نیز در این خصوص اقدامی نداشته است، در این خصوص نامه‌ای به دکتر رضایی استاندار کنونی نیز داده‌ایم که در این خصوص اقدامی نداشته‌ است و تا کنون بودجه‌ای در این خصوص پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه آواز خواندن و نفس موسیقی بد نیست، تصریح کرد: حواشی به وجود آمده در حاشیه موسیقی‌ و خوانندگی در فضای عمومی و آنچه خلاف شأن و خلاف عرف است رخ می‌دهد لازم است در خصوص آوازخوانی در محیط عمومی و در فضاهایی نظیر پل خواجو اصفهان جلوگیری کرد تا مشکلاتی که این مسائل به دنبال دارد برطرف شود./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات