۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۶۷۰۶۴۶
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه مطرح کرد؛

شهید فخری زاده؛ مالک اشتر عرصه مدیریت علمی و جهادی

شهید فخری زاده؛ مالک اشتر عرصه مدیریت علمی و جهادی
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: فخری زاده مالک اشتر در مدیریت علمی و جهادی بود و من چنین شخصیتی را سراغ ندارم که بر بعد معرفتی علم تأکید داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست علمی گفت و گوی فلسفه اسلامی و فیزیک، ظرفیت ها و چالش ها با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رییس هیات مدیره مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها و ابراهیم اصولی عضو هیئت علمی دانشگاه مالک اشتر پیش از ظهر امروز در مجمع عالی حکمت برگزار شد.

در این نشست که در راستای نکوداشت شهید فخری زاده برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به سالروز شهادت شهید مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: شهید مفتح از بزرگان حوزه و دانشگاه در این روز به شهادت رسید و نحوه ترور ایشان نیز که بسیار تلخ بود و توسط سه تیم ترور و در سه مرحله انجام شد گفته نمی شود.

وی با اشاره به شهادت شهید فخری زاده بیان داشت: دشمن نسبت به اندیشمندان تأثیرگذار ما بسیار حساس است و همواره به دنبال حذف این افراد بوده است.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: ناشناخته بودن شهید فخری زاده تنها به خاطر مسائل امنیتی نبود و بسیاری از افراد اینچنینی هستند که با وجود منع امنیتی مطرح می شوند، بلکه دلیل این ناشناخته ماندن کتوم بودنش بود و نمی خواست دستاوردهایش مطرح شود.

وی ادامه داد: فخری زاده انسانی متواضع و اخلاقی بود و مدت ها در جلسات مجمع عالی حکمت شرکت می کرد و حضور منظمی در این جلسات داشت و بر برگزاری آن ها تأکید داشت.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: جلسات متعددی در مجمع شکل گرفت مانند موسیقی و فلسفه، زیست شناسی و فلسفه و یکی از بانیان جلسه فیزیک و فلسفه نیز خود شهید فخری زاده بود و وی معتقد به بهره گیری از فلسفه اسلامی در فیزیک بود.

وی افزود: شهید فخری زاده با وجود اینکه در معرض ترور و حتی ربوده شدن بود اصرار داشت در جلسات شرکت کند و حتی قبل از حضور در جلسات با آن همه مشغله مطالعه می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: وی به دنبال ارتباط فلسفه اسلامی و فیزیک بود و این درحالی بود که بسیاری منکر این ارتباط بودند و وی معتقد بود باید مباحث هستی شناسی و فلسفی فیزیک را حل کنیم.

رییس هیات مدیره مجمع بین المللی اساتید مسلمان با اشاره به تأکید شهید فخری زاده بر تعامل فیزیک و علوم تجربی با فلسفه اسلامی اظهار داشت: اگر در برخی کتب قدیمی سیر کنیم مانند کتاب سید محمد حسین عقیلی خراسانی این رویکرد وجود دارد به این معنی که هم با زبان طبیعیات سخن می گوید و هم با زبان فلسفه به بیان دیدگاه های خود می پردازد.

وی افزود: دغدغه فخری زاده شناخت مابه ازای واقعی فیزیک و ریاضی و دیگر علوم بود و در راستای  کاربردی کردن این علوم تلاش می کرد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به تأکید فخری زاده بر بعد معرفتی علم گفت: فیلسوفی که با قرآن و روایات انس نداشته باشد در فلسفه اش می ماند.

وی اظهار داشت: شهید فخری زاده مالک اشتر در مدیریت علمی و جهادی بود و من چنین شخصیتی را سراغ ندارم شخصیتی که دانشمندان را جمع می کرد و از علم آن ها برای حل مشکلات جامعه استفاده می کرد و این را خوب درک کرده بود که علم باید یک عقبه فلسفی و معرفتی داشته باشد./1399/پ202/ب1

ارسال نظرات