۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۶۶۹۸۹۵
معرفی کتاب؛

تو زودتر بکُش

تو زودتر بکُش
تو زودتر بکش روایتی "اسرائیلی" از پیش‌زمینه‌ها و روند تشکیل سازمان‌های اطلاعاتی این رژیم است و در این بین بیش از هر چیز بر ترورهای صورت گرفته تمرکز دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات شهید کاظمی جلد اول از مجموعه چهارجلدی کتاب «تو زودتر بکُش» روایات نیروهای عملیاتی و اطلاعاتی اسرائیل از ۶۰ سال ترورهای موساد، از ترور مبارزین فلسطینی تا ترور عماد مغنیه و دانشمندان هسته‌ای و موشکی ایران، نوشته رونین برگمن و با ترجمه وحید خضاب را راهی کتاب‌فروشی‌ها کرده است.

گرچه موضوع فلسطین و رژیم صهیونیستی، در اخبار جامعه ما حضوری هر روزه دارد و با وجود اینکه ده‌ها کتاب و مقاله درباره این قضایا نوشته شده، هنوز هم جای کار فراوانی در این حوزه به چشم می‌خورد. یکی از ابعادی که خلأ موجود در آن به طور ملموس حس می‌شود، بررسی روایت طرف مقابل است. بررسی روایت صهیونیست‌ها فایده‌های متعددی دارد. حداقل اهمیت آن را می‌توان در این نکته جست که «مقابله» با دشمن، یقیناً فرعِ بر «شناخت» دشمن است و شناخت دشمن نیز، هرگز بدون بررسی روایت او کامل نخواهد بود.

 ساختار کتاب

مجموعه تو زودتر بکُش را، که در چهار جلد نگارش شده، یکی از سرشناس‌ترین نویسندگان به اصطلاح «اسرائیلی» به نام رونین برگمن نوشته است. برگمن سالیان طولانی است که در عرصه «ژورنالیسم تحقیقی» فعالیت دارد و مقالات و کتب او (خصوصاً آن‌ها که به زبان انگلیسی منتشر می‌شود) در سراسر جهان خوانندگان فراوانی دارد.

کتاب حاضر، آخرین اثر تحقیقی برگمن که سال گذشته منتشر شده و از همان آغاز، نظرهای فراوانی را به خود جلب کرده است.۲ کتاب، روایتی «اسرائیلی» از پیش‌زمینه‌ها و روند تشکیل سازمان‌های اطلاعاتی این رژیم است و در این بین بیش از هر چیز بر ترورهای صورت گرفته از سوی این دستگاه‌ها (یا به تعبیر خود کتاب، «قتل‌های هدفمند» آن‌ها) تمرکز دارد.

برگمن، برای به دست آوردن تصویری از سیر و عملکرد این دستگاه‌ها، هزاران سند (که برخی از آن‌ها، محرمانه بوده و به صورت غیرقانونی در اختیار او قرار گرفته) و تعداد بی‌شماری کتاب و مقاله را بررسی کرده است. اما اهمیت بیشتر این کتاب، به صدها مصاحبه اختصاصی نویسنده با کسانی برمی‌گردد که خود به صورت مستقیم در این سازمان‌ها (یا در وقایع مورد اشاره در کتاب) حضور داشته‌اند و رتبه سازمانی یا عملیاتی برخی از آن‌ها نیز در بالاترین سطح بوده و همین، اطلاعات آن‌ها را به معنای دقیق کلمه «دست اول» کرده است.

نویسنده کتاب و تک‌تک راویانش، از صمیم قلب به حقانیت اسرائیل و ضرورت استمرار حیاتش ایمان دارند (و برخی از آن‌ها، برای این باورشان دست به قتل‌های متعدد، آدم‌ربایی، شکنجه و ... هم زده و بی‌پروا و بدون خجالت، آن‌ها را در همین کتاب بازگو هم نموده‌اند) ولی با تمام این‌ها، آنچه در کتاب آمده ضرورتاً به نفع اسرائیل نیست. شاید خود نویسنده نظری جز این داشته و گمان می‌کرده با این کار، مسیر «اصلاح» دستگاه‌های اطلاعاتی‌شان را نمایان می‌کند، ولی نمی‌دانسته که اقدام او، چطور از وحشی‌گری و «خونسردی در جنایت» و «بی‌پروایی در آدم‌کشی» صهیونیست‌ها (در طول تاریخشان) پرده برداشته و چقدر هم این پرده‌برداری را (به صورت ناخواسته) متقن و مستدل انجام داده است!

