۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۶۶۹۹۰۱

کتاب "درآمدی بر دیدگاه‌های اسلامی ـ انقلابی" منتشر شد

کتاب
کتاب "درآمدی بر دیدگاه‌ها و باورداشت‌های اسلامی ـ انقلابی" به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) روانۀ بازار کتاب شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، اینکه دغدغه انسان در چه افقی است، مسأله بسیار مهمی است. امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرماید: «كُن بَعیدَ الهِمَمِ إذا طَلَبتَ»؛ هنگامی که نوبت به خواست رسید، همتت را به دور دست‌ها مشغول کن! باید توجه داشته باشیم که ارزش انسان به دغدغه‌های اوست، زیرا حضرت علی علیه‌السلام فرمود: «قِیمَهُ کُلِّ امْرئٍ مَا یُحْسِنُهُ». آنچه در بحث دغدغه‌ها مدنظر است، این حدیث است؛ «ثَلَاثٌ ‏یَحْجُزْنَ الْمَرْءَ عَنْ طَلَبِ الْمَعَالِی قَصْرُ الْهِمَّه وَ قِلَّهُ الْحِیلَه وَ ضَعْفُ الرَّأْی.»

امام صادق علیه‌السلام فرمود: سه چیز آدمی را از رسیدن به کمال باز می‌دارد؛ کم همتی، ناپختگی و سُست رأیی. کوتاهی همت، انسان را کوچک می‌کند و دغدغه‌ها انسان‌سازند. از این رو باید ببینیم دغدغه‌هایمان در چه افقی است، یکی از مشکلاتی که گاهی از اوقات در مسیر تعلیم و تربیت پیش می‌آید، پائین بودن سطح دغدغه‌هاست.

مقام معظم رهبری فرمودند: «کودکان و همچنین جوانان را از آغاز عادت بدهیم که با همت بلند نگاه کنند؛ مسائل گوناگون وجود دارد که اینها را باید در سطح دنیا دید. در سطح جهانی باید مشاهده کرد... مسائلی وجود دارد که اینها را باید در آفاق 100 ساله و 150  ساله دید، نه در یک افق محدود 5 ساله، 10 ساله و کمتر. اینها همت بلند لازم دارند.»

کتابچه حاضر، سلسله گفتارهای حجت‌الاسلام فلاح شیروانی، به عنوان درآمدی بر دیدگاه‌ها و باورداشت‌های اسلامی انقلابی است. شاید بتوان گفت مهم‌ترین هدفی که در این کتاب پیگیری می‌شود نقش‌آفرینی امروز طلاب در عرصه اجتماعی است. ورود صحیح طلاب به عرصه‌های اجتماعی و ایفای نقشی فعال در آن یکی از نیازهای امروز جامعه است. این کتاب رسالت گفتمان‌سازی را رسالتی عمومی برای همه حوزویان معرفی می‌کند. بر این اساس مهم‌ترین دیدگاه‌های اسلامی انقلابی را معرفی کرده و بدان می‌پردازد.

برخی از ایده‌هایی که در این کتاب طرح می‌شود:
الف- بالا بردن افق دید افراد با ارتقای دغدغه‌های آنها
ب- منشور باورها و تعهدات اسلامی
ج- رسالت گفتمان‌سازی مکتب امام خمینی(ره) که برای تحقق آن باید شناخت خوبی از انقلاب اسلامی پیدا کرد. در این زمینه اهداف انقلاب و چالش‌های پیش روی آن بررسی می‌شود. شناخت ماهیت گفتمان‌سازی، اهمیت آن و شیوه‌های آن؛ همچنین برخی نتایجی که گفتمان‌سازی مکتب امام به دنبال داشته، در این کتاب آمده است.

این کتاب در 108 صفحه تدوین و به وسیله انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر شده است./826/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات