۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۶۶۹۹۰۷
صدقه جاریه امام؛

اهمال دولت در اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی

اهمال دولت در اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی
حجت‌الاسلام والمسلمین برنجکار گفت: نظام آموزشی مشکل‌دار در فرهنگ عمومی کشور تأثیر می‌گذارد و اگر این نظام آموزشی درست نشود، بدون شک برای آینده ایران خطرساز خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا برنجکار رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، انقلاب در عرصه‌های غیرسیاسی را لازم دانست و بیان داشت: انقلاب در سال 57 رخ داد؛ اما باید در همه عرصه‌های دیگر مانند؛ آموزش، فرهنگ، اقتصاد، دیپلماسی و... نیز چنین انقلابی رخ دهد، شاید تا به امروز اصلاح رویه‌های بسیاری انجام شده است، ولی اتفاقی که مانند سرنگونی رژیم پهلوی باید به وجود بیاید، تا به حال رقم نخورده است.

وی با اشاره به تهاجم فرهنگی دشمن علیه جامعه گفت: درست است که جامعه به تعبیر رهبر معظم انقلاب مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفته است و با ماهواره، رسانه، اینترنت و... به دنبال ترویج سبک زندگی آلوده غربی هستند؛ اما نکته حائز اهمیت این است که نظام آموزشی کشور و وزارت آموزش و پرورش نتوانسته است در مقابل تهاجم فرهنگی نوجوانان و جوانان را از این آلودگی‌ها مصون کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین برنجکار ضمن اشاره به انجام نشدن سند تحول در نظام آموزش و پرورش توسط دولت، به اجرایی شدن سند 2030 انتقاد کرد و یادآور شد: قبل از ورود سند ۲۰۳۰ و مطرح شدن آن، سند تحول در نظام آموزش و پرورش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده بود؛ اما دولت سند تحول شورای عالی را نادیده گرفت و با آمدن سند ۲۰۳۰ دولت برای اجرای آن دست به کار شد که با فرمایش صریح رهبری درمورد غلط بودن این سند و عدم اجرای آن، جلوی اجرای رسمی این سند را گرفتند.

وی با اشاره به خطر انحراف و آلوده شدن فرهنگ عمومی جامعه از طریق نظام آموزشی غلط خاطرنشان کرد: اینکه در نظام آموزشی کشور مشکلات و معضلاتی وجود دارد، معلوم و مشخص است. نظام آموزشی مشکل‌دار در فرهنگ عمومی کشور و جامعه نیز تأثیر می‌گذارد و اگر این نظام آموزشی درست نشود، بدون شک برای آینده ایران خطرساز خواهد بود. دولت، مسؤولان دلسوز و مردمان باید به فکر تحول در نظام آموزش و پرورش کشور باشند.

استاد حوزه و دانشگاه به اظهار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و افزود: طبق ادعای خود اعضای شورا سندهای خوبی در این شورا تصویب شده است؛ اما اصلی‌ترین مشکل را اجرای این سندها می‌دانند. با این حال باید دید که چه کسی مقصر اصلی این اهمال کاری است، متأسفانه این مسأله برای ما و مردم واضح نیست و بعد از آن باید سریع‌تر به فکر اجرای این اسناد باشیم تا اگر هم مشکلی در اجرای آن وجود دارد یا در خود اسناد، بتوانیم هر چه سریع‌تر برطرف کنیم و اسناد مناسب و مطلوبی را برطبق معیارهای انقلاب و اسلام ارائه دهیم.

وی آموزش و پرورش را مهم‌ترین نهاد اجتماعی دانست و گفت: آموزش و پرورش و وزارت علوم در دستان دولت است که دو نهاد بسیار مهم در جامعه می‌باشند و وزارت آموزش و پرورش بسیار مهم‌تر از وزارت علوم می‌باشد چرا که افراد و نیروهای وزارت علوم را افراد آموزش و پرورش تأمین خواهد کرد. برای همین این نهاد بسیار مهم را نباید فراموش کنیم و دولت نباید با اهمال کاری در انجام وظایف خود، آینده کشور را به خطر بیاندازد.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار با اشاره به تعطیلی دانشگاه ها در اوایل انقلاب، خاطرنشان کرد: در اوایل انقلاب که بحث انقلاب فرهنگی مطرح شد و مدتی دانشگاه ها تعطیل شدند، قرار بود انقلابی در عرصه آموزشی و فرهنگی به وجود بیاید؛ اما آن تحولی که باید رقم می‌خورد، انجام نشد و به اصلاحاتی اکتفا شد.

وی به وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: سند، چشم انداز، قوانین و مصوبات ۲۰ الی ۳۰ درصد کار را در جامعه به جلو می‌برند؛ اما ۷۰ الی ۸۰ درصد مابقی اجرای این طرح‌ها می‌باشد که توسط مدیران اجرایی انجام می‌شود و متأسفانه این مسؤولان اجرایی کشور، مصوبات را یا توجهی ندارند و انجام نمی‌دهند یا به خوبی صورت نمی‌گیرد.

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه، از اهمال دولت در اجرای مصوبات و وظایف خود گلایه کرد و گفت: از طرفی وقتی که در کشور سندی تصویب می شود اگر مشکل دارد باید مسؤولان اجرایی آن که قوه مجریه است؛ اشکال کنند؛ اما دولت هیچگونه اشکالی وارد نکرده است و از طرف دیگر باید برروی اجرا شدن یا نشدن آن نظارت درستی باشد تا بتوان جلوی اهمال کاری‌ها را گرفت.

ارسال نظرات