۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۶۶۶۴۴۴
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

قبولی ذکر در گرو انجام عمل صالح است

قبولی ذکر در گرو انجام عمل صالح است
اصفهان - حجت الاسلام شاه فضل عمل صالح را سبب بالارفتن ذکر خدا دانست و گفت: یکی از چیز‌هایی که سبب بالا رفتن ذکر خدا می‌شود انجام عمل صالح است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل یکشنبه شب در  تفسیر آیه ۳۶ و ۳۷ سوره نور که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: ذکر خداوند در این آیه به مسجد و در آیه بعد به محل کسب و کار و تجارت برده شده است.

وی افزود: ذکر خدا جا و مکان خاصی ندارد، همه جا محل ذکر الهی است و نه تنها ذکر خدا محدود به جا و مکان خاصی نیست، بلکه مربوط به زمان خاصی هم نیست و خدا را باید در همه جا و همه زمان‌ها زیاد یاد کنید.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: تنها بعد از اینکه نماز تمام شد نباید ذکر گفت، بلکه در هرحالتی نشسته، ایستاده، خوابیده و یا درحال کسب و کار و تجارت باید یاد خدا  بود و خدا را ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه ذکر خدا نیاز به اذن و اجازه خداوند دارد، افزود: یکی از چیز‌هایی که به اذن و اجازه خداوند نیاز دارد ذکر است و بدون اجازه خداوند حتی یک ذکر هم نمی‌توانیم داشته باشیم و چنانچه خداوند توفیق ذکر به بنده خودش می‌دهد باید قدردان و شکرگزار خدا باشد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان عمل صالح را سبب بالارفتن ذکر خدا دانست و افزود: ذکر خدا کمیت و کیفیت دارد به طوریکه برخی اوقات یک ذکر بالا می‌رود، اما برخی اوقات از هزار ذکر تنها یک ذکر بالا می‌رود، مانند کبریت خشک و تر است، کبریت خشک با یک بار کشیدن آتش می‌زند، اما کبریت تر با چندین بار کشیدن هم آتش نمی‌زند.

وی گفتن اسم خدا را  هم ذکر و تسبیح خدا و سبب بالارفتن آن دانست و گفت: تنها گفتن اسم خدا منشاء بسیاری از برکات است و خداوند را در هر مکان و زمانی و در هر حالتی با اسم می‌توان یاد کرد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان با اشاره به اینکه خداوند در این آیه می‌فرماید، کسانی که عمل صالح دارند خرید و فروش و تجارت آن‌ها را از یاد خدا خارج نمی‌کند، افزود: در هر کاری باید به یاد خدا بود و مراقبت بود کسب و کار سبب غفلت از خدا نشود.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: در این آیه اقامه نماز در کنار ذکر خدا آمده است، هرچند نماز بزرگترین ذکر است، اما نماز با ذکر متفاوت است و مانند بقیه جا‌های قرآن که زکات در کنار نماز آمده است، اینجا هم ذکر در کنار نماز آمده است، بنابراین هرکس نماز می خواند باید هزینه کند همانگونه که فطریه هزینه روزه است در غیر این صورت روزه پذیرفته نمی شود./۱۳۰۷/پ210/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات