۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۶۶۹۳۹۱

نگاهی به تازه های شبکه های اجتماعی

نگاهی به تازه های شبکه های اجتماعی
جوانان و مردم ما باید این سرمایه های ملی را بشناسند، چراغ سبز آمریکا برای ترورهای سیاسی فرامرزی، فخر ایران اسلامی به آرزویش رسید بخشی از تازه های شبکه های اجتماعی امروز است.

به گزارش خبرگزای رسا، جوانان و مردم ما باید این سرمایه های ملی را بشناسند، چراغ سبز آمریکا برای ترورهای سیاسی فرامرزی، فخر ایران اسلامی به آرزویش رسید بخشی از تازه های شبکه های اجتماعی امروز است.

فخر ایران اسلامی به آرزویش رسید

علیرضا زاکانی نماینده مجلس در واکنش به ترور شهید فخری زاده در توییتر نوشت: شهید فخری زاده، فخر ایران اسلامی به آرزویش رسید.

خوشا به حال ایشان و یارانش که به لقاءالله رسیدند و کسانی که در انتظار دیدار رب کریمند.

بدا به حال مزدوران صهیونیست و تروریست های دولتی که در آتش غضب الهی می سوزند و در انتظار انتقام سخت و عذاب خداوند عزیزند.

 


نامه محسن رضایی به روحانی در پی شهادت فخری زاده

در پی ترور شهید فخری زاده، محسن رضایی طی نامه ای که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد از حسن روحانی، خواستار همت مضاعف برای جلوگیری از تکرار اقدامات تروریستی در کشور شد.

متن نامه به شرح ذیل است:

جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و آرزوی توفیق

هرچند شهادت دانشمند هسته ای ما بیانگر آخرین دست و پا زدن های مثلث پلید ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان با کارگردانی پمپئو در ایجاد تنش و جنگ در منطقه است و جمهوری اسلامی ایران با صبر انقلابی، انتقام سخت خود را دنبال کرده، از افتادن در دام پلیدترین عناصر کنونی جهان خودداری نموده و به مسیر اصولی خود در راه قوی شدن ادامه خواهد داد، ولی ملت ایران از جنابعالی به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی انتظار دارد که با جلوگیری از اینگونه اقدامات تروریستی، اجازه ندهید امنیت ملی کشور که به بهای خون هزاران شهید عزیز به دست آمده، خدشه دار شود.

شهادت دانشمند فرهیخته و استاد برجسته دانشگاه در رشته فیزیک هسته ای شهید دکتر محسن فخری زاده، پس از انفجار نطنز و ترور کارمند دولت در تهران، چندمین اقدام‌ تروریستی دشمنان ملت ایران طی ماه های گذشته است که با قصد توقف پیشرفت های علمی و فناورانه ایران اسلامی و با آرزوی ایجاد ترس در دل دانشمندان ما صورت گرفته و نشانگر اتحاد تروریسم دولتی شامل سازمان های سیا، موساد و عربستان است، ضمن اینکه نشان می دهد که سازمان های اطلاعاتی و امنیتی ما باید جدی تر از گذشته در مقابل آنها بایستند. با عنایت به موارد مذکور، مناسب است:

اولاً وزارت خارجه در قبال اقدامات تروریستی این مثلث تروریسم دولتی به مجامع بین المللی شکایت نموده، متذکر گردد که تکرار کوچکترین حرکت تروریستی دیگر، جلوگیری از دسترسی ناظران بین المللی به فعالیت های هسته ای را در پی خواهد داشت.

ثانیاً سازمانهای اطلاعاتی کشور موکداً موظف شوند که منابع اصلی و نفوذی های سازمانهای جاسوسی را شناسایی نمایند و شیوه های شکل گیری تیم های ترور و سرپل های همکاری آنها با یکدیگر را کشف و خنثی کنند.

پر واضح است که ادامه چنین اقدامات تروریستی نشانگر ضعف سازمان های اطلاعاتی کشور خواهد بود که باید با همتی مضاعف به آن پایان داده شود. بدیهی است کمک گرفتن از مردم و استفاده از فناوری های پیشرفته در خنثی سازی اینگونه حرکات تروریستی، امری اجتناب ناپذیر است.


جوانان و مردم ما باید این سرمایه های ملی را بشناسند

کاظم غریب آبادی سفیر دائم ایران در سازمان ملل در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

  وَالَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَنْ یُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ

در یکی از جلسات مجازی وین حضور داشتم که از ترور و شهادت مهندس فخری زاده مطلع شدم. خبری شوکه کننده بود. این شهید بزرگوار را بیش از ٢٠ سال است که می شناسم. در کار بسیار جدی و اهل عمل بود و در پیشبرد امور، اهل مسامحه نبود. دانشمندی پرتلاش بود که فعالیتش محدود به یک یا دو حوزه نبود. برای اعتلای صنعت دفاعی و تقویت توان کشور در حوزه پدافندی، اقدامات بسیاری انجام داد.

