۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۶۶۷۴۳۷

کاهش بیش از ۴۰ درصدی انتشار کتاب در مهر ماه

کاهش بیش از ۴۰ درصدی انتشار کتاب در مهر ماه
آمارهای خانه کتاب نشان می‌دهد که عناوین کتاب در مهر ماه سال جاری نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، این ادعا که اقتصاد نشر در میان سایر حوزه‌های دیگر فرهنگ بیشترین آسیب را در طول یک سال گذشته و به صورت مشخص از 8 ماه گذشته تاکنون متحمل شده است،‌ ادعای چندان نادرستی نیست؛ زیرا به جرأت می‌توان گفت کتاب و کتابخوانی در یکسال گذشته با مشکلات بیشتری نسبت به سال‌های قبل از آن روبرو بوده است.

این مشکل البته که جهانی است و تنها به ایران محدود نمی‌شود. همین حالا در اغلب کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه که موج جدید کرونا به راه افتاده است و قرنطینه‌های احتمالی حاکم خواهد شد‌، کتابفروشان و ناشران نگران از تعطیلی‌های دوباره و صدمات غیرقابل جبران به اقتصاد نشر هستند.

در ایران نیز که نمایشگاه کتاب تهران در سال جاری تعطیل شد و این احتمال وجود دارد که برای سال آتی نیز با توجه به ریشه‌کن نشدن ویروس کرونا احتمال برگزاری نمایشگاه کتاب وجود نداشته باشد،‌ ناشران با ضررهای ریز و درشت اقتصادی روبرو شده‌اند. به این باید بی‌مهری و کم لطفی چندین ساله مخاطب به کتاب و کتابخوانی و رشد سرسام‌آور بهای کاغذ،‌ چاپ و مرکب و سایر مواد اولیه چاپ کتاب را نیز افزود.

مشکلاتی که حالا در نیمه دوم سال رفته رفته خود را در شمارگان کتاب‌های منتشر شده،‌ تعداد عناوین چاپ شده و ... نشان می‌دهد. ناشرانی که ترجیح می‌دهند کتاب‌های خود را به چاپخانه نفرستند و بیش از این متضرر نشوند.

آمارهای نشر نیز برخلاف میل مسئولان این کاهش شمار انتشار کتاب در سال جاری را به خوبی نشان می‌دهد. بر این اساس اگرچه از ابتدای اردیبهشت ماه که نشر تازه شروع به کار کرد، تاکنون شمار عناوین منتشر شده کتاب کاهش‌های بسیار چشمگیر نداشته است‌، اما بر کسی پوشیده نیست که انتشار کتاب در 100 نسخه و 200 نسخه به چه معنا است؟

با این حالا در مهرماه نیز به مانند دو تا سه ماه گذشته با ریزش عناوین منتشر شده روبرو بوده‌ایم. بر اساس آمارهای مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران،‌ در مهرماه سال جاری پنج هزار و 88 عنوان کتاب منتشر شده است که از این تعداد 3 هزار و 785 عنوان تالیف و هزار و 1030 عنوان ترجمه بوده است.

همچنین شمار کتاب‌های چاپ اول 3 هزار و 191عنوان و شماره تجدید چاپی‌ها هزار و 897 عنوان بوده است. شمارگان کل کتاب‌های منتشر شده در مهرماه سال جاری شش میلیون و 623 هزار و 751 نسخه بوده است.

در میان رده‌های دیویی منتشر شده در مهر ماه‌، ادبیات با 1064 عنوان در صدر قرار دارد.که 754 عنوان کتاب در حوزه ادبیات تالیفی و 310 عنوان ترجمه هستند. پس از ادبیات کمک آموزشی با 921 عنوان و کودک و نوجوان با 715 عنوان قرار دارند.

در حوزه کودک و نوجوان 408 عنوان کتاب تألیفی و 107 عنوان کتاب ترجمه هستند، شمار کتاب‌های چاپ اول 320 عنوان و تجدید چاپ 395 عنوان است.

اما مقایسه آمار نشر در مهر ماه سال جاری با بازه زمانی مشابه سال گذشته یعنی مهر 98 نشان از کاهش بیش از 40 درصدی عناوین در سال جاری دارد. چرا که در مهر سال گذشته 9 هزار و 145 عنوان کتاب منتشر شده است.

در عین حال شمارگان کل کتاب‌های منتشر شده در مهر ماه سال14 میلیون و 941 هزار و 293 نسخه بوده است./826/د102/ق

منبع: تسنیم
ارسال نظرات