۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۶۶۵۹۰۰
مدیر حوزه علمیه منطقه کاشان:

احیای موقوفات حوزه علمیه تکلیف شرعی است

احیای موقوفات حوزه علمیه تکلیف شرعی است
اصفهان - حجت الاسلام فرجی احیای موقوفات حوزه علمیه را یک تکلیف شرعی دانست و گفت: ارزش افزوده بالای زمین‌های موقوفه حوزه مهمترین دلیل چشم طمع به موقوفات حوزه است.
حجت الاسلام والمسلمین منصور فرجی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به اینکه آمار و درصد کامل موقوفات حوزه در اختیار اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان است، گفت: حدود ۵۰ درصد از موقوفات کاشان متعلق به مدرسه علمیه امام خمینی (ره) کاشان است.

وی افزود: اگر اجاره بهای این درصد از موقوفات به روز شود می‌تواند هزینه همه مدارس علمیه کاشان را تأمین کند و حوزه علمیه کاشان به عنوان یک حوزه خودکفا مطرح باشد.

مدیر حوزه علمیه منطقه کاشان یادآور شد: پیگیری‌های مدرسه امام خمینی و همراهی و همکاری اوقاف کاشان سبب شده تا موقوفات مدرسه علمیه امام خمینی(ره) تفریبا به روز شود و برای مدرسه امام خمینی (ره) کسب درآمد کند.

به گفته وی یک طرف بلوار مطهری موقوفات مدرسه علمیه امام خمینی (ره) کاشان است که در قدیم جزو زمین‌های کشاورزی و بی ارزش بوده است، اما امروز تبدیل به منطقه مسکونی شده و درآمد‌های خوبی برای مدرسه علمیه امام خمینی (ره) دارد.

مدیر حوزه علمیه منطقه کاشان با اشاره به اینکه موقوفات حوزه‌های علمیه در منطقه کاشان منحصر به یک مدرسه علمیه است، یادآور شد: اداره اوقاف کاشان می‌تواند زمین‌های موقوفه وقف عام را به حوزه علمیه اختصاص دهد.

حجت الاسلام والمسلمین فرجی با اشاره به اینکه برخی ازمدارس علمیه کاشان نیز موقوفاتی دارند، ادامه داد: موقوفه‌های مدرسه آقا بزرگ کاشان زمین‌های کشاورزی با اجاره بهای اندکی است که نمی‌توانند تامین کننده مخارج آن باشد، اما اگر زمین‌های موقوفه کشاورزی تبدیل به مسکونی شود درآمد بیشتری خواهد داشت.

وی افزود: موقوفاتی با نیت خرید کتاب برای حوزه علمیه به ثبت رسیده است که اگر درآمد‌های حاصل از آن محقق و به روز شود نیازی به بودجه‌های خارج از کاشان برای خرید کتاب برای حوزه نخواهد بود.

وی تعامل بین اوقاف و حوزه علمیه کاشان را قابل تقدیر دانست و گفت: امروز اداره اوقاف و امور خیریه کاشان هزینه تغذیه مدارس علمیه منطقه کاشان را که عمده هزینه‌های مدارس علمیه است پرداخت می‌کند.

مدیر حوزه علمیه منطقه کاشان با اشاره به اینکه در گذشته موقوفه خواری حوزه وجود داشته است، افزود: در گذشته یا اجاره بهای موقوفه حوزه پرداخت نمی‌شد و یا اگر پرداخت می شد مبلغ اندکی بود.

حجت الاسلام والمسلمین فرجی در ادامه بر ضرورت ساماندهی موقوفات حوزه‌های علمیه تأکید کرد و با اشاره به این فرمایش رهبر معظم انقلاب که موقوفه‌ها باید احیا شود و در جای خودش هزینه شود، گفت: هیچکس اجازه ندارد نیت واقف خیراندایش را در جای دیگری به غیر از نیت واقف هزینه کند.

وی افزود: وقف نیز مانند نذر تغییر ناپذیر است و اگر وقف احیا شود و دریافت اجاره بهای موقوفه‌ها که از وظایف اداره اوقاف و امور خیریه است به روز شود مدارس علمیه خودکفا خواهند شد.

به گفته وی پرداخت اجاره بهای موقوفه یک واجب شرعی است و کسی که اجاره بهای موقوفه را نمی‌پردازد مرتکب حرام می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین فرجی احیای موقوفات حوزه علمیه را یک تکلیف شرعی دانست و گفت: اگر مدارس علمیه در برابر عدم دریافت اجاره بهای موقوفات مدرسه سکوت کنند مستاجر موقوفه را تشویق به حرام خوری کرده است.

مدیر حوزه علمیه منطقه کاشان با اشاره به اینکه اگر اداره اوقاف با تصرف موقوفه حوزه مقابله نکند سیر تصرف موقوفه‌های حوزه علمیه ادامه خواهد داشت، بیان کرد: اما اگر موقوفه حوزه علمیه ساماندهی و احیا و به روز شود ضمن جلوگیری از تصرف موقوفه های حوزه، مشکلات مدارس علمیه را برطرف خواهد کرد.

وی ارزش افزوده بالای زمین‌های موقوفه حوزه علمیه را مهمترین دلیل چشم طمع به موقوفات حوزه علمیه دانست و افزود: رشد و توسعه شهر و قرار گرفتن زمین‌های موقوفه بی ارزش کشاورزی در حوزه مسکونی و تجاری شهری سبب طمع و دست اندازی به موقوفات حوزه علمیه شده است.

به گفته وی اگر موقوفه‌های حوزه علمیه احیا شود ضمن اینکه از کار‌های حرام جلوگیری خواهد شد، از تخلفات نیز جلوگیری خواهد شد و حوزه‌های علمیه خودکفا می شوند.

مدیر حوزه‌ علمیه منطقه کاشان ثواب صدقه را حداقلی و ثواب وقف را حداکثری دانست و با اشاره به اینکه صدقه مقطعی است، اما وقف ماندگار و جاری است، افزود: ثواب صدقه تا انسان زنده است کاربرد دارد، اما ثواب و دستاورد وقف تا بعد از مرگ انسان نیز ادامه دارد، از این رو مردم را باید به انجام صدقه دائمی و جاری که وقف بر اساس نیاز‌های روز جامعه است تشویق کرد./۱۳۰۷/ت302/ب1
ارسال نظرات