۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۶۶۹۹۵۵
آیت الله مظاهری مطرح کرد؛

ویژگی اسم الله و چرایی استعانت به اسم خداوند

ویژگی اسم الله و چرایی استعانت به اسم خداوند
اصفهان - رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: برای اینکه خدا را ببینیم ابتدا باید استعانت بجوییم به اسم خداوند، الله اسم اعظم است اما مهم این است که چه کسی آن را بگوید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان در درس اخلاق مجازی امروز خود با بیان اینکه سوره حمد ام الکتاب و فاتحه الکتاب و بهترین سوره‌ها است، گفت: بسم الله الرحمن الرحیم بهترین آیه قرآن کریم است و 115 مرتبه در قرآن کریم تکرار شده است.

وی در ادامه افزود: اینکه چرا به نام خدا تبرک جسته است نه به خود خداوند به این علت است که ما اولا سروکار با اسم خداوند داریم و آنچه می‌توانیم بگوییم اسم خداوند است، مانند یا الله و یا رب گفتن و زبان و دل ما با اسم خداوند سر و کار دارد.

 

عظمت اسم خداوند نشان دهنده عظمت بی کران خداوند است

آیت الله مظاهری با بیان اینکه همه متصورات ما در معانی است و معانی سروکار دارد با خداوند متعال، اظهار کرد: اگر ما به مقامی برسیم خداوند را خواهیم یافت و با چشم دل خدا را خواهیم دید و با گوش دل حرف‌های خداوند را خواهیم شنید ولی تا به مقامی نرسیم همه چیز ما لفظ و اسم و علم است، علم متصور ما است و به همین دلیل در بسم الله با همان اسم خداوند سروکار داریم.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اینکه اسم خداوند هم دارای عظمت است و باید برای آن استعانت بجوییم، تصریح کرد: قرآن کریم می‌فرماید با اسم خداوند شروع کنید نه با اسم یک بت، پروردگار عالم اسم دارد و ما قرآن را و کارهایمان را این اسم‌ها شروع می‌کنیم و به واسطه آنها به خداوند متوسل می‌شویم.

وی ادامه داد: همه ما عالم به هر علمی باشیم با اسم خداوند سروکار داریم البته افرادی که خدا را یافته‌اند با خود خداوند سروکار دارند نه با اسم او، اگر بخواهیم به این مقام برسیم باید از همین اسم و استعانت به اسم خداوند شروع کنیم، خدا را با اسم صدا کنیم تا شاید لیاقت پیدا کنیم تا خداوند جواب ما را بدهد.

 

برای یافتن خداوند باید به اسم خداوند استعانت بجوییم

آیت الله مظاهری استعانت به اسم خداوند را مقدمه بر یافتن خداوند توصیف کرد و گفت: به جایی می‌توانیم برسیم که خداوند با ما حرف بزند و وقتی سوره حمد می‌خوانیم می‌توانیم صدای خداوند را بشنویم و آن وقت خدا را یافته‌ایم و البته رسیدن به این مرتبه بسیار کمیاب است.

رییس حوزه علمیه اصفهان رسیدن به مقام یقین را نیازمند عبادت کردن و رابطه با خداوند داشتن دانست و تصریح کرد: به حسب چشم، زبان، تخیل‌ها و تفکراتمان اگر رابطه ما با خدا محکم بشود کم کم خداوند متعال خود را به ما نشان خواهد داد، همه پیامبران و اولیای الهی آمده‌اند تا ما خداوند را با چشم دل و فطرت ببینیم و او را با عمق جان خود ببینیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم به جایی برسیم باید با همین اسم خداوند و لفظ شروع کنیم، اسم خداوند بسیار مؤثر است، ما اگر عظمت به اسم خداوند بدهیم مشخص است که به خداوند هم عظمت بیشتری داده‌ایم، اینکه اسم خداوند و الفاظی که دلالت بر خداوند می‌کند را عظمت بدهیم نشان دهنده این است که انسان چه عظمتی بی نهایتی برای خداوند قائل است.

 

الله اسم اعظم خداوند است

آیت الله مظاهری پاکی دل و زبان را از شروط بردن نام خداوند عنوان کرد و گفت: وقتی پاک باشیم و نام خداوند را ببریم نشان دهنده عظمتی است که برای خداوند قائل هستیم، پروردگار عالم بنابر مشهور هزار و یک اسم دارد، در دعای جوشن کبیر که خیلی دعای بالا و خوبی است و حتما اسم اعظم در آن وجود دارد اسم‌های خداوند ذکر شده است و الله بالاترین در میان همه اسماء الهی است و مشهور در بین علما این است که الله اسم اعظم خداوند است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اینکه اسم اعظم دل و زبان خاص به خود را می‌خواهد، اظهار کرد: اسم اعظم مانند انگشتر حضرت سلیمان و عصای حضرت موسی است، باید در اختیار اهلش باشد تا کارهای بزرگی بکند، الله اسم اعظم است اما مهم این است که چه کسی آن را بگوید، اگر اهل دل بگوید با آن می‌تواند کارهای بزرگی بکند، شرط این مسأله دل و زبانی است که به غیر از خداوند در آن چیزی جاری نباشد.

وی خاطرنشان کرد: الله به طور مسلم اسم اعظم است، فرق دیگر آن با سایر اسماء الهی این است که الله همه هزار اسم خداوند را در بر دارد و این مثل خدا در زبان فارسی است، الله عَلَم برای خداوند است و خدا نیز مانند الله است، یعنی اسم دال بر جمیع اسماء الله است و شاید هم پیامبران فارسی اسم خداوند را به مردم تعلیم داده‌اند و الله و خدا هر دو اسم وضع شده برای ذات مستلزم جمیع صفات کمالات خداوند است./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات