۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۶۶۷۱۰۰

کتاب «خانه اربابی بهاءالملک» منتشر شد

کتاب «خانه اربابی بهاءالملک» منتشر شد
کتاب «خانه اربابی بهاءالملک» نوشته خسرو محمدی با نگاه به تاریخ، فرهنگ، معماری و هنر استان همدان در بازه زمانی ۱۲۶۳ تا ۱۳۳۳ هجری قمری، توسط حوزه هنری همدان منتشر شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب «خانه اربابی بهاءالملک»  نوشته خسرو محمدی با نگاه به تاریخ، فرهنگ، معماری و هنر استان همدان در بازه زمانی ۱۲۶۳ تا ۱۳۳۳ هجری قمری، به‌تازگی توسط حوزه هنری همدان منتشر و راهی بازار نشر شده است.

خسرو محمدی نویسنده این‌کتاب، آن را مدعی دو موضوع درباره استان همدان دانست و گفت: رسیدن به درک درست از شخصیت بهاءالملک، علل و انگیزه او از ساخت خانه‌اش در محل اعتمادیه و وقف آن و همچنین بیان حرف‌های تازه و بدیع از جغرافیا، فرهنگ و تاریخ استان همدان، دو محور مهم و جذاب کتاب "خانه اربابی بهاءالملک" است.

وی راز ماندگاری شخصیت «بهاءالملک» در تاریخ را خَیّر و واقف بودن او دانست و افزود: انجام فعالیت‌های فرهنگی، ادبی، سیاسی و جریان‌سازی‌های اجتماعی، در کنار خوش‌نامی و فرهیختگی، راز ماندگاری «بهاءالملک» در تاریخ است.

محمدی هدف اصلی این اثر را مطالعه چگونگی معماری «خانه اربابی بهاءالملک» و بیان تحول معماری استان در انتقال قدرت از قاجار به پهلوی اعلام کرد و گفت: این سازه برای مطالعه روند معماری تاریخ معاصر همدان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه دارای پیوندهایی ژرف با رویدادها و دگرگونی‌های سیاسی و اجتماعی دوران گذار از قاجار به پهلوی و جنگ‌های جهانی است که در ساخت بنای مذکور تأثیرگذار بوده‌اند.

این‌پژوهشگر طبقه‌بندی خانه‌های قدیمی استان همدان را شامل «خانه اربابی‌ها»، «خانه خرده‌مالکان و ویژگان» و «خانه مردم عادی» برشمرد و گفت: در کنار اهمیت معماری این گونه سازه‌ها، وجود آثار منقول و غیرمنقول نظیر کتاب‌ها، اسناد و تصاویر، اهمیت این سازه‌ها را به لحاظ فرهنگی، هنری و بیان اوضاع اجتماعی، سیاسی و تاریخی برجسته می‌کند.

وی همچنین کتابخانه «خانه اربابی بهاءالملک» را با بیش از ۸۷۰ عنوان کتاب بسیار ارزشمند عنوان کرد و گفت: وجود نسخ خطی مانند «قانون ابن‌سینا» با قدمتی ۴۳۰ ساله و «نهج‌البلاغه» متعلق به قرن هفتم هجری قمری از آثار ارزشمند و شاخص این کتابخانه است.

وی کارکرد فعلی این بنای اصیل را بنابر وصیت واقف خیّر «بهاءالملک» درمانگاه اعلام کرد و گفت: بنابه وصیت بهاءالملک هم‌اکنون اهالی ۳۲ روستای استان همدان در این ساختمان تاریخی رایگان ویزیت و درمان می‌شوند.

کتاب خانه اربابی بهاءالملک بیستمین اثر مکتوب از دانشنامه استان همدان است که در پنج فصل و ۲۰۲ صفحه تدوین شده است./826/د102/ف

ارسال نظرات