۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۶۶۸۱۱۱
وزارت بهداشت سرانجام زیر بار پذیرش طب سنتی رفت؛

۴ داروی گیاهی درمان کرونا مجوز تولید گرفتند

۴ داروی گیاهی درمان کرونا مجوز تولید گرفتند
کوتاه آمدن وزارت بهداشت در برابر طب سنتی و صدور مجوز برای چهار داروی گیاهی در حالی است که تاکنون این وزارتخانه در برابر استفاده از روش‌ها و دارو‌های طب سنتی برای درمان کووید ۱۹ مقاومت می‌کرد و این مسئله گلایه بسیاری از پزشکان فعال در عرصه طب سنتی را موجب شده بود.
۹ ماه پس از پاندمی کرونا و ابتلای ۶۴۶‌هزار و ۱۶۴ نفر از هموطنانمان به این بیماری و مرگ ۳۶‌هزار و ۵۷۹ نفر، روز گذشته بالاخره وزارت بهداشت زیر بار استفاده از ظرفیت طب سنتی برای درمان بیماری کووید ۱۹ رفت و چهار داروی گیاهی مؤثر در درمان کرونا مجوز تولید کسب کردند. این در حالی است که چند روز پیش سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: «از میان ۶۷ کارآزمایی که از سوی کمیته طب ایرانی به وزارت بهداشت تحویل داده شد، این وزارتخانه هشت مورد از آن‌ها را تأیید کرد و قرار شد از آن‌ها در نظام سلامت کشور استفاده کنند که متأسفانه تا به امروز هیچ گونه اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است!» این در حالی است که ایران در کارآزمایی بالینی دارو‌های شیمیایی شرکت کرده و از ۳۰ کشور همکار در مطالعه کارآزمایی بالینی درمان بیماری کووید ۱۹ سازمان جهانی بهداشت، رتبه نخست «جلب مشارکت بیماران» را کسب کرد. از سوی دیگر در حالی که مرگ و میر‌های کرونایی به سمت خلق فاجعه و بحران حرکت می‌کند و به رغم تأکیدات چندین باره فرمانده ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران بر لزوم تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت برای کنترل شیوع کرونا در این شهر، هنوز ستاد ملی مقابله با کرونا زیر بار این تصمیم نرفته است، این در حالی است که هزینه مرگ و میر این همه نیروی انسانی و شیوع افسارگسیخته کرونا از تبعات اقتصادی تعطیلی دو هفته‌ای تهران بیشتر نباشد، کمتر نیست!

در ۲۴ ساعت منتهی به روز چهارشنبه ۱۴ آبان ماه، ۸‌هزار و ۴۵۲بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۸۵۲ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۴۶‌هزار و ۱۶۴ نفر رسیده است. در طول همین زمان، ۴۱۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۶‌هزار و ۵۷۹ نفر رسیده است. همچنین ۵ هزارو ۴۲۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۵۰۰‌هزار و ۴۰۰ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. آمار و ارقام ابتلا، بستری و فوتی‌ها حکایت از این دارد که طب مدرن نتوانسته در درمان این بیماری گامی بردارد. این در حالی است که ایران یکی از ۳۰ کشوری است که در کارآزمایی بالینی درمان بیماری کووید ۱۹ سازمان جهانی بهداشت شرکت داشته و رتبه نخست را کسب کرده است.

رد شدن دارو‌های شیمیایی در کارآزمایی بالینی WHO

رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات وزارت بهداشت با اشاره به نتایج نهایی شش ماه کارآزمایی بالینی روی نخستین گروه از بازو‌های درمانی مطالعه سازمان جهانی بهداشت برای درمان کووید ۱۹، گفته بود: «دارو‌های «رمدسیویر»، «لوپیناویر»، «اینترفرون» و «هیدروکسی کلروکین» تحت کارآزمایی بالینی روی ۱۱‌هزار بیمار مشارکت‌کننده از حدود ۵۰۰ بیمارستان ۳۰ کشور در شش منطقه جهان که همگی دارای مشخصه «ضدویروس» بوده‌اند، تأثیری بر درمان، کاهش طول مدت بستری و مرگ و میر مبتلایان به کووید ۱۹ بستری در بیمارستان نشان ندادند.»

صدور مجوز تولید ۴ داروی گیاهی مؤثر در درمان کرونا

روز گذشته، اما بعد از ۹ ماه از شیوع کرونا در کشورمان، جلسه‌ای برای بررسی بهره‌مندی از ظرفیت‌های طب ایرانی برای درمان کرونا با حضور دکتر نمکی برگزار شد.

