۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۹
کد خبر: ۶۶۷۸۸۳
با محوریت کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»؛

سلسله مسابقات کتابخوانی ویژه طلاب خواهر برگزار می شود

سلسله مسابقات کتابخوانی ویژه طلاب خواهر برگزار می شود
تهران - رضایی گفت: سلسله مسابقات کتابخوانی با محوریت کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» به منظور آشنایی طلاب با اندیشه های ژرف رهبر انقلاب برگزار می شود.

سرکار خانم، فاطمه رضایی معاون پژوهش مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، از برگزاری سلسله مسابقات کتابخوانی به مناسبت فرا رسیدن هفته کتاب و پژوهش خبر داد و گفت: واحد پژوهش مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع) سلسله مسابقات کتابخوانی را با محوریت کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» به منظور آشنایی طلاب با اندیشه های ژرف رهبر معظم انقلاب برگزار می کند.

وی با بیان اینکه محدوده سوالات مسابقه از بخش ایمان و توحید خواهد بود، ابراز کرد: همچنین محدوده سوالات مسابقه هفته پژوهش مربوط به بخش نبوت و ولایت می شود؛ طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن پنجمین اثر مکتوب حضرت آقا است که قبل از انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۵۴ به چاپ رسید.

معاون پژوهش مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع) ادامه داد: این کتاب شامل سلسله جلسات حضرت آیت الله خامنه ای است که رمضان سال ۱۳۵۳ در مسجد امام حسن مجتبی(ع) واقع در شهر مشهد ایراد فرمودند که در آن اصول و پایه‌های فکری اسلام، در خلال آیات قرآن مطرح شده ‌است؛ که از شناخت این اصول، طرح کلی از دین به صورت یک ایدئولوژِی کامل ارائه می شود.

رضایی افزود: این کتاب با کتاب‌های متعددی که با عنوان اندیشه اسلامی یا اصول عقاید به رشته تحریر درآمده‌اند متفاوت است. از نظر مؤلف کتابهایی که به اصول اعتقادی دین پرداخته‌اند یک سری مفاهیم ذهنی هستند و در مقام اثبات درستی این اصول و پاسخگویی به شبهات مطرح شده‌اند. برخلاف این کتابها، «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» مباحث ضروری دین را به گونه‌ای دیگر معرفی کرده ‌است. یعنی در کتاب، اصول اساسیِ اعتقادی دین، مبتنی بر آیات قرآن کریم به مخاطب عرضه می شود به طوری که این اصول اعتقادی از سطح مفاهیمی ذهنی خارج و رنگ و بوی عملی به خود می گیرد.

وی به تبیین نخستین ویژگی این کتاب پرداخت و اظهار داشت: اولین ویژگی این کتاب این است که از جنس کتاب‌های کلامی نیست که روند اثبات و نفی در پیش گرفته باشد، بلکه اصول اصلی اندیشه اسلامی را از روی آیات قرآن و بر مبنای توضیح مسائل اساسی دین تبیین کرده ‌است؛ این کتاب ارائه نمایی کلی از اندیشه اسلامی به جهانیان است، نه فقط مسلمانان، بلکه یکایک انسانها، چه موحد و چه غیر موحد. هر کس، با هر ایده و تفکری، می‌تواند مخاطب این کتاب باشد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع) با بیان اینکه این کتاب تعریفی دوباره از دین به مخاطب می دهد، عنوان کرد: تعریفی که دین را تنها مجموعه‌ای از اصول فکری یا عملیِ مجزا نمی‌داند، بلکه آن را مجموعه‌ای متحد تعریف می‌کند که با نظمی خاص در کنار هم قرار گرفته‌اند.

وی افزود: این کتاب ارائه نگاهی کلی از تفکر توحیدی، با در نظر داشتن شئون مختلف زندگی بشر است نگاهی نو به مفاهیم دینی؛ اگرچه کلمات، کلماتی هستند که مکرر به گوش شنونده رسیده ‌است، اما ابعادی تازه می‌بخشید که در آن روزگار مورد انتقاد قرار می‌گرفت. این کتاب منطبق با مباحث آن با سیره سیاسی امامان شیعه است.

رضایی در پایان خاطرنشان کرد: توجه ویژه به درد اصلی جوامع بشری و مسلمانها از دیگر ویژگی های این کتاب است که حقیقت ایمان را به مخاطبان خود معرفی و تشریح می‌کند که این باور آگاهانه و تعهدآور، اگر درست شناخته شود، همچون روحی که جسم را به حرکت درمی‌آورد، عقاید را به صحنه زندگی و اجتماعات بشری وارد کرده و آنگاه، این ایمان، انسان ساز و جامعه ساز خواهد شد. همچنین وحدت آفرین بودن مباحث آن برای امت اسلامی، آموزش شیوه تدبر و تعمق در قرآن به مخاطبان و  توجه خاص به جوانان از دیگر شاخصه های این کتاب به شمار می رود./813/ت210/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات