۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۶۶۸۱۵۴
مدیر مدرسه علمیه طرح مشکات اصفهان:

نگاه رهبری به اخلاق و معنویت در بیانیه گام دوم برخاسته از نهج البلاغه است

نگاه رهبری به اخلاق و معنویت در بیانیه گام دوم برخاسته از نهج البلاغه است
اصفهان - حجت الاسلام اجتهادی با اشاره به جایگاه معنویت و اخلاق در بیانیه گام دوم انقلاب، گفت:گرایش جامعه به ویژه جوانان به معنویت یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب است.

حجت الاسلام مهدی اجتهادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، پیرامون مطرح شدن معنویت و اخلاق به عنوان دستاوردهای انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: رهبر معظم انقلاب یک کارشناس عمیق مسائل دینی هم هستند و پیش از اینکه کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی و اجتماعی باشند ایشان یک کارشناس دینی هستند.

                                

نگاه رهبری به مسأله اخلاق و معنویت در بیانیه گام دوم برخاسته از نهج البلاغه است

وی ادامه داد: نگاه ایشان یک نگاه برخاسته از نهج البلاغه است، اگر در نهج البلاغه به خطبه‌های امام علی(ع) در زمان خلافت خود پیرامون معنویت و اخلاق توجه شود، مشخص می‌شود که امام علی(ع) تا چه اندازه به اهمیت معنویت و اخلاق در جامعه پافشاری و اصرار داشته‌اند.

حجت الاسلام اجتهادی با بیان اینکه بررسی نهچ البلاغه پیرامون اهمیت معنویت و اخلاق نشان می‌دهد یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی معنویت و اخلاق است، تصریح کرد: در واقع در نهج البلاغه امام علی(ع) مسأله اخلاق و معنویت را به این صورت ترسیم می کنند که خداوند متعال مؤمن را در جامعه ایمانی ترسیم می کند، یعنی اینکه تنها ایمان انسان به صورت فردی مد نظر نیست.

مدیر مدرسه علمیه طرح مشکات اصفهان خاطرنشان کرد: یعنی اینکه اگر انسان تنها خودش مؤمن باشد اما در فضای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی پیرامون او خبری از اخلاق و ایمان نباشد نمی‌تواند خوشحال باشد که تنها آدم خوب آن منطقه او است، بلکه خداوند انسان مؤمن را در جامعه ایمانی مد نظر دارد یعنی ساختار جامعه برحسب معنویت و اخلاق جلو برود.

 

نظم در جامعه غربی برخاسته از اخلاق نیست

وی با اشاره به اینکه نظم در جامعه اسلامی یک ارزش اخلاقی و معنوی است، اظهار کرد: در جوامع غربی نظیر آمریکا هم نظم بسیار مهم است اما پایه و اساس این نظم برخاسته از معنویت و اخلاق نیست به همین دلیل شاهد هستیم در شیوع ویروس کرونا این کشورها اقدام به سرقت اقلام بهداشتی دیگر کشورها کردند و مردم آنها نیز به فروشگاه‌ها حمله برده و آنها را غارت کردند.

حجت الاسلام اجتهادی نظم برخاسته از مسائل غیرمعنوی را سست و ناپایدار توصیف کرد و گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند فرد مؤمن در جامعه ایمانی تعریف می‌شود، اگر انسان مؤمن در جامعه‌ای که هدف اصلی آن اخلاق و معنویت باشد رشد کند، به آن هدف متعالی انسان یعنی رسیدن به ارزش‌های اخلاقی و معنوی دست پیدا می‌کند، انسان مؤمن ممکن است با تلاش به این کمال برسد اما نگاه اسلام این است که انسان مؤمن باید در چنین جامعه‌ای به این نقطه مطلوب دست پیدا کند.

مدیر مدرسه علمیه طرح مشکات اصفهان با تأکید بر لزوم تلاش افراد برای ترویج و گسترش معنویت در جامعه، تصریح کرد: در داستان حضرت موسی شاهد هستیم که افراد مؤمن بسیاری در زمان ایشان زندگی می‌کردند اما تنها حضرت موسی تلاش می‌کرد تا جامعه‌ای شکل بگیرد که در رأس آن ولی خدا قرار بگیرد و دستاورد آن هم اخلاق و معنویت باشد.

 

گرایش نسل جوان به معنویت دستاورد ارزنده انقلاب اسلامی است

وی ادامه داد: به همین دلیل حضرت موسی قوم خود را از مصر خارج کرد و به سمت سرزمین موعود برد، اگرچه در نهایت قوم ایشان دچار انحراف شدند اما حضرت موسی به غرق شدن و نابودی فرعون بسنده نکردند و به سمت سرزمین موعود به پیش رفتند، علت هم این بود که نمی‌خواستند قوم‌شان به زندگی روزمره گذشته بازگشته و دست از قیامی که برای احیای معنویت و ارزش‌های اخلاقی برپا کردند بردارند.

حجت الاسلام اجتهادی با اشاره به گسترش معنویت و اخلاق در ایران پس از انقلاب اسلامی در سطوح مختلف جامعه، اظهار کرد: جوانان تربیت شده در انقلاب اسلامی رویکرد معنوی و اخلاق محور بسیار ویژه‌ای دارند، شاهد هستیم که در این فضایی که حق و باطل درهم آمیخته و تبلیغات سنگین دشمن و استکبار علیه اسلام و انقلاب اسلامی به صورت گسترده‌ای صورت می‌گیرد، جوانان متدین و انقلابی بسیاری در عرصه های مختلف معنوی، فرهنگی و جهادی مشغول به فعالیت هستند و این از دستاوردهای ارزنده انقلاب اسلامی است./1304/

 

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات