۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۶۷۰۸۳۳
حجت الاسلام صرفی تشریح کرد؛

گزارشی از فعالیت های آموزشی و پژوهش محور مرکز فقهی ائمه اطهار

گزارشی از فعالیت های آموزشی و پژوهش محور مرکز فقهی ائمه اطهار
معاون آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به تشریح فعالیت های آموزشی و پژوهش محور این مرکز پرداخت و تأکید کرد که در کنار مسأله آموزش برنامه های پژوهشی نیز برای طلاب وجود دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مصطفی صرفی معاون آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در نشستی خبری به تشریح فعالیت های آموزشی و پژوهش محور این مرکز فقهی گفت: ما در مقطع سطوح عالی 80 طلبه داریم و وظیفه های پژوهشی بر عهده شان گذاشته ایم؛ طبق وظایفی که برای طلاب تعریف شده، هر طلبه در سال 3 مقاله علمی باید ارائه دهد که در مجموع ما در هر سال 240 مقاله علمی سطح بالا داریم.

وی ادامه داد: ما در جذب طلاب بنا را بر نخبه بودن گذاشته ایم، از این جهت مقالاتی که این طلاب ارائه می دهند بسیار ارزشمند است؛ امسال از میان حدود 500 تا 700 طلبه ای که در آزمون جذب مرکز فقهی شرکت کرده بودند، تنها 17 نفر را پذیرش کردیم.

حجت الاسلام صرفی تأکید کرد: ما موضوعات پژوهشی را به طلاب ابلاغ می کنیم و طلاب نیز به منابع ابلاغی مراجعه کرده و مقاله ای را با نقد و بررسی های علمی و در نهایت با ارئه نظر خود به پایان می برند.

وی از تصویب یک طرح تحول پژوهشی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خبر داد و خاطرنشان کرد: ما رسالات فاخر را پس از ارزیابی برای چاپ ارائه می کنیم.

معاون آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه به آسیب های تقریرنویسی اشاره کرد و گفت: تقریر باید فراتر از آن چیزی باشد که استاد می گوید؛ امروز طلاب همانند روزنامه نگاران تقریر نویسی می کنند و با توجه به وجود صوت و مباحث استاد، تقریرنویسی را امری لغو می دانند، در حالی که سیره علمای بزرگ نشان می دهد تقریر نویسی چیزی فراتر از مطالب استادان است و طلاب باید تقریرهای خود را با مراجعه به منابع به رشته تحریر درآورند.

وی افزود: ما در مرکز فقهی طلاب را موظف به تقریر نویسی به این شکل کرده ایم و باید هر کدام از طلبه ها پنج تا هفت نوبت تقریر ماهیانه را به ما تحویل دهند؛ سالیانه و در مجموع هزار و 50 عدد تقریر از سوی طلاب به دستمان می رسد که آن را در اختیار اساتید قرار می دهیم تا مطالعه کرده و اشکالات آنها را استخراج کنند؛ آن اشکالات را به طلاب بازگو می کنیم و پس از اصلاح آنها، این تقریرات را بایگانی می کنیم و در عرصه های مختلف مورد استفاده قرار می دهیم.

حجت الاسلام صرفی با اشاره به برگزاری 10 مورد نشست علمی ترویجی در هر سال از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: طلاب در سال موظف به نوشتن یک مقاله تابستانی هستند تا در اوقات فراغت خود به آن بپردازند و پس از ارائه آن را در سایت مرکز فقهی قرار می دهیم.

وی در پایان بیان کرد: برای تقویت شخصیت علمی و اعتماد به نفس طلاب جلسات تمرین نظریه پردازی را نیز برای آنها برگزار می کنیم که تا کنون ثمرات بسیار خوبی هم داشته است./841/پ210/ب1

ارسال نظرات