۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۶۶۸۹۳۲

کتاب نظماهنگ قرآن؛ ائتلاف لفظ و معنا در کلام وحی منتشر شد

کتاب نظماهنگ قرآن؛ ائتلاف لفظ و معنا در کلام وحی منتشر شد
کتاب نظماهنگ قرآن؛ ائتلاف لفظ و معنا در کلام وحی تألیف ابوالفضل خوش منش به همت مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) منتشر شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب «نظماهنگ قرآن؛ ائتلاف لفظ و معنا در کلام وحی» پژوهشی است به قلم ابوالفضل خوش‌منش، دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الاهیات دانشگاه تهران.

این اثر که از سوی انتشارات فرهنگستان هنر منتشر شده، به تحلیل شیوایی آوا و آهنگ زبان در آیات و سُور قرآن و نیز ژرفای ظرافت‌های زبانی و موسیقیایی قرآن در بیان معانی وحیانی به زبان عربی مبین پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، پژوهشگر در چهار فصل این کتاب، نظماهنگ زبان قرآن را به عنوان آیتِ مستقیمی از جانب خداوند از منظر سازگاری دقیق لفظ و معنا و نظم و انسجامی درونی و منطبق بر قواعد زیباشناسانه زبان عربی، مورد بررسی قرار داده و معتقد است: «آهنگ» در هر زبان از جمله خصوصیاتی است که از کمیت و کیفیت ترکیب حروف آن زبان پدید می‌آید و نیز می‌گوید: «تمام علم و آگاهی‌نامه خداوند، همین قرآن است و تمام این قرآن، همین اعجاز زبان‌اش است و نه چیز دیگری. این زبان، سازه‌ای است عظیم. که از لحاظ هنر، جمال و فن، مانند عمارتی منحصر به فرد است که هیچ نظیری پیش و پس از خود ندارد و ما همچنان در مسیر کشف قواعد آن، در ابتدای راه هستیم.»

«نظماهنگ قرآن؛ ائتلاف لفظ و معنا در کلام وحی» از منابع متعدد داخلی و خارجی بهره جسته که سبب تقویتِ محتوا و استنادات اثر شده است.

این کتاب در چهار فصل با عناوین «مقصود از نظماهنگ زبان قرآن و هدف از بررسی آن»؛ «مقوّمات و آثار آهنگ نظم و نثر»؛ «تأثیر آوای حروف»؛ و «بیان نمونه‌های قرآنی و بیانی از نظماهنگ قرآن در آینه آیات و سُور»، در ۲۴۰ صفحه رهاورد تازه مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) در سال ۱۳۹۹ برای علاقه‌مندان حوزه علوم قرآن و حدیث و هنرپژوهان است./826/

ارسال نظرات