۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۶۶۸۵۲۶
در وبینار بین‌المللی «پیامبر رحمت، محور وحدت» تأکید شد؛

سیره پیامبر همخوانی با اعمال تکفیری ندارد/ توهین به هیچکدام از ادیان جایز نیست

سیره پیامبر همخوانی با اعمال تکفیری ندارد/ توهین به هیچکدام از ادیان جایز نیست
وبینار بین‌المللی «پیامبر رحمت، محور وحدت» با حضور حجت الاسلام والمسلمین زمانی مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه و علمای بلاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، وبینار بین‌المللی «پیامبر رحمت، محور وحدت» ظهر امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه و علمای بلاد اسلامی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام سید ضیاءالدین مکی رییس مرکز اسلامی فرانسه، ماموستا ملا قادر قادری، مولوی اسحاق مدنی، شیخ ماهر مزهر، کشیش عبدو رعد و عباس خامه یار در این وبینار حضور داشتند.

شریعت اسلام، شریعت رحمت است

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در این وبینار با اشاره به آیه شریفه «عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم حَريصٌ عَلَيكُم بِالمُؤمِنينَ رَءوفٌ رَحيمٌ»، مراد از «عنتم» را مشکلات و مصائبی دانست که بر امت اسلامی عارض می شود و گفت: ای علما و رجال دینی که ورثه انبیا هستید، آیا از قتل و جنگ و ذبح مسلمان به دست مسلمان مشکل بزرگتری وجود دارد؟ امروز باید از تفرقه امت اسلامی جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه شریعت اسلام، شریعت رحمت است، تأکید کرد: این مهم نه تنها برای مسلمانان، بلکه برای همه بشریت صدق می کند، اما برخی متعصبان پیامبر اکرم(ص) را تنها برای عرب ها و مسلمانان رحمت می دانند، در حالی که ایشان طبق آیات قرآن کریم «رحمة للعالمین» بودند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بیان کرد: البته باید دانست که ما با استکبارگران و صهیونیست ها مبارزه می کنیم، زیرا این دشمنان قدار در پی استعمار هستند و با فتنه راه اندازی تکفیری ها سعی می کنند امت اسلامی را به جان همدیگر بیندازند.

مفاهیم، احکام و نظام علمی و عملی اسلام مبتنی بر رحمت است

همچنین حجت الاسلام مکی در این نشست با تأکید بر اینکه همه مفاهیم، احکام و نظام علمی و عملی اسلام مبتنی بر رحمت است، بیان کرد: نظام فکری، عقیدتی، عملی و اخلاقی دین اسلام مبتنی بر رحمت است.

رییس مرکز اسلامی فرانسه با بیان آیه شریفه «لا تقتلوا انفسکم ان الله کان بکم رحیما»، خاطرنشان کرد: رسالت پیامبر اکرم(ص) شامل همه انسان ها بما هو انسان می شود و انسان ها در هر مکان و زمانی که هستند باید به جنبه رحمت الهی و پیامبر اکرم(ص) توجه داشته باشند.

وی همچنین برنامه های اخلاقی پیامبر اکرم(ص) را مورد توجه قرار داد و با اشاره به آیه شریفه «انک لعلی خلق عظیم» عنوان کرد: همه جنبه های شخصیت پیامبر اکرم(ص) برای ما می تواند الگو باشد، زیرا همه این جنبه ها توأم با رحمت است.

اسلام دین عدالت، مودت، رحمت و رعایت حقوق دیگران است

همچنین خامه یار در این جلسه بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) همواره رعایت ادب و احترام والدین از سوی فرزندان، مهربانی با حیوانات و مراعات کردن و محبت ورزیدن به افراد بیمار را مورد تأکید قرار می دادند و این برای ما یک الگوی بسیار مهم محسوب می شود.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان خاطرنشان کرد: اسلام دین عدالت، مودت، رحمت و رعایت حقوق دیگران است؛ بر اساس آموزه های وحیانی و آسمانی باید نسبت به این موضوعات توجه داشته باشیم، زیرا اساس دین اسلام بر رحمت و عدالت بنا شده است.

وی با اشاره به آیه شریفه «فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم ۖ وَلَو كُنتَ فَظًّا غَليظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِكَ» بیان کرد: اساساً اگر رحمت پیامبر اکرم(ص) نبود، این دین جهانی نمی شد؛ امروز ما باید با همین راهبرد نسبت به وحدت و اتحاد در دنیای اسلام تلاش کنیم.

قتل، درگیری و برادرکشی به نام اسلام قابل پذیرش نیست

در ادامه ماموستا قادری بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) در راه هدایت مردم بارها مورد هجمه و حمله فیزیکی قرار گرفتند و از سوی جاهلان سنگ باران شدند، اما دست به دعا برداشتند و به درگاه الهی شکایت کردند؛ در این هنگام جبرئیل نازل شد و عرضه داشت این قوم نیز به سرنوشت قوم های پیامبران پیشین دچار می شوند، اما ایشان مانع شدند؛ این نشانگر رحمت واسعه ایشان است.

امام جمعه پاوه خاطرنشان کرد: قتل، درگیری و برادر کشی به نام اسلام قابل پذیرش نیست، زیرا سیره رسول اکرم(ص) هیچگونه همخوانی با این اعمال تکفیری ندارد.

وی بر ضرورت تحکیم وحدت میان امت اسلام عنوان کرد: قتل و غارت و برادر کشی و اعمال تکفیری به نام اسلام با هدف تخریب چهره اسلام ناب صورت می گیرد و ما باید نسبت به این موضوع توجه داشته باشیم.

تفاوتی میان انبیای الهی وجود ندارد/ توهین به هیچکدام از ادیان جایز نیست

در پایان مولوی مدنی با اشاره به آیه شریفه «إِنَّ هٰذِهِ أُمَّتُكُم أُمَّةً واحِدَةً وَأَنا رَبُّكُم فَاعبُدونِ» گفت: انبیای الهی یک امت واحده را تشکیل می دهند و فرقی میان آنها نیست و اسلام هیچگاه توهین به هیچکدام از انبیای الهی را جایز نمی داند؛ حتی آمده است که اگر کسی به مقدسات سایر ادیان توهین کند مسلمان و مؤمن محسوب نمی شود.

عضو شواری عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه دین مبین اسلام توهین به مقدسات سایر ادیان را حرام می داند و با بیان خاطرنشان کرد: تعجب می کنیم از برخی اشخاص معروف که به صراحت اهانت به رسول اکرم(ص) را مشروع می دانند.

وی با بیان اینکه ما مسلمانان همواره احترام علمای غیر مسلمان را حفظ می کنیم، تأکید کرد: اهانت به پیامبر اکرم(ص) یک ظلم و اهانت بزرگ است و ما باید توهین کنندگان را نسبت به غفلت هایشان متوجه کنیم./841/پ202/ب1

ارسال نظرات