۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۶۶۹۴۵۹

فرهنگستان «پنج شاعر بزرگ ایران» را به کتابفروشی‌ها آورد

فرهنگستان «پنج شاعر بزرگ ایران» را به کتابفروشی‌ها آورد
کتاب «پنج شاعر بزرگ ایران»، به سرپرستی زنده‌یاد اسماعیل سعادت و به کوشش مژگان گله‌داری از سوی نشر سخن منتشر و روانه کتابفروشی‌ها شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب «پنج شاعر بزرگ ایران» به سرپرستی زنده‌یاد اسماعیل سعادت، پژوهشگر و مدیر فقید گروه دانشنامه زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان به کوشش مژگان گله‌داری توسط نشر سخن منتشر و روانه کتابفروشی‌ها شد.

«پنج شاعر بزرگ ایران» عنوان اثری است که با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی تدوین و اخیراً منتشر شده است. این اثر که مجموعه‌ای از مقالات نویسندگان و پژوهشگران است، به زندگی و زمانه پنج شاعر بزرگ و تأثیرگذار در زبان و ادب فارسی می‌پردازد؛ پنج شاعری که هم آثار تأثیرگذار و ماندگاری خلق کردند و هم بر آیندگان خود تأثیر غیر قابل انکاری گذاشتند. شاعرانی که آثار آنها الهام‌بخش خلق آثار متعدد در طول تاریخ ادبیات فارسی شده و تأثیر آنان تا زمان حال حاضر نیز دیده می‌شود.

فردوسی، نظامی، مولوی، سعدی و حافظ پنج شاعری هستند که در این اثر به آنها پرداخته شده است. «پنج شاعر بزرگ ایران» در واقع مجموعه‌ای منتخب از مقالاتی است که پیش‌تر در دانشنامه زبان و ادب فارسی فرهنگستان منتشر شده بود.

کتاب , فرهنگستان زبان , نشر سخن , زبان فارسی , کتابفروشی‌ها ,

کتاب با مقاله‌ای مفصل از جلال خالقی مطلق درباره فردوسی آغاز می‌شود. در ادامه، مقاله‌ای درباره شیخ اجل، سعدی شیرازی، ارائه شده که در آن، سیاست و اخلاق، طنز و شهرت سعدی مد نظر نویسنده بوده و به آن پرداخته است.

نظامی گنجوی سومین شاعری است که در کتاب «پنج شاعر بزرگ ایران» به آن پرداخته شده است. تأثیری که نظامی بر شاعران و آثار ادبی پس از خود گذاشته، پژوهش‌ها و ترجمه و همچنین چاپ‌هایی که از آثار او صورت گرفته و در ادامه، بررسی شیو بیان و سبک نظامی از جمله موضوعاتی است که به قلم نویسنده به آن اشاره شده است.

کتاب در ادامه مقالاتی درباره لسان‌الغیب، حافظ شیرازی و مولوی، صاحب اثر سترگ مثنوی، ارائه کرده است. کتاب «پنج شاعر بزرگ ایران» را می‌توان از جمله آثار خواندنی برای علاقه‌مندان به حوزه ادبیات فارسی دانست که وقت چندانی برای تحقیق و مطالعه درباره زندگی و سبک کار بزرگان ادب فارسی ندارند. از سوی دیگر، مقالات این اثر به قلم پژوهشگرانی نوشته شده که سال‌های زیادی از زندگی خود را به کار و تحقیق در این حوزه صرف کرده‌اند.

انتشارات سخن با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی کتاب «پنج شاعر بزرگ ایران» را به قیمت 150 هزار تومان منتشر کرده است./826/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات