۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۶۶۷۸۹۴

ظریف می‌تواند حلّال مشکلات ایران در ۱۴۰۰ باشد!

ظریف می‌تواند حلّال مشکلات ایران در ۱۴۰۰ باشد!
از دید اصلاح‌طلبان با وجود بایدن، ظریف از سویی به واسطه ارتباطات و روابط دوستانه پیشین خود با بایدن و به عنوان اصطلاحا معمار برجام می‌تواند یکبار دیگر مردم را به سمت صندوق‌های رای بکشاند.

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «پای ظریف به ۱۴۰۰ کشیده می شود؟» نوشت:«قطعا برخی معتقدند که روی کار آمدن بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند معادلات سیاسی را تحت تاثیر و تغییر قرار دهد و چه بسا در این میان اصلاح‌طلبان و جریانات مثلا اعتدالی در کشور انگیزه دوباره برای ورود به انتخابات ۱۴۰۰ بگیرند. تا جایی که از هم‌اکنون به فکر این هستند تا با به تصویر کشیدن اظهارات پیشین ظریف وزیر خارجه ایران درباره ارتباطاتش با جو بایدن در زمان سناتوری او یکبار دیگر برای انتخابات ۱۴۰۰ مهره‌چینی کرده و چه بسا مانند سال ۹۲ که مذاکرات برجامی را سرفصل اهداف انتخاباتی خود برشمرده بودند، این‌بار هم از فرمولی مشابه برای چندماه دیگر باقی‌مانده به انتخابات ۱۴۰۰ بهره بجویند. با این تفاوت که امسال با پیش کشیدن نام ظریف به عنوان وزیر خارجه ایران و چه بسا موضوع کاندیداتوری او در ۱۴۰۰ وی را به عنوان حلال مشکلات کنونی معرفی کنند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«از دید اصلاح‌طلبان با وجود بایدن، ظریف از سویی به واسطه ارتباطات و روابط دوستانه پیشین خود با بایدن و به عنوان اصطلاحا معمار برجام می‌تواند یکبار دیگر مردم را به سمت صندوق‌های رای بکشاند. اصلاح‌طلبان چنین فرضیه‌ای را دارند که ممکن است مردم با خود بگویند حالا که قرار است تغییراتی رخ دهد، پس بهتر است با همین روش اما با این تفاوت که با رای به ظریف در ۱۴۰۰ یکبار دیگر فرمول برجام را به شکل و سیاقی دیگر آزمود. شاید به این طریق از آلام کاست و اقتصاد را مدیریت کرد».

آرمان در ادامه نوشت:«جریان چپ بازهم تلاش می‌کند تا بتواند بدین طریق پایگاه اجتماعی دلسرد خود را به پای صندوق‌های رای بیاورد. دراین میان، البته که عده‌ای از این جریان نیز منتظر تاثیرات سریع حضور بایدن هستند، چنانچه تا قبل از خرداد۱۴۰۰ بهبود وضع اقتصادی و برخی گشایش‌ها باردیگر چشم‌ها را به سمت اصلاح‌طلبان و کاندیدایشان بکشانند. چراکه اگر با حضور بایدن ظرف چند ماهه قبل از انتخابات شرایط به‌گونه‌ای برای جناح‌ها تغییر پیدا کند، آنگاه تیم دولت فعلی و اصلاح‌طلبان می‌توانند مدعی این باشند که آنچه باعث همه خرابی‌های امروز در عرصه سیاست و اقتصاد کشور شد، ترامپ بود و بس و خود را از زیر این بار برهانند و باردیگر برای مشروعیت خود رای بخواهند».

این روزنامه اصلاح طلب تاکید کرد:«بایدن مذاکره بیشتری می‌خواهد تا حرکت در مسیر متفاوت با برجام را هموار کند. ممکن است به عنوان گام اول به برجام برگردد یا برخی تحریم‌ها را لغو کند اما هدفش از ترمیم برجام مذاکرات جدید هم است. این به معنای آن است که بایدن دنبال گذاشتن پیش‌شرط است و این موضوعی است که ایران هیچ پیش‌شرطی را قبول نخواهد کرد.این در حالی است که از طرف دیگر ایران هر گونه مذاکرات غیرهسته‌ای اعم از حقوق بشر و مسائل موشکی را خط قرمز خود می‌دانست و اکنون با این تناقض روبه‌روست که آیا این خط‌قرمزها با وجود بایدن تغییر پیدا می‌کند؟».

کارنامه دولت روحانی قابل دفاع نیست؛ از سوی دیگر افکارعمومی به درستی این کارنامه غیرقابل قبول را به پای اصلاح طلبان نوشته است.

اما اصلاح طلبان بجای تلاش برای رسیدگی به مطالبات مردم و جبران خسارت ها، همچنان در پی هراس افکنی از رقیب و ارائه وعده های رنگارنگ اقتصادی برای آینده است.

وزیر راه و شهرسازی دولت «به خانه نساختن برای مردم» افتخار می کند! و رئیس سازمان محیط زیست در دولت می گوید که «خودکفایی در کشاورزی مزخرف است» و «برای رفع آلودگی هوا، دعا کنید که باد بیاید»؛ وزیر صنعت دولت می گوید «باید مدیر از خارج وارد کنیم»؛ مشاور ارشد رئیس جمهور می گوید «ما ایرانی ها توانایی رقابت در هیچ صنعتی جز قرمه سبزی و آبگوشت بزباش را نداریم».

وزیر نفت دولت تاکید می کند که «نباید در تولید نفت خودکفا شویم» و «ساختن پالایشگاه لازم نیست»؛ معاون اول رئیس جمهور می گوید «دعا کنید که قیمت ها کاهش یابد»؛ و...

همزمان طیف اصلاح طلب بجای پاسخگویی درباره دستپخت حود، وعده می دهد که اگر وزیر خارجه دولت روحانی، در سال ۱۴۰۰ رئیس جمهور شود، فتح الفتوحی عظیم رخ خواهد داد؛ به نظر شما آیا این توهین به شعور مردم نیست؟!

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات