۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۶۷۰۱۹۳
صدقه جاریه امام؛

کلیدی‌ترین نهاد انقلابی، کم کارترین نهاد فرهنگی!

کلیدی‌ترین نهاد انقلابی، کم کارترین نهاد فرهنگی!
حجت‌الاسلام جمالی گفت:این شورا با توجه به دید بلند و عمیق امامین انقلاب جزو کلیدی‌ترین نهادهای انقلابی است؛ اما با این همه امروز آن را جزو کم کارترین نهادها می‌بینیم.

حجت‌الاسلام دکتر مصطفی جمالی عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در رابطه با شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن یادآوری این سخن حضرت امام(ره) که اگر این انقلاب سیاسی منجر به یک تحول فرهنگی نشود، از این انقلاب جز پوسته چیزی نمی‌ماند، بیان داشت: این شورا با توجه به دید بلند و عمیق حضرت امام و رهبر معظم انقلاب جزو کلیدی‌ترین نهادهای انقلابی است؛ اما با این همه امروز آن را جزو کم کارترین نهادها می‌بینیم.

وی در ادامه افزود: همانطور که در طول تاریخ دیده شد، یکی از علل شکست انقلاب‌ها همین عدم ایجاد تغییر هم زمان انقلاب فرهنگی با انقلاب سیاسی است و شاید به همین دلیل برخی نظریه پردازان معتقدند که هر انقلاب در طول زمان شروع به از بین بردن نیروها و آرمان‌های خود می‌کند. انقلاب اسلامی نیز با توجه به این قاعده بنا بود ایجاد تغییر کند و با در نظر گرفتن اینکه این نظام در زمانی ظهور کرد که تمدن حاکم، تمدن مادی دنیای غرب بود ایجاد شد، لازمۀ آن ایجاد فرهنگی جدید و نفوذ آن به عمیق‌ترین لایه‌های فرهنگ تا حوزه فرهنگ عمومی و تخصصی بود.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی، با بیان این نکته که ما قصد نادیده گرفتن تلاش‌های این نهاد را نداریم، اضافه کرد: امروزه این نهاد تبدیل به نهادی منفعل گردیده و کارکرد ضعیفی دارد برای مثال به حوزۀ فرهنگ تخصصی و دانشگاه‌ها نگاه کنید؛ آیا این دانشگاه‌ها در تراز انقلاب اسلامی هستند؟ امروزه در جهان دانش را به صورت شبکه‌ای کنترل کرده و در جهت پیشبرد اهداف تمدنی خود استفاده می‌کنند، ما نیز با وجود اینکه مدعی تمدن جدید در مقیاس جهانی هستیم و خواستار فتح سنگرهای کلیدی جهان هستیم، نیاز به پشتوانۀ قوی فرهنگی داریم که متأسفانه این شورا در این مقیاس فکر نمی‌کند.

حجت‌الاسلام جمالی با اظهار تأسف نسبت به در تراز نبودن شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: هنوز برخی از بزرگان متوجه اضطرار این موضوع نشده‌اند و گاهی با مقولۀ مهندسی فرهنگ نیز آشنایی درستی ندارند که همین موضوع علت ضعف‌هایی در این شورا گشته است. باتوجه به فرمان آتش به اختیار می‌توان دریافت که رهبری نیز از این شورا ناامید هستند و اگر به بیانیۀ گام دوم دقت کنیم، این بیان وجود دارد که بعد از این چهل سال تنها بنیان انقلاب علمی صورت گرفته است و هنوز انقلاب علمی و تولید علم صورت نگرفته است که در نتیجه درمی‌یابیم، آن نهادهای مسؤول کار خود را درست انجام نداده‌اند.

وی ادامه داد: همۀ نیروهای انقلاب باید نقشۀ مهم تمدن اسلامی را که رهبری پیش روی ما گذاشتند را در نظر بگیریم و ناظر به هدف و نقشه حرکت کنیم تا به ایجاد یک حرکت از پایین بپردازیم و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را شکل  دهیم؛ به هم‌افزایی بپردازیم و بتوانیم در همۀ حوزه‌ها همکاری داشته باشیم تا این جبهه برای مقابله با دشمن آماده شود. همانطور که می‌دانید دشمن برای شبیخون فرهنگی زدن درحال تلاش است و قصد تخریب ارزش‌های ما را دارد و تنها راه مقابله با آن‌ها ایجاد قرارگاه فرهنگی است.

ارسال نظرات