جوانان و مردم ما باید این سرمایه های ملی را بشناسند. از وزارت دفاع و صدا و سیما درخواست می کنم تا این شهید عزیز را تا جایی که امکان دارد، بیشتر به جامعه معرفی کنند.

قطعا مسیر ایشان و دیگر شهدای حوزه علمی و پژوهشی کشور، با صلابت و جدیت بیشتر ادامه خواهد یافت و دشمنان ایران عزیز، تقاص خونشان را پس خواهند داد. متهم اصلی نیز مشخص است. اینجانب به سهم خود، این ضایعه دردناک را به محضر مقام معظم رهبری، جامعه علمی، صنعت دفاعی، همسر و فرزندان گرامی این شهید بزرگوار تسلیت عرض می کنم.

 

 


چراغ سبز آمریکا برای ترورهای سیاسی فرامرزی

«دیمیتری پولیانسکی» معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به شهادت محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران در حساب توئیتری خود نوشت: «آنچه در گزارش روزنامه نیویورک‌ تایمز می‌خوانیم بازتابی از آمادگی آمریکا برای دادن چراغ‌سبز به ترورهای سیاسی فرا مرزی است.

این دیپلمات روس در ادامه با طعنه به آمریکایی‌ها گفت: این چیزی نیست که یک کشور دموکراتیک بتواند به آن افتخار کند.

 

 


ترور شهید فخری‌زاده حامل چه پیامی برای ایران است؟

محمد هادی جوکار طی یادداشتی که در کانال تلگرامی موسسه پژواک خرد معاصر منتشر شد به بررسی ترور شهید فخری‌زاده پرداخت.

 پروژه ی ترور شهید محسن فخری زاده را میتوان در راستای ترور سردار شهید سلیمانی دانست. فرستادن سیگنال هایی به حاکمیت برای مشخص کردن خطوط قرمز!

همان گونه که آمریکایی ها در جریان ترور شهید سلیمانی به جمهوری اسلامی این پیام را مخابره کردند که تاب آوری آنها در قبال کنشگری جمهوری اسلامی در منطقه تا چه نقطه ای است، در جریان ترور شهید فخری زاده هم این پیام ارسال شده است که جمهوری اسلامی در حوزه فناوری دفاعی و هسته ای وارد منطقه ممنوعه غربی ها و در راس آن آمریکایی ها شده است.

این جنگ ادراکی بسیار مهم و خطیری است. قطعا ارسال سیگنال مذاکره در شرایط کنونی نهایت انفعال و عدم درک سیاسی است.

 

رکن اساسی بازدارندگی ایران چه کسانی هستند؟

علی صمدزاده، نویسنده درباره ماجرای ترور دکتر فخری زاده در توییتر نوشت: در هر راهبرد بازدارندگی، عنصر محاسبه‌پذیری طرف مقابل رکنی اساسی است.

قدرت هسته‌ای، منطقه‌ای و موشکی عامل بازدارندگی نیست بلکه ابزار آن است.

رکن اساسی بازدارندگی، وجود مردان محاسبه‌ناپذیری چون قاسم سلیمانی و فخری‌زاده در برابر دشمن است و اکنون زمان احیای بازدارندگی است.

 

عاقبت دلدادگی سگ چوپان به ماده گرگ

حامد عسکری، شاعر در واکنش به ترور شهید فخری‌زاده در توییتر نوشت:

شب به شب قوچی از این دهکده کم خواهد شد

ماده گرگی دل اگر از سگ چوپان ببرد...

 

 



نقش ترور در متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران

کانال تلگرامی مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره هدف استکبار جهانی از ترور دانشمندان هسته‌ای ایران نوشت: ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، اقدام رذیلانه‌ای است که با هدف متوقف کردن پیشرفت هسته‌ای ایران انجام می‌گیرد. در همین رابطه جان کلاسر در مقاله‌ای در ۴ نوامبر ۲۰۱۱ اظهار کرد: «امریکا برای متوقف نمودن برنامه هسته‌ای ایران به چند اقدام متوسل شده است: بهره‌گیری از تروریسم سایبر، کشتن هدفمند دانشمندان ایرانی، محاصره مالی و جنگ نیابتی.» پاتریک کلاسون دبیر ابتکار امنیتی ایران در بنیاد واشنگتن هم ترور دانشمندان هسته‌ای ایران را یکی از راه‌های مقابله با ایران دانست و گفت: ترور راهی است که در پیش‌رو قرار دارد.

جان ساورز عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای اتحادیه اروپا با ایران هم اذعان داشته بود که متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران فقط از طریق دیپلماسی امکان‌پذیر نیست و برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای کشورهایی مانند ایران یا کند کردن سرعت آن، باید از عملیات‌های اطلاعات پایه استفاده کرد.

