۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۶۷۱۳۵۲

سیره اخلاقی،تربیتی، سیاسی و اجتماعی فاطمی

سیره اخلاقی،تربیتی، سیاسی و اجتماعی فاطمی
نویسنده در کتاب «درآمدی بر سیره فاطمی» با اشاره به ویژگی های تربیت اسلامی و معرفی بانوان اسوه در تاریخ،ابعاد رفتاری به ویژه اخلاقی تربیتی زندگی حضرت زهرا را ترسیم می کند.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، موسسه انتشارا ت زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) کتاب «درآمدی بر سیره فاطمی (اخلاقی، تربیتی، سیاسی و اجتماعی)»، نوشته علی رفیعی را روانه بازار نشر کرد.

درباره شخصیت الهی، مقام معنوی و سیره رفتاری حضرت فاطمه زهرا کتاب‌های فراوانی نوشته و بسیار سخن گفته اند. با این حال بررسی و شرح ابعاد زندگی بانوی اسلام موضوعی نیست که در یک یا چند کتاب بگنجد و یا از عهده کسی برآید. اگر هزاران برابر آنچه درباره شخصیت برترین بانوی جهانیان گفته یا نوشته شده است از سرچشمه ذهن و اندیشه بشر بجوشد و در بستر گفتار و نوشتار آدمی به جریان افتد، باز قطره‌ای خواهد بود از اقیانوس بی کرانه فضائل و مقامات معنوی‌اش.

ویژگی اثر

نویسنده محترم در سلسله مباحث این کتاب کوشیده است ضمن اشاره به ویژگی‌های تربیت اسلامی و معرفی اجمالی بانوان اسوه در تاریخ، ابعاد رفتاری به ویژه اخلاقی-تربیتی زندگی حضرت زهرا را ترسیم کند و از چگونگی سلوک معرفتی و عبادی آن حضرت گرفته تا شیوه‌های تربیت فرزند، آیین همسرداری، رفتار‌های ایثاگرانه و دلسوزانه با مردم، حمایت‌های آگاهانه و مسئولانه از مقام رسالت و امامت، صبوری و بردباری در برابر ناملایمات، چیره شدن بر بحران ها، تلاش‌های حق طلبانه و آگاهی بخشی و سرانجام حضور در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اجتماعی گوشه‌ای از سیره حضرت زهرا را به رشته تحریر درآورد.

ساختار کتاب

این اثر در شانزده فصل با عنوان های: ویژگی‌های تربیت اسلامی، بانوان اسوه در تاریخ، ابعاد شخصیت حضرت زهرا، ایمان و خداشناسی، عبادت و بندگی خالصانه، اطاعت پذیری و تبعیت از مقام نبوت و امامت، عصمت و عفت، تعهد و مسؤولیت پذیری، صبوری و بردباری، زهد و ساده زیستی، ادب وقار و مهربانی، ایثار و انفاق، حق طلبی ظلم ستیزی و آگاهی بخشی، همسرداری، فرزندداری و حضور در عرصه‌های اجتماعی سیاسی و نظامی سامان یافته است.

برشی از کتاب

نگارنده در صفحه 123 به بررسی از ویژگی های شاخص حضرت در همسرداری پرداخته و در این بین درسهای در این زمینه به نسل امروز می دهد و در ادامه چنین می نویسد:

همسرداری، بی شک زن در زندگی خانوادگی نقش محوری و تعیین کننده دارد. زن به عنوان رکن اساسی خانواده و نیز به لحاظ ظرافت و لطافت ویژه‌ای که خداوند در ساختار روحی او به ودیعت نهاده است، عامل مهر و الفت و عشق و دوستی در محیط خانواده است. قرآن کریم با اشاره به همین لطافت روحی، که موجب سکون و آرامش خانواده می‌گردد، می‌فرماید: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً» (روم/۲۱)؛ از نشانه‌های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد.

حضرت زهرا به عنوان نمونه بارز و مظهر کامل یک زن، بهترین و روشن‌ترین مصداق آیه کریمه فوق می‌باشد. بی شک در این ازدواج الهی اهداف و مقاصدی بیش از آنچه در ازدواج‌های معمولی منظور است، در نظر بوده است.. پیشبرد اهداف رسالت و پشتبانی فکری، معنوی، سیاسی و عاطفی از مقام ولایت در راه دشواری که در پیش دارد، می‌تواند از جمله این اهداف باشد.

حضرت فاطمه نه سال در خانه حضرت علی زندگی کرد. آنچه از این زندگی مشترک در تاریخ ثبت شده نشان دهنده هماهنگی کامل فاطمه با علی در ایفای ماموریت الهی آن حضرت است. تعاون بر تقوا و نیکی در زندگی این دو زوج نمونه و اسوه، در اوج قرار داشت.

مؤسسه انتشارا ت زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب درآمدی بر سیره فاطمی (اخلاقی، تربیتی، سیاسی و اجتماعی)، نوشته علی رفیعی را در ۱۶۰ صفحه با شمارگان 3000 و به قیمت ۱۲۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای جهت تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان شهیدان فاطمی (دورشهر) نبش کوچه سوم پلاک هشتادویک، مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل کنند./826/

ت/ سیره اخلاقی،تربیتی، سیاسی و اجتماعی فاطمی

ارسال نظرات