۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۶۶۷۳۰۵

جزئیات سفر هیأت حماس به قاهره از زبان خلیل حیه

جزئیات سفر هیأت حماس به قاهره از زبان خلیل حیه
عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» به تشریح جزئیات سفر هیات این جنبش به قاهره پرداخت.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، خلیل حیه شامگاه دیروز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه ماهواره ای الاقصی تاکید کرد که روابط جنبش متبوعش با مصر عمیق و ریشه ای است.
 
وی گفت که در جریان این سفر در مورد پرونده های مهمی بحث و تبادل نظر شد. حیه اظهار داشت که مصر در رأس کشورهای حامی مسأله فلسطین قرار دارد.

وی عنوان کرد که در جریان سفر هیأت حماس به قاهره در مورد روابط دو جانبه، سازوکارهای شراکت ملی، پایان دادن به دو دستگی و اختلافات داخلی، چالش های پیش روی مسأله فلسطین، محاصره غزه و تفاهمات آرام سازی اوضاع در این باریکه گفت‌وگو شد.

این رهبر حماس خاطرنشان کرد که مهلت جنبش متبوعش به رژیم صهیونیستی برای کاهش محاصره غزه رو به پایان است. وی گفت که مصر استثنائا هفته آینده گذرگاه زمینی رفح را بازگشایی خواهد کرد.

خلیل حیه تاکید کرد: سفرهای اخیر هیات حماس به ترکیه، روسیه و قطر به هیچ وجه مغایرتی با نقش محوری مصر در رابطه با فلسطین ندارد و بلکه موجب تقویت هرچه بیشتر آن در راستای خدمت به مساله فلسطین خواهد شد.

حیه خاطر نشان کرد که مصر قبل از هر کشور دیگری برای پیگیری مسائل مربوط به فلسطین قرار دارد و نقش بارز و پررنگی در بیشتر زمینه ها دارد و سفر هیات های حماس به دیگر کشورها هرگز به این معنا نیست که این جنبش بی خیال مصر و نقش آفرینی آن در پرونده های مربوط به فلسطین شده است.

وی عنوان کرد که مصر نقش بارز و پررنگی در مورد مساله فلسطین دارد و ما به ادامه هماهنگی ها با این کشور و تقویت روابط با آن مصمم هستیم و در سفر اخیر به قاهره پرونده آشتی ملی و رنج و محنت های مردم غزه را با مقامات مصری بررسی کردیم.

این عضو دفتر سیاسی حماس تصریح کرد: ما به مصر اطمینان داریم و با این کشور به گونه ای که به نفع منافع مشترک دو طرف باشد، در تماس و ارتباطیم، زیرا مصر نقشی فعال و سازنده در رابطه با مساله فلسطین و کاهش مشکلات و رنج و محنت های ساکنان غزه دارد و به طور روزانه نیز با جنبش فتح در ارتباطیم و اکنون باید به فکر بازسازی ساختار سازمان آزادی بخش و تشکیلات خودگردان باشیم.

حیه افزود که گفتگوها بین حماس و فتح برای آماده سازی یک استراتژی ملی به منظور مقابله با چالش ها و تهدیدات پیش روی مساله فلسطین ادامه دارد و هر دو طرف بر محوری بودن نقش و جایگاه مصر در این زمینه اتفاق نظر دارند و مصر دروازه رسیدن ملت فلسطین به اهداف بزرگ خود است.

خلیل حیه تاکید کرد که مصر از سال 2005 به طور مستقیم بر روابط فلسطینی فلسطینی نظارت داشته و اکنون ما در تلاش برای تقویت شراکت سیاسی و تدوین نقشه راه برای خروج از بحران های داخلی فلسطین با همکاری جنبش فتح هستیم و تحقق وحدت و آشتی ملی و شراکت سیاسی جزو استراتژی های اصلی حماس در مرحله کنونی است.

لازم به ذکر است که سفر هیات حماس به ریاست صالح العاروری نایب رئیس دفتر سیاسی حماس به قاهره که از چندین روز پیش آغاز شده بود، امروز چهارشنبه به پایان رسید./د102/ف

منبع: مرکز اطلاع رسانی فلسطین 
ارسال نظرات