۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۶۷۰۷۱۳
کدخدایی:

بودجه نواقص دارد

بودجه نواقص دارد
سخنگوی شورای نگهبان گفت: بودجه امسال نواقصی داشت که همانند سال گذشته یادآوری کردیم و ما نگران قانون بودجه هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، ظهر امروز در نشست خبری که به صورت حضوری و مجازی برگزار شد به مصوبات متعددی که توسط شورای نگهبان رسیدگی شده اشاره و عنوان کرد: یکی از آن طرح ها موافقت شورای نگهبان با طرح افزایش سقف سهام تامین اجتماعی بود که با رفع ایرادات آن از سوی مجلس شورای اسلامی عدم مغایرت آن با شرع مقدس و قانون اساسی صادر شد.

وی به طرح استفساریه تبصره یک بند ذ ماده ۸۷ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اشاره و اظهار داشت: این طرح مربوط به جذب ایثارگران می شد که مقررات وضع شده بعد از رفع ایراد در نهایت به تایید شورای نگهبان رسید.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح ابلاغ یک بند ب تبصره یک قانون بودجه سال 99 کل کشور عنوان کرد: این طرح دولت را مکلف می کند 40 هزار میلیارد ریال برای امور عمرانی در اختیار نهادهای مختلف قرار دهد که این طرح نیز بعد از اصلاح تایید شد. همچنین لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی و طرح اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی بعد از رفع ایرادات عدم مغایرتش با شرع مقدس قانون اساسی اعلام شد.

کدخدایی از موافقت شورای نگهبان با طرح مدرک تحصیلی دوم فرهنگیان خبرداد و عنوان کرد: این طرح نیز با رفع ایرادات از سوی مجلس عدم مغایر با شرع و قانون اساسی دانسته شد. همچنین اشکالات طرح دو فوریتی اصلاح ماده 54 که مربوط به مالیات بر خانه های خالی است از سوی مجلس رفع و مغایرتش با شرع و قانون اساسی تایید شد. طرح موسوم به معیشت و طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی در یک نوبت مغایر با اصل ۷۵ شناخته شد اما ابهامات مطرح شده رفع و مغایرتش با شرع و قانون اساسی تایید شد.

وی حفاظت از سلامت انتخابات و مردم را از مهمترین وظایف شورای نگهبان در انتخابات پیش رو دانست و گفت: تمامی دستگاه ها و شورای نگهبان تلاش دارند انتخابات 1400 را براساس پروتکل‌های بهداشتی به نحوی برگزار کنند که آسیبی به کسی وارد نشود وزارت کشور نیز انتخابات الکترونیکی را پیگیری کرده و شورای نگهبان با این امر مخالفتی ندارد. برای رای گیری پستی نیازمند قانون هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه بودجه باید کارآمد، واقعی و منطبق با نیازهای کشور باشد، اظهار داشت: بودجه امسال نواقصی داشت که همانند سال گذشته یادآوری کردیم و ما نگران قانون بودجه هستیم. قانون بودجه ایرادات متعددی دارد که باید شاکله آن تغییر کند.

کدخدایی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا افرادی که قبلا رد صلاحیت شدند می توانند در انتخابات آتی شرکت کنند، گفت: همه افراد می توانند شرکت کنند اما تایید آنان بستگی به شرایط آنها و بررسی شورا دارد.

وی به تصویب طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها اشاره کرد و ادامه داد: این طرح بعد از رفع اشکال از سوی مجلس عدم مغایرت آن با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد./813/

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات