تجدید چاپ دو اثر ابراهیمی دینانی
به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، دو اثر استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی توسط نشر هرمس تجدید چاپ و در اختیار علاقمندان قرار گرفت. این دو کتاب با طراحی جلد جدید منتشر شده است.
کتاب «عقلانیت و معنویت» که اولین چاپ آن در سال ۱۳۹۶ بوده مجموعه سخنرانیهای فیلسوف معاصر غلامحسین ابراهیمی دینانی است که به بررسی جایگاه فلسفه اسلامی در برابر فلسفه مغرب زمین، ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام، حکمت اشراق، رابطه عرفان و فلسفه و عقلانیت و معنویت در اسلام میپردازد.
طرح این عناوین اصولاً طرح یک سری از سوالهای اساسی میباشد مؤلف میخواهد بداند که جایگاه فلسفه اسلامی در مقابل فلسفه مغرب زمین کجاست و با دو فرض سعی دارد به سوالات پاسخ دهد. یکی فرض تاریخ معرفت و تاریخ علم و تاریخ فلسفه و تفکر، یک تاریخ مسلسل و منظم و مرتب است که از نقطهای آغاز شده و تاکنون ادامه دارد و در جهت تکامل و پیشرفت بوده است.
تمامی این مباحث ذیل عناوین زیر شرح داده شده است:
جایگاه فلسفه اسلامی
ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام
رابطه عرفان و فلسفه
حکمت اشراق (۱)
حکمت اشراق (۲)
عقلانیت و معنویت در اسلام
این کتاب ۱۵۷ صفحه و قیمت سی هزار تومان روانه بازار نشر شده است.
کتاب «نیایش فیلسوف» دیگر اثر تجدید چاپ شده از دینانی است. کتاب حاضر مجموعهای از مقالات فلسفی و کلامی است که در زمانهای مختلف و به مناسبتهای گوناگون نوشته شده است. برخی از این مقالات در جملهها و جراید کشور انتشار یافته و برخی دیگر به صورت مقدمه بر برخی از کتابهای فلسفی و عرفانی به رشتۀ تحریر درآمده است. شماری اندک از این مقالات نیز برای دایره المعارف بزرگ اسلامی نوشته شده و در ردیف مداخل آن کتاب به چاپ رسیده است.
در بخشی از مقدمه این اثر میخوانیم: «کسانی که از عقل دور میشوند و با احکام خرد فاصله پیدا میکنند، در گمراهی و پریشانی گرفتار می آیند. عقل حقیقتی ادراکی است که غیر از ادراک به کار دیگری نمیپردازد. در برخی روایات اسلامی از عقل با عنوان نور یاد شده و در برخی از روایات دیگر حجت و پیغمبر باطن شناخته شده است. کسانی که عقل را حجت و پیغمبر باطن میشناسند، به این واقعیت نیز اعتراف میکنند که پیغمبر باطن به هیچ وجه با پیغمبر ظاهر ضدیت و مخالفت ندارد، زیرا ظاهر در مرتبه باطن همان باطن است و باطن نیز در مرحله ظاهر، جز همان امر ظاهر چیز دیگری نیست.»
این کتاب با قیمت ۸۰ هزارتومان و ۴۸۵ صفحه منتشر شده است./826/