۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۶۶۸۹۹۳
معرفی کتاب؛

باران خوبی ها؛ جدیدترین اثر استاد پناهیان

باران خوبی ها؛ جدیدترین اثر استاد پناهیان
انتشارات بیان معنوی کتاب باران خوبی ها: شرح بهترین خطبه اخلاقی نهج البلاغه - جلد اول، نوشته حجت الاسلام پناهیان را به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتشارات بیان معنوی کتاب «باران خوبی ها: شرح بهترین خطبه اخلاقی نهج البلاغه - جلد اول» نوشته حجت الاسلام پناهیان را به چاپ رسانده است.

انسان ترجیح می‌دهد توصیه نشنود گویا برایش توصیف قابل درک‌تر و راحت‌تر است. امیرالمؤمنین (ع) این کار را در مشهورترین و بهترین خطبهٔ اخلاقی نهج‌البلاغه، یعنی «خطبهٔ متقین» به درخواست یکی از یاران عارف خود به نام «همّام» انجام داده است.

در این خطبه هیچ توصیه‌ای وجود ندارد، و از ابتدا تا انتها توصیف است. حضرت در این خطبهٔ شریف که از نظر زیبایی، سبک، مخاطب، جامعیت و تأثیرگذاری کم‌نظیر است، به «توصیف» فضائل و زیبایی‌های اهل تقوا پرداخته است.

کتاب باران خوبی ها بخش اول از شرح این خطبه توسط استاد پناهیان است که در جلسات هفتگی در مسجد دانشگاه تهران برای دانشجویان ارائه شده و اکنون پس از تنظیم و بازنویسی توسط واحد پژوهش مؤسسهٔ بیان معنوی منتشر شده است.

در این کتاب در مورد لزوم «آموزش» همگان در حوزهٔ مباحث اخلاقی این مطالب نگاشته شده است:

در حوزهٔ مباحث اخلاقی، گاهی انسان مواعظی را می‌شنود یا تذکراتی را دریافت می‌کند. گاهی اوقات هم نیاز است که انسان در این زمینه آموزش ببیند. بسیاری از ما فکر می‌کنیم که از آموزش در حوزهٔ مباحث اخلاقی مستغنی هستیم و نیاز ما در این حوزه بر اساس همان قضاوت‌های عامیانه‌ای که داریم برطرف می‌شود؛ در حالی که نکته‌های دقیق زیادی در این حوزه وجود دارد که درک آنها نیازمند تأملی فراوان و برخورداری از نگاهی دقیق است.

هدف ما از بررسی فرازهای خطبهٔ همّام، صرفاً بیان مواعظی اخلاقی برای ارتقاء تربیتی خودمان نیست. بلکه علاوه بر این فایده، به دنبال این هستیم که با توجه به ریزه‌کاری‌های متعددی که در جای‌جای این خطبهٔ نورانی از امیرالمؤمنین (ع) وجود دارد، به کنکاشی عمیق و موشکافانه در خصوص گزاره‌های اخلاقی مطرح شده در این خطبه بپردازیم تا هم نیاز فکری‌مان برآورده شود و هم اقناع اندیشه را به دنبال داشته باشد.

انتشارات بیان معنوی کتاب «باران خوبی ها: شرح بهترین خطبه اخلاقی نهج البلاغه - جلد اول» نوشته حجت الاسلام پناهیان را در قطع رقعی و 218 صفحه روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت تهیه این کتاب به آدرس: تهران، دروازه شمیران، خیابان شهید همایون ناطقی، بن بست لاله، پلاک ۲۱۳ مراجعه و یا با شماره 77650576 -021 تماس حاصل کنند./826/

ارسال نظرات