۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۶۶۵۹۴۳

چند خبر کوتاه از خراسان شمالی

چند خبر کوتاه از خراسان شمالی
معرفی مسؤول جدید بنیاد دعبل خزاعی و برگزاری طرح تفسیر قرآن کریم ویژه روحانیون خراسان شمالی عناوین برخی از اخبار کوتاه استان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی،  طی مراسمی با حضور مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، رجبعلی قدوسی به عنوان نماینده بنیاد دعبل خزاعی این استان معرفی شد.

حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، امروز در آیین تکریم و معارفه نماینده بنیاد دعبل خزاعی استان که در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، اظهار داشت: مهم‌ترین بخش کار بنیاد دعبل، شناسایی مداحان نیازمند، احراز صلاحیت و نهایتاً بیمه کردن کسانی است که عمرشان را به‌پای تبلیغ اسلام و مدح ائمه معصومین (ع) گذاشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که ظرفیت ارائه خدمات بیمه تأمین اجتماعی به متقاضیان محدود به بودجه تخصیص داده‌شده به بنیاد دعبل خزاعی از طرف دولت است، لذا نمی‌توان همه مداحان را تحت پوشش بیمه قرار داد، اما سعی بر آن است افراد از کار افتاده و نیازمندی که درزمینهٔ مداحی اهل‌بیت فعالیت دارند، تحت پوشش قرار گیرند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: از سوی بنیاد دعبل خزاعی تعداد ۵۲ نفر از مداحان استان خراسان شمالی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند و تعداد سه نفر از ستایشگران نیز بازنشست شده‌اند.

در پایان مراسم از زحمات پنج‌ساله علی‌اصغر قلعه نوئی در بنیاد دعبل خزاعی خراسان شمالی تقدیر شد و رجبعلی قدوسی به‌عنوان نماینده بنیاد دعبل خزاعی استان معرفی شد.

گفتنی است، بر اساس اعلام اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در حال حاضر در شهرستان‌های هشت‌گانه استان حدود هزار و ۲۰۰ مداح و ذاکر اهل‌بیت (ع) فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۹۵۸ مداح با عضویت در کانون مداحان استان ساماندهی شده‌اند.

از تعداد ۹۵۸ مداح عضو کانون مداحان استان، ۶۲۷ مداح برادر و ۳۳۱ مداح خواهر هستند که ۷۷۶ نفر از آن‌ها در مناطق شهری و ۱۹۲ نفر نیز در روستاهای استان فعالیت می‌کنند.

بنیاد دعبل به‌عنوان اولین و تنها موسسه رسمی ارائه خدمات بیمه‌ای و تأمین اجتماعی به ذاکران و ستایشگران اهل‌بیت در سطح کشور است که به امور صنفی ـ تشکیلاتی و فرهنگی ـ آموزشی ذاکران و شاعران اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌پردازد.

این بنیاد، سال ۱۳۸۵ بر اساس تقاضای جمعی از مداحان اهل‌بیت (ع) و طی درخواست مرحوم علی آهی، مداح پیشکسوت از رهبر معظم انقلاب اسلامی تأسیس شده بود.

بنا بر آماری که سال ۱۳۹۵ اعلام شد، این بنیاد، بیش از ۲۰۰۰ مداح اهل‌بیت (ع) را زیرپوشش حمایت‌های صنفی و آموزشی دارد این در حالی است که بیش از ۵۰ هزار مداح در سطح کشور فعالیت دارند و از این تعداد ۱۲ هزار نفر شرایط بیمه شدن را دارند.

 

طرح تفسیر قرآن کریم ویژه روحانیون استان خراسان شمالی برگزار می‌شود

حمزه بابایی مقدم، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، امروز در جلسه ستاد راهبری آموزش عمومی تفسیر قرآن کریم، اظهار داشت: طرح تفسیر قرآن در گام اول ویژه روحانیون مستقر، امامان محله و پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی، مبلغان، مبلغات و کلیه کارکنان مشاغل اختصاصی و غیراختصاصی سازمان تبلیغات اسلامی همچنین خانواده‌های آن‌ها در استان خراسان شمالی؛ با موضوع سوره‌های مبارکه لقمان، فجر، حجرات، نور و محمد برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ثبت‌نام این طرح از ۲۰ مهر تا ۱۰ آبان ادامه دارد و آزمون آن در نیمه دوم آبان ماه ۱۳۹۹ اجرا و به قبول‌شدگان به‌قیدقرعه جوایز نقدی اهدا می‌شود.

وی اظهار کرد: علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر همچنین دریافت منابع به پایگاه اطلاع‌رسانی تلاوت در بستر اینترنت به آدرس http://telavat.com و یا به ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها مراجعه کنند.

 

کانون های راز و جرگلان نحوه ثبت مجوز الکترونیکی را آموزش دیدند

نشست توجیهی آموزش نحوه دریافت مجوز الکترونیکی کانون ویژه کانون های مساجد شهرستان راز و جرگلان با حضور مدیر ستاد فهمای خراسان شمالی برگزار شد.

هاشم شیرازیان مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی در این نشست ضمن برشمردن اهمیت نقش کانون ها و گسترش فعالیت های کانون در فضای مجازی به دریافت مجوز الکترونیک اشاره کرد و گفت: در این باره کانون ها باید با مراجعه به پروفایل  کانون در سامانه بچه های مسجد، موارد خواسته شده از جمله رکن های مشخص شده، مشخصات کانون و مشخصات مدیر کانون را تکمیل و درخواست مجوز را ارسال کنند.

وی همچنین موضوع حمایت از گروه های سرود کانون های مساجد را از اهم فعالیت های ۶ ماهه دوم ستاد فهمای استان عنوان کرد.

وی در ادامه گفت: پیگیری نامه اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استانداران توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مبنی بر اختصاص اعتبار از سوی فرمانداری ها در تأمین و تجهیز کانون های مساجد، از مواردی است که برای ارتقاء فعالیت کانون ها لازم است، انجام شود.

شیرازیان تعامل با کانون ها و بهره مندی از تجارب و برنامه های ثبت شده در سامانه بچه های مسجد را به فعالان حاضر در جلسه توصیه کرد.

گفتنی است، در این جلسه نحوه دریافت مجوز الکترونیکی به مدیران کانون حاضر، مرحله به مرحله آموزش داده شد./9314//304/خ

هادی رحیمی
ارسال نظرات