۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۶۷۰۷۸۲
معرفی کتاب؛

نگرشی روش شناسانه به فرقه ها

نگرشی روش شناسانه به فرقه ها
انتشارات در مسیر آفتاب، کتاب نگرشی روش شناسانه به فرقه ها(بررسی مهم‌ترین روش‌های جذب فرقه ها و جریان‌های داخلی) نوشته حجت الاسلام وحید حاجی آقازاده را به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، فرقه ها، شیادانی که با نام معنویت و ماوراء به دنبال سوء استفاده از داشته های افراد ناآگاه هستند، راه های انحرافی و اموری از این دست امروزه در جامعه ما حیاتی دوباره یافته اند. جدا از زمینه های سنتی که جامعه ایران همواره برای اینگونه جریان ها و خرده جریان ها داشته است، زندگی مدرن و نیز طراحی شوم و شیطنت آمیز دشمنان در عرصه جنگ نرم نیز از دلایلی است که سبب شده است این امر اتفاق بیوفتد.

قرآن و هادیان راستین و عالمان ربانی دین همواره انسان ها را از | تبعیت کورکورانه برحذر داشته و انسانها را به عقلانیت و سلوک بر مدار دانایی و بینش فراخوانده اند. نقش تعالیم اسلامی در رشد و گسترش جریان های معرفتی، فکری و عقلانی در تاریخ اسلامی امری روشن است. قرآن راه هدایت خود را راهی روشن و مبتنی بر برهان و آگاهی و تدبر عنوان می کند.

انتشارات در مسیر آفتاب، کتاب نگرشی روش شناسانه به فرقه ها(بررسی مهم‌ترین روش‌های جذب فرقه ها و جریان‌های داخلی) نوشته حجت الاسلام وحید حاجی آقازاده را به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب نگرشی روش شناسانه به فرقه ها(بررسی مهم‌ترین روش‌های جذب فرقه ها و جریان‌های داخلی) دارای پنج گفتار است. عناوین گفتارهای این کتاب عبارت است از:

گفتار اول: آرامش

گفتار دوم: خرافات

گفتار سوم: چشم زخم، سحر، جن، شیطان(1)

گفتار چهارم: جن، شیطان، چشم زخم(2)

گفتار پنجم: کارهای خارق العاده و وزن آن در دین

ویژگی های اثر

1. پرداختن به مسأله فرقه ها

2. بررسی روش های ثابت جذب فرقه ها

3. پرداختن به شیوه های نگهداری از اعضای فرقه

4. بررسی راه های خروج از فرقه

جمع بندی

این کتاب برخلاف آثار دیگر از این دست کتاب ها، از مصادیق فرقه ها خبری نیست و در این جلد با جریان های فرقه ای که در قالب دین به جذب افراد مشغول هستند، پرداخته شده است. از نظر نویسنده دلیل اولویت قرار دادن این است که انحرافات این جریانات معنویت محور یا آرامش محور، از حساسیت و تیررس نهادهای حوزوی و امنیتی خارج مانده ولی حجم آسیب های آنها به مراتب بیشتر از فرقه های مطرح فعال بوده است.

برشی از کتاب

در صفحه 172 و 173 این کتاب درباره تعبیرهای عامه درباره جن این مطالب نگاشته شده است:

جن در فرهنگ عامیانه بسیاری از کشورها و ملل حضوری فعال و پرحاشیه دارد. داستان ها و افسانه هایی که در مورد دیدن جنیان و مراوده و گاه آزار و ترس دیدن از آنها در میان مردم بویژه مردمان گذشته نقل شده است بسیار شنیدنی است. بسیاری از این گزارشات نیز معمولا ترس آور بوده و نشان دهنده جرئت و جسارت یا بروز واقعه ای باور نکردنی و عجیبی برای فرد ناقل است. بسیاری از این گونه داستان ها از قول یک فرد دیگر از آشنایان و اقوام و افراد دیگر نقل می شود که ناشناخته هستند.

در عقاید عامه ایرانیان، جئيان مسلمان، زیبا و جنیان کافر، زشت و مهیب هستند که برخی سر دراز، یک چشم در میان پیشانی و دندان های دراز و نیز دارند. برخی از جن ها ممکن است بدن انسان یا سر حیوان داشته باشند با دست و پایشان مانند دست و پای حیوانات باشد یا از دهانشان آتش زبانه بزند و از بدنشان بوی بد متصاعد شود و معمولا میتوانند به هر صورتی که بخواهند در آیند؛ اما، غول به هر صورتی که درآید، نمی تواند پایش را، که به شکل پای خراست، تغییر دهد.

همچنین بنابر عقاید عامیانه در ایران، جئیان به زنهای زائو و نوزادان بسیار آزار می رسانند؛ ازاین رو، در یکی دو هفته اول پس از زایمان، زائو و نوزاد را حتی المقدور تنها نمی گذارند. اما بعد از اینکه زائو به حمام رفت و پاک شد، خطر آزار جنیان بسیار کاهش می یابد. در خراسان، مرضی را که به دخالت جتیان گریبانگیر نوزاد می شود، آن دردها» می نامند. گفته شده در این بیماری بچه کبود و متشنج می شود و اندکی بعد می میرد.

انتشارات در مسیر آفتاب، کتاب نگرشی روش شناسانه به فرقه ها(بررسی مهم‌ترین روش‌های جذب فرقه ها و جریان‌های داخلی) را در قطع رقعی و 254 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات در مسیر آفتاب به آدرس: تهران، فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس شرق، خیابان ولیعصر، كوچه 7، پلاک 20، واحد 1 مراجعه کنند./826/

ت/نگرشی روش شناسانه به فرقه ها

ارسال نظرات