۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۶۶۵۵۲۴
امام جمعه موقت کرمانشاه:

اربعین میراث اهل بیت برای حفظ اسلام است

اربعین میراث اهل بیت برای حفظ اسلام است
کرمانشاه - امام جمعه موقت کرمانشاه گفت: اولین پیام اربعین همان درس آزادگی است که امام حسین علیه السلام در کربلا آن را به همه جهانیان آموخت.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حجتی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، به بیان فلسفه برگزاری مراسم اربعین حسینی اشاره کرد و اظهار داشت: اقامه عزای حسینی در اربعین تنها برای امام حسین (ع) انجام می شود و در این امر فلسفه ای بزرگ نهفته است.

امام جمعه موقت کرمانشاه گفت: درباره اربعین حسینی روایات و گفته های بسیاری از مورخان، بزرگان دین و... بر جای مانده است، عده ای بر این عقیده اند که در اربعین کاروان اسرای کربلا که به شام برده شده بودند، برای اولین بار به کربلا برای زیارت قبر امام حسین (ع) و یارانش می آیند.

این عالم کرمانشاهی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه حضرت زینب (س) زمینه ساز زیارت سیدالشهداء (ع) در شیعه و اسلام است، افزود: همراه کاروان اسرای کربلا در اربعین حضور حضرت زینب (س) بسیار با اهمیت است، زیرا حضور این بزرگ بانوی بزرگ اسلام باعث زنده شدن دوباره نهضت عاشورا گردید.

حجت الاسلام والمسلمین حجتی با اشاره به اینکه اربعین، میراث اهل بیت علیهم السلام برای حفظ شعائر اسلامی است، تاکید کرد: حضرت زینب (س) با ایجاد حرکت نمادین اربعین کاری کرد که امروز همه نگاه ها در دنیا متوجه کربلا شده است.

امام جمعه موقت کرمانشاه گفت: همه امامان (ع) جامعه اسلامی را به سمت کربلا و زیارت بارگاه امام حسین (ع) و یارانش راهنمایی کرده اند و از سوی دیگر اهل بیت علیهم السلام برای ماندگاری قیام سید الشهدا (ع) هرگز الگوی جدیدی به جهان اسلام معرفی نکردند تا این اسوه ایثار و شهادت برای همیشه ماندگار شود.

این عالم کرمانشاهی با اشاره به اینکه برخی از ائمه اطهار (ع) جایگاه زیارت اربعین را در کنار نماز دانسته اند، عنوان کرد: امام حسن عسگری (ع) علامت مومن را در اقامه ۵۱ رکعت نماز، زیارت اربعین، بلند گفتن بسم الله، انگشتر در دست انداختن و پیشانی بر خاک نهادن می دانند، بنابراین براساس این روایت، زیارت اربعین در کنار نماز بیان شده و همانگونه که نماز انسان را از فحشا و منکر فردی باز می دارد، زیارت اربعین نیز همین کار را انجام می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین حجتی در ادامه سخنان با تاکید بر اینکه زیارت اربعین معراج مومن به سوی ولایت الهی است، گفت: باید گفت که اولین پیام اربعین همان درس آزادگی است که امام حسین علیه السلام در کربلا آن را به همه جهانیان آموخت.

وی تصریح کرد: امام حسین(ع) جانش را داد تا ارزش های دینی بماند؛ لذا اگر ببینیم دین خدا در خطر است، باید با تمام وجود از دین و ارزش های انسانی حمایت کنیم.

امام جمعه موقت کرمانشاه گفت: امروز باید حسینی شویم و حسینی بمانیم زیرا پیام اربعین در این جمله نهفته است، بنابراین اگر حسینی هستیم باید رفتار و کردارمان نیز حسین وار باشد و در مقابل ظلم و ستم سر خم نکنیم.

حجت الاسلام و المسلمین حجتی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: اربعین حسینی یک مکتب تربیتی است که زن و مرد و پیرو جوان ندارد و هر کسی در موج خروشان اربعین حرکت کند، حسینی خواهد شد و انسانی که حسینی شود، یار حضرت ولیعصر (عج) می شود./1400/

ارسال نظرات