۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۶۶۵۵۸۶

نگاهی به جنبش جهاد اسلامی فلسطین، رویکردها و اقدامات برجسته

نگاهی به جنبش جهاد اسلامی فلسطین، رویکردها و اقدامات برجسته
جنبش جهاد اسلامی فلسطین به عنوان دومین جنبش پرطرفدار مقاومت فلسطین، خطرناک ترین دشمن صهیونیست‌ها در داخل فلسطین معرفی شده است.
به گزارش سروس بین الملل خبرگزار رسا،  روز 6 اکتبر مصادف با سالروز تأسیس جنبش جهاد اسلامی فلسطین است. جنبش جهاد اسلامی یکی از قدیمیترین جنبشهای مقاومت اسلامی در فلسطین است که هسته های اولیه آن همزمان با انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 (1979) شکل گرفت. این جنبش به مرور به تکامل رسید تا جایی که امروز از سوی رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از دو دشمن اصلی رژیم صهیونیستی در فلسطین در کنار جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) قرار گرفته است.

رویکردها

جنبش جهاد اسلامی فلسطین، دومین جنبش بزرگ مقاومتی در فلسطین محسوب می شود که به لحاظ توانمندی نظامی و رویکردهای مقاومتی دارای برجستگیهای ویژهای در فلسطین است.
جنبش جهاد اسلامی در آغاز سند سیاسی اش خود را اینگونه معرفی می کند: جنبش جهاد اسلامی فلسطین، جنبشی مقاومتی از فلسطین است که مرجعش اسلام، هدفش، آزادی فلسطین از دست رژیم صهیونیستی و روشش جهاد است. با توجه به این توصیف، سرفصلهای ذیل مهمترین رویکردهای این جنبش را تشکیل می دهد.

توجه به مقاومت به عنوان تنها راه آزادی فلسطین

جنبش جهاد اسلامی فلسطین مقاومت را تنها  راه آزاد شدن فلسطین می داند که مقاومت مسلحانه را اولویت کنونی مقاومت می داند و حاضر نیست به هیچ روش دیگری برای آزادی فلسطین روی آورد. چرا که معتقد است دشمن غدار صهیونیست تنها از این طریق جای خود خواهد نشست و حقوق حقه ملت فلسطین استیفا خواهد شد.

فلسطین از بحر تا نهر

جنبش جهاد اسلامی ، فلسطین را همان فلسطین تاریخی از رود اردن تا دریای مدیترانه می داند. به این معنا که همچون برخی جنبشهای فلسطینی مثل فتح، به مرزهای 1967 اعتقادی ندارد. برخی گروه های فلسطینی به تشکیل دولت فلسطینی در مرزهای موسوم به 1967 که شامل نوار غزه، کرانه باختری و قدس شرقی می شود راضی شده اند. اما جنبش جهاد اسلامی، آزادی فلسطین را شامل تمام فلسطین تاریخی می داند نه ذره ای کمتر.
عدم به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی

جنبش جهاد اسلامی فلسطین به هیچ وجه خواستار مذاکره با رژیم صهیونیستی و به رسمیت شناختن این رژیم نیست. این رویکرد نقطه مقابل دیدگاه برخی گروههای فلسطینی مثل جنبشهای سازشگرا است که به دنبال پذیرش مذاکره با رژیم صهیونیستی ، این رژیم را به رسمیت شناخته اند. جنبش جهاد اسلامی فلسطین به تبع اعتقاد به مقاومت برای آزادی فلسطین نه به سازش اعتقاد داشته، نه خواستار به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی است.
با این دیدگاه جنبش جهاداسلامی فلسطین با وجود اعتقاد به حضور تمام گروههای فلسطینی ذیل سازمان آزادی بخش فلسطین، به عنوان تنها نماینده قانونی ملت فلسطین، شرط حضور خود در این نهاد را حذف بندِ به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از اساسنامه ساف قرار داده است.

توانایی های برجسته

جنبش جهاد اسلامی فلسطین با وجود فعال بودن هسته های فکری اش  از سال 1979، از زمان آغاز انتفاضه اول در سال 1987 تشکیل شاخه نظامی خود را رسماً اعلام کرد و این شاخه نظامی در موفقیتهایی که در انتفاضه اول به وجود آمد نقش بسزایی ایفا کرد.
گردان های قدس (سرایا القدس) به مرور زمان در کنار دیگر گروههای مقاومتی توسعه یافته، به پیشرفتهای قابل توجهی دست یافتند اما نقطه برجسته فعالیت آنها از زمان در دست گرفتن حاکمیت نوار غزه در دست جنبش حماس رقم خورد.

موشک های دور برد تخصص گردان های قدس

گردانهای قدس بدون لحظه ای توقف در کنار دیگر گروههای مقاومت به پیشرفتهای نظامی خود توجه کرد، اما تمرکز این گردان ها بر پرتاب موشکهای دوربرد تعلق گرفت. گردانهای قدس به مرور زمان از سال 2009 در جریان جنگ 22 روزه، موشکهای اولیه خود را به سمت دشمن شلیک کردند و با ساخت موشک های جدید در جریان جنگ 51 روزه در سال 2014 دشمن صهیونیستی را غافلگیر کردند . این جنبش در جنگ 51 روزه با موشک های دور برد خود توانست تل آویو و نتانیا را در شمال فلسطین اشغالی هدف قرار دهد.

تخصص در ساخت تونل و عملیات تونل ها

یکی دیگر از تخصصهای گردان های قدس ساخت تونل است. آنها با ساخت تونلهایی که ورودی برخی از آنها طی سال های اخیر تازه توسط صهیونیستها کیلومترها آن طرف تر از غزه کشف شده اند و عملیات هایی که با بهره گیری از تونل اجرا کردند دشمن صهیونیستی را غافلگیر کردند.

ورود به عرصه رسانه و فناوری

جنبش جهاد اسلامی فلسطین با ورود به عرصه فناوری، کار هک شبکه های تلویزیونی و تلفن های همراه صهیونیست های ساکن فلسین اشغالی را نیز به خوبی در جنگ 51 روزه و درگیری های پس از آن انجام داده اند.

علاوه بر این، جنبش جهاد اسلامی فلسطین، با راه اندازی شبکه فلسطین الیوم و سایت های فعال به نام جنبش جهاد اسلامی فلسطین ابتکار عمل در عرصه اطلاع رسانی را در دست خود گرفت تا دشمن نتواند از این طریق وارد جنگ روانی علیه جنبشهای مقاومت شود.

نگاه رژیم صهیونیستی به جنبش جهاد اسلامی فلسطین

هرچند صهیونیستها دشمن تمام ملت فلسطین هستند اما جنبش جهاد اسلامی فلسطین به دلیل توانمندی هایی که در عرصه نظامی به دست آورده و به دلیل عدم ورود به عرصه سیاسی و تمرکز بر مقاومت مسلحانه، از سوی صهیونیستها به عنوان خطرناکترین دشمن رژیمصهیونیستی در داخل فلسطین معرفی شده است.
به دنبال این دیدگاه رژیم صهیونیستی طی سال های اخیر به شدت به دنبال ایجاد شکاف در روابط جنبش جهاد اسلامی فلسطین و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس است و این اقدام را به عنوان یک هدف فعال دنبال می کند. چرا که با توانایی و توانمندی های موجود دو جنبش، اتحاد به وجود آمده سم مهلک برای رژیم صهیونیستی خواهد بود.
ارسال نظرات