 ویژگی اثر

کتاب به‌صورت یک تحقیق در مدارک سازمان سری به نام موساد است و از عملیات‌های ترور و قتل‌های پرده‌برداری می‌کند که سال‌هاست درباره شخصیت‌ها و نوع عملیات‌ها ابهام وجود داشته است.

بی‌پروایی در بیان تمام جزئیات عملیات‌ها این کتاب را خواندنی‌تر کرده است چون کتاب به داستانی پرداخته که برای خیلی‌ها که دنبال داستان‌های اکشن و سری و مخوف هستند جذاب می‌باشد.

ترجمه روان و ساده را نیز می‌توان از دیگر ویژگی‌های این کتاب دانست.

خواندن کتاب تو زودتر بکُش را به پژوهشگران علوم سیاسی و روابط بین‌الملل و علاقه‌مندان به مسائل اطلاعاتی و امنیتی پیشنهاد می‌کنیم.

برشی از کتاب

نویسنده در صفحه 31 تا 34 صحبت‌های را از زبان روسای سازمان سیا در مورد برنامه‌ای هسته‌ای ایران و خلل ایجاد کردن در این برنامه صلح‌آمیز به وسیله ترور بیان می‌کند و چنین می‌نویسد:

از دیدگاه داگان، اگر اسرائیل جنگی را علیه ایران آغاز می‌کرد، این به معنای زیر سؤال بردن تمام فعالیت‌های داگان در دوران مسئولیتش رو اعلام بی‌کفایتی او می‌بود، چون در آن صورت کتاب‌های تاریخ می‌نوشتند داگان موفق نشد مأموریتی که شارون به او داده بود را با موفقیت به انجام برساند، یعنی نتوانست بدون استفاده از یک تهاجم علنی و تنها با استفاده از عملیات‌های پنهانی، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند.

داگان، در جلسه آن روزش در آکادمی موساد و در چند مورد از مصاحبه‌هایی که بعدها و در جریان تهیه این کتاب با او انجام دادم، به شدت تأکید می‌کرد که موساد، تحت فرماندهی او، این توان را داشت که مسیر ایرانی‌ها را در دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای، از طریق عملیات‌های ترور و دیگر ابزارها و عملیات‌های دقیق و «نقطه زن»، متوقف کند، به عنوان نمونه از راه همکاری با ایالات متحده برای اینکه ایرانی‌ها نتوانند بخش‌های حیاتی برنامه هسته‌ای خود را که نمی‌توانستند آن‌ها را خودشان در داخل کشور بسازند از خارج وارد کنند. داگان می‌گفت: «اگر برنامه‌ریزی می‌کردیم و موفق می‌شدیم مانع دستیابی ایران به برخی از اجزا و قطعات مهم برنامه هسته‌ای بشیم، این به صور برنامه شون لطمه می‌زد. توی یه ماشین، به صورت متوسط ۲۵ هزار قطعه وجود داره. تصور کن که ۱۰۰ قطعه از این قطعات وجود نداشته باشه. در این صورت واقعاً خیلی سخت میشه ماشینو به حرکت درآورد.»

بعد هم با لبخند و (در اشاره تلویحی به آن حالت عملیات مورد علاقه‌اش اضافه کرد: «و البته از طرف دیگه، بعضی وقتا، کار اثربخش‌تر آینه که راننده رو بکشی. والسلام نامه تمام!»

مؤسسه انتشارات شهید کاظمی جلد اول از مجموعه چهارجلدی کتاب «تو زودتر بکش»؛ روایت نیروهای عملیاتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی از ۶۰ سال ترورهای موساد، از ترور مبارزین فلسطینی تا ترور عماد مغنیه و دانشمندان هسته‌ای و موشکی ایران به قلم نویسنده سرشناس رژیم صهیونیستی (رومین برگمن) و ترجمه وحید خضاب را در ۴۱۶ صفحه با شمارگان 1000 نسخه به قیمت 50000 تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت تهیه این کتاب از طریق سایت nashreshahidkazemi.ir و یا ارسال نام کتاب به سامانه ۳۰۰۰۱۴۱۴۴۱ اقدام یا به آدرس قم، خیابان معلم، مجتمع ناشران، طبقه اول، فروشگاه 131 مراجعه و یا با شماره تلفن: 37840844-025 تماس حاصل کنند./826/

ت/ تو زودتر بکُش

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
مرگ بر اسرائیل
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵
آیا سایر جلد ها هم ترجمه شده؟
0
0