۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۶۷۰۸۶۶

تولید ۳۵ عنوان کتاب در سال ۹۹ وهمکاری علمی با پژوهشکده وزارت دفاع و اطلاعات

تولید ۳۵ عنوان کتاب در سال ۹۹ وهمکاری علمی با پژوهشکده وزارت دفاع و اطلاعات
معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: در سال جدید ۳۵ عنوان کتاب تولید شده و با وزارت دفاع و اطلاعات نیز در حوزه فقه امنیت و فقه اطلاعات تفاهم نامه امضا شده است.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین «سید جواد حسینی خواه» پیش از ظهر امروز(دوشنبه 1دی) در نشست خبری مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت سالروز میلاد با سعادت حضرت زینب کبری(س) اظهار داشت: در یک سال اخیر در چند حوزه مختلف در معاونت پژوهش در خدمت دوستان هستیم.

معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که حوزه نخست گروه های پژوهشی است، افزود: یکی از آنها گروه فقه پزشکی است که در راستای تربیت پژوهشگر فعالیت می‌ کند و ما همچنین دوره آموزش پژوهش محور فقه پزشکی را در دست برگزاری داریم که امسال سومین دوره پذیرش طلاب در دوره فقه پزشکی است و این افراد بعد از فارغ التحصیلی به عنوان پژوهشگر تخصصی مشغول فعالیت می‌ شوند.

وی اضافه کرد: کار دیگری که با همکاری معاونت آموزش صورت می‌ گیرد برگزاری کارگاه های نقد مقالات و آموزش روش تحقیق است که به صورت عملی وکارگاهی در مرکز برای طلاب و دانش پژوهان در حال برگزاری است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خواه در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: در بخش انتشارات و کتاب گزارشی که از سایت خانه کتاب گرفته ایم 35 عنوان کتاب را در سال 99 منتشر کرده ایم که نسبت به سال های قبل قابل مقایسه نیست و در علوم مختلف اعم از فقه عبادات، فقه سیاسی، فقه پزشکی، کلام، مطالعات مذاهب، اصول فقه، حدیث، قرآن، فقه اقتصاد و فقه و حقوق بوده است.

وی با بیان این که هم اکنون چیزی حدود 10 کتاب در مرحله چاپ داریم، گفت: این تعداد کتاب نیز یا برای گرفتن مجوز منتظر مانده اند یا منتظر چاپ و صفحه آرایی هستند ولی کارهای آنها نهایی شده و ارزیابی ها انجام شده است.

معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: کار دیگری که در بحث عرضه آثار مرکز انجام می‌ دهیم عرضه دیجیتالی آثار فاخر مرکز است که با برخی سایت های دیجیتالی فروش کتاب قرارداد همکاری نوشته شده تا به صورت دیجیتالی به فروش آثار بپردازیم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اقدامات این مرکز در ارتباط با نرم افزارهای آثار تولید شده گفت: در حوزه نرم افزاری نیز علاوه بر تهیه بانک های اطلاعاتی از آثار مرکز یک سامانه پژوهشی به نام مپفا نیز راه اندازی شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: بحث دیگر در ارتباط با مقالات است که مجله تخصصی فقه و اجتهاد در شرف اخذ مجوز علمی پژوهشی است که تا سال قبل پنج شماره منتشر شده بود و چهار شماره آن امسال چاپ شده است و شماره دهم نیز به زودی منتشر می‌ شود.

این استاد سطح عالی حوزه در ادامه به ارائه گزارشی از درس نامه های تولیدی این مرکز پرداخت و عنوان کرد: در حوزه درسنامه ها نیز با توجه به اینکه ما دوره آموزشی فقه پزشکی داریم برخی منابع مطالعاتی فقه پزشکی به صورت تولید درسنامه آیات فقه پزشکی و احکام فقه پزشکی در حال تهیه است و در گروه قرآن نیز درسنامه آیات معاد به زودی آماده می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خواه با اشاره به طرح های پژوهشی مرکز یادآور شد: طرح های خوبی را جذب کرده ایم و در دست اقدام داریم که از جمله آنها می توانیم به منشور حقوق بیمار از منظر فقه امامیه و جراحی زیبایی در فقه پزشکی، تبدل پذیری مجازات از منظر فقه امامیه در حوزه قضاء و در حوزه اقتصاد دو طرح خلق پول در اقتصاد و یکی ارزهای دجیتال را داریم.

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه فقه هنر و رسانه جلد نخست کتاب نظام مسائل فقه هنر و رسانه منتشر شده است و طرح پژوهشی هنر هفتم یا صنعت سینما به زودی آماده می‌شود و همچنین آیات فقه مسجد و فقه سیاسی اندیشه دفاعی امنیتی شیخ طوسی نیز به پایان رسیده و آماده ویرایش است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خواه ادامه داد: یک طرح پژوهشی جامع تحت عنوان فقه امنیت داریم که با ستاد کل نیروهای مسلح تفاهم نامه امضا شده و اعلام همکاری کرده ایم و همچنین طرح فقه اطلاعات با پژوهشکده وزارت اطلاعات تفاهم نامه ای امضا شده و در حال آماده سازی است.

معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ارائه گزارشی از نشست های علمی، سخنرانی های علمی و کرسی های علمی خاطرنشان کرد: به دلیل شیوع کرونا این نشست ها به صورت وبیناری برگزار می‌ شود که از جمله آنها می‌توان به نشست هایی در حوزه فقه سیاسی، فقه اجتماعی، فقه قرآن و حدیث اشاره کنیم.

وی بیان داشت: در ارتباط با تجلیل از پژوهشگران برتر، جشنواره پژوهشگران برتر را در دست اقدام داریم که با عنوان فاضل در سطح ملی برگزار می‌ شود ولی فعلا در سطح مرکز در هفته پژوهش نسبت به آثار پژوهشی طلاب، اساتید و پژوهشگران در بخش های مختلف فراخوان داده ایم که پس از ارزیابی در جشنواره پژوهشگران برتر مرکز تقدیر به عمل می‌ آید که امسال نیز این برنامه برگزار خواهد شد./826/

ارسال نظرات