۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۶۶۸۵۵۵

وضعیت کتابخوانی در ایران امروز

وضعیت کتابخوانی در ایران امروز
نماینده ولی فقیه در سپاه قدس بیان کرد: باید اذعان داشت که ملت ایران هنوز به رتبه در شأن کتابخوانی در جهان نرسیده است.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی، نویسنده، فعال حوزه نشر کتب دفاع مقدس و نماینده ولی فقیه در سپاه قدس در یادداشتی به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی نوشت:

اگر ایران را با برخی از کشورهای دنیا مقایسه کنیم، وضعیت کتابخوانی در ایران اصلا مناسب نیست. این نگاه برگرفته از انتظار ما از ایرانی مسلمان و انقلابی‌ای است که امروز در جهان بر جایگاه عزت و اسوه‌گری تکیه زده است.

اما اگر ایران امروز را با ایران ۴۰ سال قبل مقایسه کنیم، انصافا با پیشرفت چشم‌گیری مواجه می‌شویم.
امروز تیراژ برخی از کتاب‌های ما به بالای ۱۵۰ نوبت چاپ و بیش از یک میلیون نسخه رسیده است. کتاب‌های «دا»، «سلام بر ابراهیم» و «خاک‌های نرم کوشک» بالاترین تیراژ کتاب‌های دفاع مقدس را به خود اختصاص داده اند. پس از آن‌، کتاب «یادت باشد» با ۱۳۱ بار تجدید چاپ رتبه بعدی را دارد.

کتاب «دختر شینا» با ۱۰۷ نوبت چاپ، «پایی که جا ماند» و «آن ۲۳ نفر» با ۷۰ چاپ، «نورالدین پسر ایران» و «فرمانده من» با ۶۸ چاپ و «ملاصالح» با ۵۰ چاپ به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

امام خامنه‌ای در تاریخ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷ فرمودند: «کتاب درباره دفاع مقدس می‌نویسند، ششصد هزار نسخه فروش می‌رود. فروش ششصد هزار نسخه در ایران، باور کردنی است؟ تیراژهای ما دو هزار و سه هزار و ده هزار و این جوری بوده ... ششصد هزار نسخه فروش برود، این خیلی خوب است.»

امروز کتاب شهید ابراهیم هادی بیش از یک میلیون و صد هزار نسخه به فروش رفته است. این یعنی رشد میزان کتاب‌خوانی در کشور و مایه رحمت و امید است.

ما امروز در کشور، جوانان و زن و مرد زیادی داریم که در طول چند سال بیش از صد جلد کتاب ۳۰۰ صفحه‌ای و پانصد صفحه‌ای خوانده اند. من افرادی را می‌شناسم که در طول ۱۰ تا ۱۵ سال بیش از ۵۰۰ جلد از کتاب‌های تاریخ شفاهی دفاع مقدس و رمان های مذهبی و انقلابی را خوانده اند.

من افرادی را می‌شناسم که علاوه بر مطالعه این کتابها، در طول ۶ تا ۷ ماه صحیفه نور ۲۲ جلدی را با دقت و با طمأنینه خوانده اند.

من جوان‌ها و زن و مردی را می‌شناسم که به صورت منظم و با تدبر تفسیر قرآن را مطالعه کرده اند و هنوز هم در حال خواندن جلدهای بعدی تفسیر نمونه اند.

این افراد با عمق وجود درک کرده اند که دین و دنیایشان به برکت کتاب تأمین و تغذیه می‌شود و فرآیند کمالشان به وسیله کتاب تحقق می‌یابد.

این افراد برای خود کتاب‌خوانی را توفیق بزرگی می‌دانند و از این‌رو با استفاده از لحظه لحظه های عمر خود همواره در حال بهره گیری از کتاب‌های جدید و جذاب و آموختن چیزهای تازه اند.

امام خامنه‌ای در تاریخ ۱۳۷۲/۱۰/۴ فرمودند: «امروز کتاب‌خوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است».

بر همین اساس و با همین نگاه است که ما امروز شاهد رشد و شکوفایی کتاب‌خوانی در بین ملت ایران هستیم.

البته باید اذعان داشت که ملت ایران هنوز به رتبه در شأن کتابخوانی در جهان نرسیده است. بایستی کتابخوانی به یک سیره و سنت رایج بین مردم ایران تبدیل بشود. باید جوان ایرانی بداند که کتابخوانی برای برنامه ریزی آینده او خیلی مهم است.

باید خرید کتاب در سبد اقتصادی همه ماها جایی پیدا کند و هر روزمان دارای وقت مشخصی برای کتابخوانی باشد. باید همه مردم کتاب‌های دفاع مقدس را مطالعه کنند. این کتاب‌ها شیرین و پرجاذبه است و ذهن‌ها را با مسائل بسیاری آشنا می‌کند و رشد کتابخوانی را در کشور بالا می‌برد.

ملت ایران در بسیاری از صحنه‌های علمی جهان در حال درخشیدن است. باید در رتبه کتابخوانی نیز چون خورشید در دنیا بدرخشد.

میزان رشد در این مسیر قابل تحسین است، اما لازم است مسئولین فرهنگی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای این موضوع برنامه ریزی راهبردی کنند و خود را در مسیر پیشرفت کتابخوانی ملت، خصوصا نسل جوان مسئول بدانند.
ایران فردا بایستی شاهد تیراژهای چند میلیونی کتاب باشد، قطعا با سرعت رشدی که تاکنون مردم ایران در این موضوع داشته اند، آینده زیباتر از امروز خواهد بود./826/

منبع: فارس
ارسال نظرات