روزنامه ایندیپندنت نیز در یکی از تحلیل‌های خود در این‌باره نوشت: ترورهای اخیر در ایران بخشی از تلاش‌های بی‌پایان جامعه اطلاعاتی اسرائیل همراه با همتایان غربی آن از جمله ام.آی.۶ و سیا برای مختل کردن یا به تاخیر انداختن و در صورت امکان بازداشتن ایران از تحقق هدفش در دستیابی به اهداف هسته‌ای‌اش است.

 

جنایت را که نمی‌شود به راحتی بزک کرد!

یاسر جلالی طی یادداشتی که در کانال تلگرامی قلمدان منتشر شد به بررسی ابعاد ترور شهید فخری‌زاده پرداخت ‌.

ترور دانشمندان و برداشتن موانع نرم با روش‌های نیمه‌سخت، سبک خاص اوباما و تیم دموکرات او بوده است. البته گارد تعامل و مذاکره مکمل این اقدامات است و همیشه بی‌ادبانه از چماق و هویچ سخن گفته‌اند.

عزیزان ما شهریاری و علی‌محمدی و رضایی‌نژاد و مقدم و احمدی‌روشن و دیگران گمنام در فاصله ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ در دوره اوباما و بایدن و کلینتون و تیمی که اکنون کاندیدای سمت‌های کلیدی دولت بایدن هستند، به شهادت رسیدند. جنایت را که نمی‌شود به راحتی بزک کرد!

این بار خیلی عجله دارند و برنامه قبل از نشستن رسمی بر صندلی شروع شده است. اسرائیلی‌ها و دوستان منطقه‌ای آنان، به پشتوانه و تأیید دولت آینده امریکا چنین اقدامی کرده‌اند.

تحلیل‌ها و گزاره‌های در حال مخابره از سوی کارمندان فارسی‌زبان دولت آمریکا و نایاکی‌ها و دوستان ایرانی‌شان را چندان جدی نگیریم. واقعیت صحنه به سادگی توییت‌های چند خطی و توصیف‌های دیو و دلبری آنان از رئیس دولت آمریکا نیست.

 

«فشار و مذاکره»؛ حقه‌ بایدن برای مهار ایران

ابوذر گوهری، فعال رسانه‌ای درباره سیاست‌های بایدن در برابر ایران در کانال تلگرامی خود نوشت:

رویکرد اصلی بایدن در قبال جمهوری اسلامی ایران تقویتِ مهار از طریق بازگشت به محدودیت‌های برجامی همراه ایجاد اجماع بین‌المللی است؛ درواقع وی تلاش می‌کند ایران به میز مذاکره بازگردد تا ضمن مذاکره مجدد و تقویت ضعف‌های برجام، مسائل فرابرجامی را نیز وارد مذاکرات نماید. هدف بایدن مدیریت رفتار ایران با ارائه مشوق‌های کوتاه‌مدت و شرطی نگاه‌داشتن مردم به کاهش/ افزایش تحریم و حفظ فشار بر کشور است.

سیاست بایدن سیکل معیوب «فشار و مذاکره» برای مهار ایران است. قرار نیست با بازگشت به برجام خللی در نظام تحریم ایران وارد شود؛ حفظ ساختار تحریم عملاً راهبرد اصلی هر دولتی در آمریکاست. از سوی دیگر دمکرات‌ها مداخله و تغییر ترجیحات مردم ایران و ایجاد دوقطبی مذاکره معیشت را به شکل جدی برای ایجاد شکاف داخلی در دستور کار دارند.

بایدن برای رسیدن به این هدف، قطعاً سیاست ترامپ مبنی بر حفظ و افزایش فشار را ادامه خواهد داد و صرفاً برای کشاندن ایران به میز مذاکره، لغو نمادین و حداقلی برخی تحریم‌ها، آن‌هم با استفاده از کانال‌های فرعی بشردوستانه و مجاری کنترل‌شده اوفک نظیر اینستکس را در دستور قرار خواهد داد.

نکته قابل‌تأمل آنکه گسترش دامنه موضوعی تحریم‌های کشور به مسائلی نظیر تروریسم و عدم اشاعه باعث شده برجام از قابلیت لازم برای رفع تحریم‌ها برخوردار نباشد لذا لغو این تحریم‌ها برای بایدن به‌راحتی امکان‌پذیر نیست. هرگونه سیگنال داخلی مبنی بر نیاز و اشتیاق ایران به مذاکره صرفاً کار را دشوار و نتیجه را ناممکن می‌سازد باید دانست که سیاست "رفع تحریم" صرفاً و صرفاً از طریق مقاومت به‌عنوان راهبرد اصلی محقق خواهد شد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات