۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۶۶۶۲۴۱

تکذیب سخنان «سمیر جعجع» درباره آمادگی ۱۵ هزار نیرو برای جنگ با حزب‌الله!

تکذیب سخنان «سمیر جعجع» درباره آمادگی ۱۵ هزار نیرو برای جنگ با حزب‌الله!
سخنان رییس حزب نیروهای لبنانی در خصوص وجود ۱۵ هزار نیروی آماده برای مقابله با حزب‌الله تکذیب شد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، بخش رسانه ای حزب "نیروهای متحد لبنان" سخنان منسوب به «سمیر جعجع» رئیس این حزب درباره وجود 15 هزار نیروی آماده برای جنگ با حزب الله را تکذیب کرد.

در بیانیه این حزب آمده است که: "یک تلاش تخریبی علیه نیروهای لبنانی از طریق انتشار شایعات مخرب و جعل اخبار نادرست در مورد تسلیحات، نبردها، درگیری‌ها و جنگ‌ها وجود دارد".

از قول جعجع چه چیزی نقل شد؟

روزنامه "الاخبار" لبنان پیش از این ادعا کرده بود که سمیر جعجع سیاستمدار فالانژیست لبنانی اعلام نموده که جنگجویانش برای نبرد با حزب الله آماده هستند!

این روزنامه نوشته بود: چند روز پیش سمیر جعجع در جمعی خصوصی به «ولید جنبلاط» رئیس حزب دروزی (سوسیالیست ترقی خواه) لبنان پیشنهاد استعفای نمایندگان این دو حزب از پارلمان را داده بود که جنبلاط با آن مخالفت کرده بود. جعجع پس از آن بر ادامه مقابله خود با حزب‌الله تا آخر خط تأکید کرده و گفته بود من 15 هزار جنگجو دارم و قادر به مقابله با حزب‌الله هستیم، حزب‌اللهی که در نتیجه وضعیت لبنان و منطقه بسیار ضعیف شده است!

روزنامه الاخبار افزوده بود: زمانی که جنبلاط درباره خطرناک بودن این اظهارات هشدار داد، جعجع پاسخ داد: ما امروز قوی‌ تر از زمان «بشیر جُمّیِل» (رئیس پیشین حزب الکتائب با نام قبلی حزب فالانژ لبنان) هستیم و حزب‌الله ضعیف‌تر از زمان «ابوعمار» (یاسر عرفات) است.

این جمله اشاره به درگیری فالانژیست ها با سازمان آزادیبخش فلسطین به رهبری عرفات دارد. در سپتامبر سال 1982 میلادی، دو روز پس از قتل بشیر جمیل رئیس‌ جمهور وقت لبنان، نیروهای حزب فالانژ به دو اردوگاه "صبرا" و "شتیلا" در جنوب لبنان وارد شدند و فلسطینیان را قتل عام کردند. تعداد کشته ها بین ۷۰۰ تا ۳۵۰۰ نفر گفته شده است.

به ادعای الاخبار، جعجع در ادامه ‌گفته بود که از حمایت آمریکا، عربستان سعودی، امارات و دیگر کشورها برخوردار است و به عقیده وی از آنجایی که حزب‌ الله ضعیف‌تر از هر زمان دیگری است ناچار به امتیازدهی است.

این رسانه لبنانی افزود: جنبلاط با حیرت از این جلسه خصوصی خارج می‌شود و اظهاراتی را که شنیده به گوش برخی از دوستانش می‌رساند و می‌گوید چه بسا اینها نشان‌های‌ خطرناکی از فتنه جنگ داخلی و موضوعی باشد که برای لبنان آماده شده و اوضاع بدتر خواهد شد.

در ادامه این گزارش به اظهارات دوازده سال پیش سمیر جعجع (ماه می ۲۰۰۸ م.) پرداخته شده که از طریق «میشل سیسون» سفیر وقت ایالات متحده به آمریکا اطمینان داده بود که القوات اللبنانیة ۷۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ نیروی آموزش‎دیده و آماده اقدام دارد و گفته بود: "ما می‌توانیم با حزب‌الله بجنگیم اما به حمایت شما برای فراهم کردن سلاح برای این نیروها نیاز داریم". جریان این گفت‌وگو در یکی از ایمیل‌های فاش شده سیسمون توسط ویکیلیکس قابل مشاهده است.

سمیر جعجع كیست؟

سمیر جعجع رئیس "حزب "نیروهای متحد لبنان" (به عربی: حزب القوات اللبنانية المشترکة) یكی از شخصیت های جنجالی لبنان در دهه های اخیر است كه نامش در پرونده جنگ های داخلی لبنان بیش از هر نام دیگری مطرح می شود.

همكاری كامل جعجع و نیروهای تحت فرمان وی (فالانژها) با اشغالگران اسرائیلی در جریان تجاوز اسرائیل به خاك لبنان در سال 1982 بر كسی پوشیده نیست. كشتار وحشیانه پناهجویان فلسطینی در اردوگاه صبرا و شتیلای بیروت توسط اسرائیل و به دست نیروهای تحت امر جعجع یكی از سیاه ترین سطرهای زندگی جعجع است.

قتل «رشید كرامی» نخست وزیر سابق لبنان، قتل «طونی فرنجیه» فرزند رئیس جمهوری سابق به همراه همسر و فرزند، قتل «دانی شمعون» رئیس یكی از احزاب لبنانی و فرزند كمیل رئیس جمهوری سابق به همراه زن و فرزندان، تنها چند مورد از جرایم بی شمار جعجع در حق مردم و مسئولان لبنانی است.

جنایت های وی اختصاص به طائفه و مذهب خاصی ندارد بلكه حتی شامل حال مسیحیان مارونی كه خود وی نیز از آن طائفه است نیز شده است!

سمیر جعجع در سال 1994 به اتهام قتل رشید كرامی و دانی شمعون محاكمه و به اعدام محكوم شد. مجازات اعدام وی بعدا به حبس ابد تقلیل یافت.

نیروهای تحت امر او در سال 1982 سه دیپلمات ایران در لبنان به همراه عكاس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) را ربودند و هنوز هم از سرنوشت آنها خبری در دست نیست. گفته می شود که آنها در دم به شهادت رسیدند و برخی می گویند این چهار نفر تحویل اسرائیل داده شدند.

جعجع پس از تحمل 11 سال محكومیت، در سال 2005 و پس از خروج نیروهای سوریه از لبنان مورد عفو پارلمان قرار گرفت و از زندان خارج شد تا یك بار دیگر فعالیت های سیاسی خود را از سر بگیرد. حزب او هم اکنون 8 کرسی در پارلمان لبنان دارد./د101/ف
ارسال نظرات