۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۶۶۵۹۲۴
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

نور خدا در خانه‌ای است که در آن قرآن تلاوت شود

نور خدا در خانه‌ای است که در آن قرآن تلاوت شود
اصفهان - حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه خداوند در آیه ۳۵ سوره نور آدرس رحمت و نور خود را داده است، گفت: نور خدا در خانه‌هایی است که قرآن در آن تلاوت می‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل یکشنبه شب در جلسه تفسیر آیه ۳۵ سوره نور که مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: از این آیه نتیجه می‌گیریم خداوند نور آسمان و زمین است.

وی با اشاره به اینکه فلاسفه اسلامی می‌گویند خداوند وجود دارد، اما ماهیت ندارد، افزود: اگر یک لیوان و یک سیب را در نظر بگیرید هر دو وجود دارند و درذهن انسان به وجود می‌آیند، اما تفاوت بین سیب و لیوان در وجود شان نیست، در ماهیت آن‌ها است که هر دو وجود دارند.

حجت الاسلام شاه فضل در پاسخ به این سؤال که خداوند چیست، گفت: در تاریکی محض هیچ چیزی قابل مشاهده نیست، اما با نور اندک می‌توان فرش در فضای تاریک را مشاهده کرد و این در حالی است که نور فرش را به وجود نیاورده بلکه نور فضا را روشن کرده تا فرش دیده شود و ویژگی نور این است که وجود اشیاء در تاریکی را برای انسان قابل مشاهده می‌کند.

وی ادامه داد: علامه طباطبایی می‌فرماید، خداوند نوری است که به وجود آورنده همه چیز است و همه اشیاء برای انسان قابل مشاهده می‌شود، از این رو خدا به وجود آورنده آسمان و زمین و هرآنچه در آسمان و زمین است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: اگر خداوند در این آیه می‌فرماید، «الله نور السماوات و الارض» برای این است که خاصیت نور نمایان کردن اشیاء است و یک درجه بالاتر از آن این است که خودش را به وجود بیاورد و خودش را به ما نشان بدهد.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: رحمت خداوند آنقدر واسعه و گسترده و آماده است که بدون بهانه نعمت‌های خود را به بندگانش می‌دهد، به طوریکه برخی اوقات بدون اینکه از او درخواست شده باشد رحمت خدا برای بندگانش نورافشانی می‌کند.

وی افزود: وسیله آتش و نوردهی خدا به اندازه‌ای آماده نوردهی است که حتی اگر آتشی به آن نزدیک نشود خود به خود روشن می‌شود.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: برخی اوقات دعا می‌کنیم، اما نگران مستجاب نشدن دعای خود هستیم در حالیکه خداوند می‌فرماید دعا مستجاب است، حتی اگر دعا نکرده باشید خداوند آماده رحمت گری است.

وی افزود: اگر از خدا درخواست کمک هم نشود آنچه را که مورد نیاز بنده اش باشد به او خواهد داد و اگر درخواستی از خداوند شود نباید نگران عدم اجابت آن شد، چرا که خداوند آماده رحمت گری است.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: علامه طباطبایی می‌فرماید، وقتی خدا می‌فرماید من نور آسمان و زمین هستم به این معنی است که رحمت گر و خالق آسمان و زمین است و رحمت گری خداوند مانند چراغی است که نوردهی بالایی دارد و هرکس را بخواهد به سمت نور خودش هدایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه خداوند در این آیه آدرس رحمت و نور خود را داده است، گفت: نور و رحمت خداوند در خانه‌هایی است که قرآن در آن تلاوت می‌شود، از این رو هر خانه‌ای که در آن قرآن تلاوت می‌شود تبدیل به خانه ای نورانی می‌شود.

دبیر جامعه روحانیت کاشان ابراز کرد: نور خداوند رحمت گر و زمینه رحمت الهی فراهم است و کسی را می‌خواهد که زمینه رحمت خدا را برای خودش آماده کند./۱۳۰۷/پ210/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶
احسنت
0
0