۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۶۶۶۴۲۲
در پی توهین هوشیار زیباری به حشدالشعبی؛

گروه «رَبع الله» مقر حزب دموکرات کردستان را به آتش کشیدند

گروه «رَبع الله» مقر حزب دموکرات کردستان را به آتش کشیدند
در واکنش به توهین عضو ارشد حزب دموکرات کردستان و وزیر خارجه پیشین عراق به حشدالشعبی هواداران این سازمان مقر حزب دموکرات را در بغداد به آتش کشیدند.
به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، در پی اتهام زنی هوشیار زیباری، وزیر خارجه پیشین عراق و عضو ارشد حزب دموکرات کردستان عراق به حشد الشعبی عراق معترضان مقر حزب در بغداد را به آتش کشیدند.
 
حوادث مقر حزب دموکرات کردستان عراق

زیباری پیش از این در مصاحبه‌ای با شبکه الحره که جنجال بسیاری در عراق به پا کرد تلویحا الحشد الشعبی را عامل حملات راکتی ماه گذشته در اربیل دانست و خواستار بیرون راندن حشد از منطقه سبز بغداد و برخورد با گروه‌های مسلحی شد که دست به اقدامات خودسرانه می‌زنند.


حوادث مقر حزب دموکرات کردستان عراق
 
«حسن الکعبی»، معاون اول رییس پارلمان عراق و بسیاری از نیروهای داخلی عراق به این اظهارات زیباری اعتراض کرده و خواستار عذرخواهی وی بابت این سخنان شدند.

الکعبی در نشست پارلمان عراق تصریح کرد: ما توهین به هیچ یک از نهادهای رسمی دولت عراق را نخواهیم پذیرفت، اظهارات هوشیار زیباری مردود است و ما خواهان عذرخواهی وی هستیم، عذرخواهی که شایسته نقش الحشد الشعبی و جان‌فشانی‌های آن باشد.

حوادث مقر حزب دموکرات کردستان عراق

تعلل زیباری در عذرخواهی و بازپس گرفتن سخنانش باعث شد گروهی موسوم به «رَبع الله» اقدام به فراخوان تجمع در مقابل مقر حزب دموکرات کردستان عراق در بغداد نمودند. جمعیت معترض و خشمگین از اهانت عضو ارشد حزب دموکرات کردستان علی‌رغم حضور نیروهای امنیتی وارد مقر حزب شده و ساختمان آن را به آتش کشیده و پرچم حشد را برفراز آن برافراشتند.

حوادث مقر حزب دموکرات کردستان عراق

پس از این رویدادها، زیباری در گفت‌وگویی اعلام کرد: من به الحشد الشعبی حمله نکردم و برخی سخنانی می‌گویند که من نگفته‌ام. با تحریف سخنانم در خلال مصاحبه‌ با شبکه آمریکایی الحره، به من خیانت شد. الحشد الشعبی نیروی مجاهدی است که توهین به آن و نادیده گرفتن فداکاری‌هایش ممکن نیست.

از سوی دیگر «محمد البصری» از فرماندهان الحشد الشعبی به تجمع این افراد در مقابل ساختمان حزب دموکرات در بغداد واکنش نشان داد و ارتباط این حوادث با حشدالشعبی را تکذیب کرد.

حوادث مقر حزب دموکرات کردستان عراق

البصری در مورد برافراشتن پرچم حشد بر ساختمان حزب توضیح داد: «هنگامی که برخی معترضین به سیاست های دولت ساختمان‌ها و اماکن حکومتی را آتش می زنند و پرچم عراق نیز در آن‌جا برافراشته می‌شود، آیا این به این معناست که دولت عراق دست به آتش‌سوزی زده است؟».

او الحشد الشعبی را یک نهاد رسمی دانست که هیچ ارتباطی به آتش سوزی مقر حزب دموکرات ندارد و افزود: «هر فردی که علیه نهادهای امنیتی سخن گفته و تاریخ مبارزات و خون شهدایش را منکر می‌شود، باید توقع چنین واکنش‌هایی را نیز داشته باشد. حشد الشعبی یک نهاد سیاسی نیست و هر گونه توهین و بی احترامی به این نهاد، کار سیاسی محسوب می‌شود.»

این فرمانده الحشد الشعبی سپس هر گونه آتش زدن ساختمان و دفتری را محکوم کرد و در ادامه گفت که نمی‌توان جلوی مردمی که احساساتشان جریحه‌دار شده است را گرفت.

پس از این سخنان البصری هیأت حشدالشعبی بیانیه‌ای برای دوستداران و طرفداران خود صادر کرد که در آن آمده: «احساسات عراقی‌ها و دوستداران و وفاداران به فداکاری‌ها و خون فرزندان حشد شعبی را درک می‌کنیم. همچنین از آزادی بیان و تظاهرات‌ مسالمت‌آمیز طبق قانون اساسی حمایت می‌کنیم؛ اما استفاده از خشونت و خرابکاری به هرشکلی که باشد را نمی‌پذیریم»./300/ف
ارسال نظرات