۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۶۶۸۴۳۴
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

موفقیت‌های کشور باید با ملاحظه امکانات و موانع ارزیابی شود

موفقیت‌های کشور باید با ملاحظه امکانات و موانع ارزیابی شود
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: کارآمدی و موفقیت‌های کشور در تحقق اهداف باید با توجه به امکانات و موانع ارزیابی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در نشست با مسؤولان استانی، با اشاره به کارآمدی نظام در زمینه‌های مختلف علی‌رغم تهدیدها و تحریم‌های دشمنان، اظهار کرد: کارآمدی بیشتر در سه قلمرو مدیریت، اقتصاد و سیاست به کار می‌رود و به اثربخشی، نفوذ، کارایی، کفایت، قابلیت و لیاقت معنا می‌شود.

وی افزود: در واقع کارآمدی تحقق عینی یا توان سیستم در تحقق کارکردهای اساسی یک حکومت و قابلیت و توانایی آن حکومت در رسیدن به هدف‌های تعیین‌شده و مشخص است، به‌گونه‌ای که اکثریت مردم آن را عیناً مشاهده کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: کارآمدی موفقیت در تحقق اهداف با توجه به امکانات و موانع است؛ ازاین‌رو کارآمدی هر پدیده بر اساس سه شاخصه اهداف، امکانات و موانع آن پدیده مشخص می‌شود و بر این اساس هرچه پدیده‌ای با توجه به سه شاخصه مذکور در تحقق اهدافش موفق باشد به همان مقدار کارآمد است.

وی با اشاره به کیفیت کارنامه نظام در اوضاع نامطلوب معیشت عمومی، تصریح کرد: وقتی کارنامه نظام را می‌خواهیم بسنجیم، باید بخش‌های مختلفی را مدنظر قرار دهیم، درست مثل کارنامه تحصیلی که دارای مواد گوناگون درسی اعم از ریاضی، علوم، ادبیات، ورزش و... است و معدل این‌هاست که کارنامه را تشکیل می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران نیز مانند بسیاری از نظام‌های دیگر دنیا که می‌خواهند جامعه را اداره کنند بخش‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، سیاست داخلی، سیاست بین‌الملل، اقتصاد با ابعاد مختلف تولید، توزیع و مصرف دارد که همگی نمره‌ای دارند و مجموع آن‌ها کارنامه و وضعیت کارآمدی نظام را مشخص می‌کند.

وی تصریح کرد: برای تعیین کارنامه جمهوری اسلامی باید ببینیم اولاً هدف آنچه بوده است و ثانیاً با وجود امکانات و همچنین موانع چه میزان به هدفش رسیده است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: هدف اصلی انقلاب اسلامی همان‌گونه که امامین انقلاب ترسیم کرده‌اند تحقق اسلام ناب محمدی و اجرای احکام آن بوده است و این امر هم طبعاً یعنی اقتصاد مطلوب، وضعیت سیاسی و امنیت سیاسی مطلوب، وضعیت بهداشتی مطلوب و امثال آن است.

وی افزود: باور ما به اسلام ناب بر این حقیقت دلالت دارد که اگر بخواهیم وضعیتمان در جامعه به‌طورکلی و جزئی بهتر شود، باید احکام اسلامی در تمام شئون و عرصه‌های جامعه جاری شود؛ پس هدف انقلاب اسلامی، اجرای احکام اسلامی است که در سایه آن وضعیت اقتصادی، فرهنگی و سیاسی سامان می‌یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: برای ارزیابی کارنامه نظام حال باید دید انقلاب اسلامی چقدر در تحقق احکام اسلامی و به تعبیر حضرت امام گسترش تفکر لا اله الا الله بر قلل رفیع جهان، در شناساندن راه حق موفق بوده است.

وی تصریح کرد: درعین‌حال باید ببینیم نظام اسلامی چقدر موفقیت در مسائل سیاسی و اقتصادی و... داشته و همه این‌ها را با در نظر گرفتن امکانات و موانع بررسی کنیم و به نظام نمره دهیم./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات