۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۶۷۰۵۳۶
گزارشی از نشست آسیب شناسی پژوهش در حوزه؛

از نبود مجمع مراکز پژوهشی تا بی اطلاعی جامعه از دستاوردهای علمی حوزه

از نبود مجمع مراکز پژوهشی تا بی اطلاعی جامعه از دستاوردهای علمی حوزه
حجت الاسلام والمسلمین اسلامی با تبیین مهم ترین آسیب های پژوهش در حوزه های علمیه، خواستار ایجاد مجمع مراکز پژوهشی شد و از ضعف پژوهشگران حوزه در موضوع یابی خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، همزمان با روز پژوهش، نشست بررسی  آسیب های پژوهش و ارتباط آن با رسانه،با سخنرانی حجت‎الاسلام والمسلمین رضا اسلامی، عضو هیأت علمی پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در خبرگزاری رسا برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی در این نشست با اشاره به رشد رساله نویسی در حوزه گفت: متأسفانه با رشد رساله نویسی شاهد پرداختن به پژوهش های کم ثمر هستیم و بسیاری از رساله ها و پایان نامه ها به موضوعاتی نیاز روز جامعه است نمی پردازند.

وی افزود: ما شاهدیم که پژوهش های غنی در عرصه اقتصاد، فرهنگ خانواده و دیگر عرصه ها مبنای کار اجرایی قرار نمی گیرد و این جای سوال دارد که چقدر از کار اقتصادی و فرهنگی ما پشتوانه پژوهشی دارد و چرا  از پژوهش های انجام شده استفاده ای نمی شود؟

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید بر این که جامعه اطلاع چندانی از دستاوردهای علمی، پژوهشی و نیز کارکردهای طلاب و روحانیت ندارد، افزود: یکی از کارهایی که رسانه در عرصه پژوهش باید انجام دهد این است که دستاوردهای پژوهشگران را در موضوعات مختلف کشف کند و به تصمیم گیران اقتصادی، فرهنگی و دیگر تصمیم گیران معرفی کند تا این محصولات مبنای قانونگذاری قرار گیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی با تاکید بر این که پژوهش باید معطوف به حل مسائل جامعه و مشکلات نظام سالامی باشد اظهار داشت: متاسفانه مراکز پژوهشی حوزه چندان با مسائل روز مره درگیر نمی شوند و آن گونه که شایسته و بایسته است به مسائل جدید پرداخته نمی شود.

وی گفت: امور خرد و کلان باید متکی به پژوهش باشد و اینکه پژوهشگران کمر خم می کنند، محاسن شان سفید می شود اما دولت ها می گذرند و ثمره یک عمر تلاش آن ها بی اثر می ماندو این جای تأسف دارد.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی بیان داشت: یکی دیگر از کارهایی که رسانه باید متکفل آن شود معرفی اولویت های پژوهشی است تا بودجه ها هدر نرود و محصول کار پژوهشگران علم لاینفع نباشد و برای این منظور لازم است تنوع نیازهای جامعه در نظر گرفته شود.

استاد حوزه و دانشگاه یادآورشد: متاسفانه صدا و سیما مجله خبری راجع به حوزه و روحانیت ندارد، آثار و تولیدات علمی حوزه و حوزویان در داخل و بیرون حوزه شناخته شده نیست، حقیقتا بنده غصه می خورم که چرا افراد متفکر و صاحب نظر ما را نتوانسته ایم به درستی معرفی کنیم.

از نبود مجمع مراکز پژوهشی تا بی اطلاعی جامعه از دستاوردهای علمی حوزه

وی افزود: امپراتوری رسانه ای غرب در مقابل ما ست و هرچه تولید کنیم او هم در مقابل اثرها می آفریند و حتی از ترور هنرمندانی چون مرحوم سلحشور هم ابایی ندارد چراکه ما پایه های غرب را هدف قرار داده ایم، بنابراین نباید از پا بنشینیم و نباید گرفتار حاشیه و مسائل فرعی شویم.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی گفت: رسالت اصلی حوزه تبلیغ است و تبلیغ هم باید پشتوانه پژوهشی داشته باشد و تبلیغی موفق است که پشتش به پژوهش گرم باشد که نمونه آن را در سخنرانی های آقای قرائتی می بینیم که یک تیم پژوهشی پشت آن است.

وی اظهار داشت: روحانی باید رسانه شناس باشد، رسانه ای باشد و در واقع باید ترفندها رسانه ای در حوزه تدریس شود و این از نیازهای روز طلبگی است و ناشناخته بودن روحانیت حوزه علمیه وحتی علمای بزرگ نتیجه دوری از رسانه است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آسیب های فراروی پژوهش گفت: موضوع شناسی نامناسب، تکراری بودن پژوهش ها ، کمبود در خصوص اساتید پژوهشی و آشنا نبودن طلاب با فنون پژوهشی از آسیب های اصلی پژوهش است.

حجت الاسلام والمسلمین ادامه داد: علاوه بر اعطاء جوائز به پژوهشگران برتر باید امتیازاتی در تبلیغ و ادامه تحصیل به این افراد داده شود و به آن ها جایگاه اعطا شود.

حجت الاسلام اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص کاربردی نبودن پژوهش های حوزه گفت: ابتدا باید به این افراد پاسخ داد که مگر  پژوهش های دانشگاهی چقدر کاربردی هستند.

از نبود مجمع مراکز پژوهشی تا بی اطلاعی جامعه از دستاوردهای علمی حوزه

وی ادامه داد: پاسخ حلی به این اتهام این است که برخی به خاطر باور غلط و اینکه باور نمی کنند که ما بتوانیم در موضوعاتی چون طب سنتی سخن جدیدی داشته باشیم به این پژوهش ها وقعی نمی نهند و آن ها را نادیده می گیرند.

وی افزود: غرب می خواهد بگوید که نسخه آن ها تنها نسخه برای دنیاست در اداره دنیا و کتاب هایی مانند پایان دنیای فوکویاما در مقام بیان همین مطلب است اما اسلام آمده تا همین طرز تفکر و الگو را بشکند و البته این به این معنی نیست که هرچه غرب می گوید غلط است.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی گفت: البته برخی پژوهش ها قابل استفاده نیست چرا که نیاز روز را در نظر نگرفته اند، پژوهشگران باید علاوه بر اینکه به تحقیق کتابخانه ای بپردازند و در نرم افزارهای علمی غور کنند باید در جامعه نیز سیر و نیازهای واقعی را درک کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با بودجه کم پژوهش اظهار داشت: بودجه در امر پژوهش بسیار با اهمیت است اما همین بودجه بسیار گاهی آفت زاست و پژوهش های سطحی را با خود به همراه دارد.

از نبود مجمع مراکز پژوهشی تا بی اطلاعی جامعه از دستاوردهای علمی حوزه

وی ادامه داد: در شرایطی که بودجه پژوهش حداقلی است باید به دنبال راهکار بود که یکی از این راهکارها استفاده از ظرفیت پایان نامه های اجباری سطوح مختلف حوزه و جهت دهی به آن هاست.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی افزود: برخی مؤسسات پژوهشگر دارند و برخی بودجه و باید این دو دسته به همکاری های خود بیفزایند تا پژوهش بر زمین نماند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار ایجاد مجمع مراکز پژوهشی حوزه شد و گفت: در حال حاضر خلاء این مجمع احساس می شود، مراکز و مؤسسات پژوهشی چندان با یکدیگر هم افزایی و تعامل ندارند؛ انجمن ها باید بتوانند ارتباط پژوهشگران را به درستی برقرار کنند. /1399/ج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
سلام;متذکرشویدمجلس انقلابی تر؟ازاکثریت دوره هادرجهت رفع غیرمنطقی شدن افزایش قیمت کالاوخدمات بموازات مقررات تجاری ودیجیتالی آنهاو"درج قیمتها"تبصره ای مبنی براشدمجازات مسول ذیل وصدربافوریت مقنن شودتاتعزیری ودادستانی هم عمدوسهو وعذری نداشته باشند.ضمنالازمست آیت اله منتظری دادستان کل کشوربابرخی ضعفهای فعلی جدی تربرخوردنماید.تشکر
0
0