۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۶۶۷۴۳۰

۳۰ کتاب برای شناخت بهتر پیامبر مهربانی

۳۰ کتاب برای شناخت بهتر پیامبر مهربانی
به مناسبت میلاد فرخنده خاتم الانبیاء (ص) انتشارات قدیانی ۳۰ کتاب با موضوع پیامبر مهربانی‌ها معرفی کرده است.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، نشر قدیانی در طول فعالیت خود در اکثر حوزه‌ها برای کودکان و نوجوانان کتاب چاپ کرده است. از جمله زمینه‌هایی که این نشر در آن به صورت ویژه رسالت خود را به درستی انجام داده آشنا کردن کودکان و نوجوانان به خصوصیات اخلاقی و زندگی خاتم پیامبران است.

در این گزارش به مناسب میلاد فرخنده خاتم الانبیاء به معرفی کتاب‌هایی می‌پردازیم که با موضوع پیامبر مهربانی از سوی انتشارات قدیانی منتشر شده است:

کتاب دو جلدی «داستان پیامبران» از سیدعلی موسوی گرمارودی که جلد دوم آن مفصل به شرح زندگی پیامبر (ص) پرداخته است. این کتاب همان طور که از نام آن هم برمی‌آید، شامل قصه‌هایی از زندگی پیامبران الهی است. آن طور که در مقدمه این دو جلد آمده، قسمت اول دربردارنده قصه‌هایی درباره نحوه تبلیغ، پیامبری، سیره عملی و معجزات پیامبران است.

موسوی گرمارودی در قسمت دوم به زندگانی رسول خدا (ص) پرداخته و از میلاد حضرت تا رحلت ایشان را به شکلی خواندنی بیان کرده است. البته جلد دوم تنها به شخص خود پیامبر محدود نمی‌شود، بلکه پاره‌ای از رویدادهای آن دوران را هم در خود دارد. از جمله موضوعاتی که در جلد دوم درباره آنها آمده می‌توان به «میلاد پیامبر»، «کودکی حضرت»، «در کنار مادر»، «در راه یثرب»، «جنگ فجار»، «احیای پیمانی باستانی و انسانی» ازدواج و... اشاره کرد. این مجموعه دو جلدی با روایتی داستانی مناسب گروه سنی نوجوان است؛ هر چند که مخاطبان بزرگسال هم می‌توانند از مطالعه آن بهره‌مند شوند.

محمدرضا سرشار، نویسنده خوش‌ذوق کودک و نوجوان نیز در این زمینه قلم فرسایی کرده و مجموعه ۱۰ جلدی قصه‌هایی از حضرت محمد (ص) را نگاشته که ۱۰ پنجره به زندگی آن حضرت باز کرده است.

حسین فتاحی نویسنده سرشناس کودک و نوجوان نیز در مورد معرفی پیامبر به کودک و نوجوان بیکار ننشسته و مجموعه ۱۲ جلدی ۳۰ روز با پیامبر را نوشته است که به اتفاقات زندگی پیامبر از تولد تا سال دهم بعثت پرداخته است. این کتاب به مرحله نهایی سیزدهمین جشنواره قلم زرین راه یافته و جزو کتاب تقدیری نهمین جشنواره کتاب‌های برتر انجمن فرهنگی کودک و نوجوان در بخش داستان کودک در سال ۱۳۹۶ بوده است. این مجموعه در قالب مجموعه‌ای مجلد با عنوان ۳۶۵ روز با پیامبر نیز چاپ شده است.

از دیگر آثار حسین فتاحی در این زمینه می‌توان به جلد ۲۶ پیامبران و قصه‌هایشان و کتاب حضرت محمد از مجموعه ۱۴ قصه ۱۴ معصوم اشاره کرد که فتاحی به صورت داستانی و مختصر همراه با تصویرگری جذاب به شرح ماجرای پیامبر با استناد به قرآن و منابع موثق پرداخته است.  

۹۲ درس سازنده از زندگی پیامبر (ص) از غلامرضا حیدری ابهری، کتابی است در قالب ۹۲ نکته خواندنی که نوجوانان را با شیوه زندگی پیامبر آشنا می‌کند و با بیانی روشن، اخلاق و منش حضرت محمد (ص) را به تصویر می‌کشد. در این کتاب، حکمت و دلیل رفتارهای پیامبر (ص) نیز توضیح داده شده است. نویسنده در این کتاب نوجوانان را با جزئیات زندگی پیامبر (ص)، از قبیل اهمیت به بهداشت و نظافت، شوخی کردن، غذا خوردن، چگونگی ارتباط با بچه‌ها و غیره آشنا کرده است و این بار کتابی را تهیه و تنظیم کرده که به اندیشه حضرت محمد (ص) به گونه‌ای دیگر می‌نگرد.

«پیامبر قصه می‌گوید» کتابی دیگر از غلامرضا حیدری ابهری است که در مورد پیامبر نگاشته شده است. نویسنده با توجه به اینکه بهترین روش تربیتی، آشنایی با الگوی برتر است و این نکته میل به کمال را در انسان زنده می‌کند، سعی کرده در قالب ۴۰ حکایت زندگی پیامبر را به عنوان بهترین الگو سرمشق زندگی خواننده قرار دهد.

از دیگر کتاب‌هایی که این نویسنده در این زمینه نگاشته است، ۴۶ پرسش و پاسخ درباره حضرت محمد (ص) و پیامبران است که مؤلف مجموعه‌ای از پرسش‌های مذهبی در مورد پیامبر را جمع‌آوری کرده است و با تحقیقات کاملی توانسته است به آنها پاسخ دهد.

حیدری ابهری در جلد پنجم از مجموعه کتاب «کودکان می‌پرسند» نیز با عنوان درباره‌ پیامبر به آن حضرت پرداخته است.

کتاب ارزشمند دیگری که در مورد پیامبر از سوی انتشارات قدیانی چاپ شده است، کتاب محمد (ص) (پژوهشگران نوجوان بیشتر بدانند) اثر ثانی اثنین خان با ترجمه‌ امیر صالحی طالقانی است. در این کتاب شرحی از زندگی پیامبر اسلام از تولد تا رحلت ایشان همراه با نمونه‌هایی از برجسته‌ترین حوادث و معجزات این دوره آمده این کتاب خواننده را با قوانین پایه و ارکان دین اسلام نیز آشنا می‌کند و نمونه‌هایی از رفتار و سلوک اسلامی را نشان می‌دهد.

کتاب «محمد (ص)» موفق به اخذ دیپلم افتخار در بخش ویژه پیامبر در دوازده‌همین جشنواره کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شده است./826/د102/ق

منبع: فارس
ارسال نظرات