۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۶۶۹۶۳۶
تفریحات وارداتی (۶)

محتوای موجود در تفریحات وارداتی خطرناک است

محتوای موجود در تفریحات وارداتی خطرناک است
حجت‌الاسلام پیروزمند به محتوای موجود در بازی‌ها اشکال جدی وارد کرد و گفت: یکی از معیار‌های ما برای تفریحات غلط، القاء فرهنگ انحرافی است.
حجت الاسلام علیرضا پیروزمند عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به محتوای موجود در بازی‌ها و تفریحات وارداتی و حتی ایرانی اشکال جدی وارد کرد و گفت: یکی از معیار‌های ما برای تفریحات غلط، القاء فرهنگ انحرافی است مثلا؛ بازی‌های خشونت آمیزی که برای سنین کودکان تهیه شده است. در این بازی‌ها با توجیه رفتار‌های ظالمان دینی و الگوسازی خشونت به دنبال ترویح معیار‌های اشتباه در جامعه هستند. باید گفت که ما در خصوص تفریحات کامیاب نبوده‌ایم و مردم در کنار مسؤولان نسبت به مسأله تفریح مقصر هستند؛ چون می‌توانند از یک تفریح درست استفاده کنند، ولی نمی‌کنند.

وی تفریح و اوقات فراغت را یکی از بخش‌های مهم زندگی افراد عنوان کرد و گفت: مسأله تفریح و اوقات فراغت یکی از بخش‌های مهم زندگی افراد را تشکیل می‌دهد؛ به این دلیل که می‌خواهند خستگی که ناشی از کار‌های روزانه یا سالانه است را از بین ببرند و طراوت و تجدید قوا را جایگزین آن کنند؛ اما نوع تأمین اوقات فراغت در سالیان اخیر بخاطر تأثیر پذیری از محصولات فرهنگی غیر بومی، دست خوش تغییرات قرار گرفته است.

حجت الاسلام پیروزمند با اشاره به تفریحات و ورزش‌های وارداتی در جامعه، اظهار داشت: در پیشینه فرهنگی ما، اوقات فراغت عمدتا با طبیعت گردی، زیارت مشاهد مشرفه، با دورهمی‌های سالم که در آن شعر یا حکایت می‌گفتند و… پر میشد؛ اما در این دوران به دلیل گسترش تنوع محصولات فرهنگی و گسترش رسانه‌های جمعی و ابزار‌های ارتباطی، تفریحات جدیدی را مشاهده می‌کنیم که ممکن است خلاف اخلاق باشند و یا اینکه اصلا سودمند نباشد. همچنین انواع ورزش‌ها و تفریحات وارداتی که مشاهده می‌کنیم، اوقات فراغت جوانان را به خود اختصاص داده است.

وی صرف وارداتی بودن تفریحات را منفی ندانست و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه صرف وارداتی بودن یک شیوه برای تأمین اوقات فراغت به معنای طرد و منفی بودن آن محسوب نمی‌شود، هر چیزی که منجر به طراوت روح شود، می‌تواند مفید باشد؛ برای مثال می‌توان به بعضی از ورزش‌هایی که برای سلامت بدن و بالا بردن قدرت دفاعی سودمند بوده و ایرانیان نیز تا به رده‌های جهانی آن رسیدند، اشاره کرد.

عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم، تفریحات را عاملی برای پیوند با خداوند و از سوی دیگر آمادگی بیشتر برای انجام وظایف عنوان کرد و بیان داشت: در انتخاب شیوه‌های تفریح که در قالب بازی بیشتر این تأمین می‌شود باید به گونه‌ای باشند تا برای انسان‌ها به خصوص کودکان، نوجوانان و جوانان جامعه افزایش توان فکری، جسمی و طراوت روحی را به همراه داشته باشد.

وی تفریح را ابزاری برای پیوند با خالق و آماده شدن برای انجام وظایف فردی و اجتماعی معرفی کرد و افزود: تفریحات باید بتوانند آرامش انسان را تقویت و قدرت تفکر انسان را نسبت به خلقت الهی ارتقا دهد. تفریح باید از یک سو پیوند انسان را با خدا تقویت کند و از سوی دیگری، آمادگی بیشتری برای انجام وظایف و مسؤولیت‌های فردی، اجتماعی و خانوادگی برای انسان ایجاد کند.

استاد حوزه و دانشگاه به برخی از ملاک‌های منفی و غلط بودن تفریحات اشاره کرد و گفت: شاخص ابزار‌های تأمین اوقات فراغت باید مطالب گفته شده باشد و هر اندازه که این معیار از آن متساعد شد، طبیعی است که مطلوب ما قرار می‌گیرد و هر مقدار از آن کم شود، از مطلوبیت ما خارج می‌شود. در مقابل ملاک ما برای مثبت بودن تفریح، ملاک‌هایی برای منفی بودن آن وجود دارد از جمله آن، این است که انسان را از عبادت خدای متعال و ائمه علیهم السلام دور کند.

وی غفلت و سرگرمی یک جامعه را خطرناک دانست و هشدار داد: مشاهده کردن غفلت از اندیشه ورزانی که باید از آن‌ها آموخت، غفلت از وقایع مهمی که در پیرامون ما اتفاق می‌افتد و ما باید از آن مطلع و نسبت به آن حساس و واکنش داشته باشیم، غفلت از موضع گیری‌های به موقع که باید اتفاق بیفتد و می‌تواند سرنوشت یک کشور را تغییر دهد و... نشان دهنده این است که افراد جامعه به صورت افراطی سرگرم بازی‌ها شده اند و به غفلتی فزاینده و آسیب‌زا دچار شده‌اند.
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
ایاغیر از این مشکلی وجو د ندارد؟
ایا صدای حوزه پیرو سخنان حکیمانه رهبر معظم انقلاب حضرت ایت الله خامنه ای مدظله العالی نیست؟
0
0