وزیر بهداشت در این جلسه با بیان اینکه سخنان دیگران در تخریب طب سنتی را به پای بنده نگذارید، افزود: «در حال حاضر دارو‌های شیمیایی که در سایر کشور‌ها آزمایش و تولید شده در کشور مجوز تولید دارند و در عین حال چهار داروی گیاهی و طب سنتی مؤثر در درمان کرونا مجوز تولید کسب کرده‌اند.»

محمدرضا شمس‌اردکانی، دبیر کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی هم با بیان اینکه طب سنتی برای خودمراقبتی و سبک زندگی در دوران کرونا حرف جدی دارد، تأکید کرد: «باید طب سنتی را در دانشگاه‌ها تقویت کرد چراکه مشکلات پیش آمده به دلیل غیرعلمی و غیرآکادمیک شدن طب سنتی است.»

وی از وزیر بهداشت خواست در کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا یک گروه پنج نفره طب سنتی با حضور نماینده وزارت بهداشت عضویت داشته باشند.

نفیسه حسینی‌یکتا، سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت هم در این جلسه با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۳کارآزمایی بالینی طب سنتی مرتبط با دارو‌های گیاهی در پیشگیری و درمان کرونا در دانشگاه‌های علوم پزشکی در دستور کار است، افزود: «گزارش هشت کارآزمایی بالینی تمام شده برای درمان و پیشگیری کرونا به کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ارائه شده است.»

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره تأثیر دارو‌های گیاهی تأیید شده توسط وزارت بهداشت برای درمان کمکی کرونا گفت: «برخی از این داروها، باعث کاهش مدت بستری شده اند و برخی دیگر باعث بهبود اکسیژن رسانی، کاهش سرفه و بهبود علائم بیماران کرونایی شده‌اند، اما هیچ کدام از دارو‌ها به عنوان درمان مستقیم کرونا حساب نمی‌شوند و این دارو‌های گیاهی نیز درمان‌های کمک کننده هستند.»

تقابل وزارت بهداشت با طب سنتی

کوتاه آمدن وزارت بهداشت در برابر طب سنتی و صدور مجوز برای چهار داروی گیاهی در حالی است که تاکنون این وزارتخانه در برابر استفاده از روش‌ها و دارو‌های طب سنتی برای درمان کووید ۱۹ مقاومت می‌کرد و این مسئله گلایه بسیاری از پزشکان فعال در عرصه طب سنتی را موجب شده بود، به خصوص اینکه تا امروز هیچ یک از دارو‌های شیمیایی در کارآزمایی‌های بالینی نتوانسته‌اند بر درمان کرونا مؤثر باشند.

زهرا شیخی‌مبارکه، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با اشاره به تأکید سیاست‌های نظام سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بر استفاده از ظرفیت طب سنتی، تأکید کرد: «۵ درصد کل بودجه نظام سلامت کشور باید به طب سنتی اختصاص داده شود که متأسفانه در چند سال اخیر هیچ نوع بودجه‌ای از سوی وزارتخانه مربوطه به طب سنتی اختصاص داده نشده است.»

به گفته وی از میان ۶۷ کارآزمایی که از سوی کمیته طب ایرانی به وزارت بهداشت تحویل داده شد، این وزارتخانه هشت مورد از آن‌ها را تأیید کرد و قرار شد از آن‌ها در نظام سلامت کشور استفاده کنند که متأسفانه تا به امروز هیچ گونه اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است!

درخواست مجدد برای تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران.

اما اگر سراغ بیمارستان‌ها به خصوص بیمارستان‌های پایتخت برویم، متوجه خواهیم شد که تمام بخش‌های مربوط به بیماران کرونایی پر شده است. علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در جلسه شورای فرماندهی عملیات مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر در پیک سوم بیماری هستیم، گفت: «در این پیک برخلاف دو پیک قبلی با سرعت بیشتری به اوج بیماری رسیدیم که این موضوع نشان می‌دهد شتاب گرفتاری بیماری در تهران افزایش داشته است، همچنین اقامت بیمارستانی نیز در پایتخت با افزایش یک الی دو روزه همراه بوده است.»

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران با گلایه از عدم اجرای صحیح و قطعی برخی از مصوبات یک بار دیگر درخواست کرد با توجه به شتاب بیماری و برای تجدید قوای نیروی بهداشتی و درمانی، تهران دو هفته تعطیل شود.
علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات